• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: 65
    • Anmeldelse: Boy From Heaven
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOTEKNIKK

Når NOC ikke er nok

ARKIVFOTO FRA 2016: Rådgiver i kinoteknikk og design, Rolv Gjestland, i bransjeorganisasjonen Film & Kino. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Når NOC ikke er nok
John Berge
6. juni 2016

Seks år etter at de første digitalkinoanleggene ble satt i drift utover landet løper NOC-avtalene ut. Nå er Unique Cinema Systems, Videvox og Kino & AV Teknikk på frierferd.

Network Operating Center (NOC)-tjenester og Service Level Agreement (SLA) er stikkordene for det som nå er i fokus for de kinotekniske leverandørene og kinoene, forteller kinoteknisk rådgiver Rolv Gjestland i bransjeorganisasjonen Film & Kino til kinobransjens fagblad.

– Selv om Virtual Print Fee-avtalen er utløpt og anleggene nedbetalt, løper NOC-avtalene inntil hvert anlegg er seks år. Det er viktig at kinoene lager egne avtaler også etter denne perioden. Dette for å sikre at man har telefonsupport, at man får oppgradert programvaren, at TMS-systemet er i orden, og slike ting, forteller Rolv Gjestland. (Theatre Management System. Red. anm.)

De siste to årene er det bergensbaserte Unique Cinema Systems (UCS) som har hatt alle NOC-avtalene. 1. juli 2016 begynner de første å løpe ut, og siden går det slag i salg ett års tid, da kinonorge ble digital i løpet av rekordtid. Nå vil også de to konkurrentene på banen og forsøke å sikre seg langsiktige serviceavtaler med kinoene.

Rolv Gjestland har derfor bedt om tilbud fra de tre konkurrentene innenfor kinoteknikk i Norge. Gjestland har satt opp en liste med punkter som bør være med i tilbudene og gitt kommentarer overfor kinoene, som nå har fått tilbudene tilsendt.

– Denne gang er det ingen anbudsrunde. Kinoene står helt fritt til å endre i avtalene og forhandle priser. Noen vil også ha ønske om mer omfattende support. Det vi ville sikre, var at 200 kinoer slipper å forhandle egne avtaler. Vi ønsket å sørge for en forenkling og sikre at de ikke blir så veldig lurt.

– Er det noen fare for det?

– Tja, en avtale som for eksempel manglet ganske mye, ville man fort komme i konflikter med, siden ulike ting kanskje ikke sto i avtalen. Men man kan ikke lage en avtale som dekker absolutt alt, nødvendigvis. Det er også ti års fabrikkgaranti på projektorer, servere og TMS, så man er fremdeles beskyttet. Men det er likevel bedre å ha en norsk leverandør til å hjelpe seg eventuelt i en garantisak med eksempelvis Christie eller Barco.

– Har det vært mange feil disse seks årene med digitalkino i Norge?

– Det har vært forbausende lite feil.

Gjestland understreker at en kino «ikke gifter seg med leverandøren man har NOC-avtale med».

– Som kino kan du kjøpe varer, tjenester og service fra andre enn den du har avtale med.

RosettaBridge er de facto bransjestandard på TMS i Norge. Denne er utviklet av Unique Digital. Gjestland sier det har «sine fordeler og ulemper», da monopol aldri er ideelt.

– Men når alle bruker det, er utviklingen av ny programvare enklere. Det gjør at Norge er foran mange. Studioene er kjempefornøyde med Norge. Da vi nylig møtte deres representanter under CinemaCon i Las Vegas sa de: «Kan ikke dere fortelle verden hvordan ting skal gjøres». Norge har vært først ute med ting. Det er nesten synd at VPF-avtalene nå er over, fordi da har vi ikke den dialogen med studioene lenger.

– Med det virtuelle kopigebyret nedbetalt: hvordan blir situasjonen videre?

– Vi ser konturene av mye ny teknologi på projektorsiden, så det blir et bruktmarked. Verden normaliseres litt som i gamle dager. Når storkinoene kjøper laserprojektorer kommer brukte projektorer på markedet. Jeg ser for meg at noen kinoer gir opp uten støtten og dette med at Film & Kino er svekket. Kanskje noen kinoer ikke klarer alt alene, så jeg frykter at vi ser en liten avskaling av kinoer.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOTEKNIKK
6. juni 2016
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Enquête: Bransjekolleger om Rolv Gjestland 07.03.2014
  • Jan Schou er imponert over Rolv Gjestland 10.01.2014
  • 30 år og «still going strong» 07.03.2014
  • Skal lære kinofolk ny digitalteknikk 04.06.2014

Siste saker fra KINOTEKNIKK

Danskene får verdens andre moderne THX-kino

John Berge8. april 2021
Les mer

Hvordan bygge kinosaler, ifølge Rolv Gjestland

John Berge5. september 2020
Les mer

Elverum kulturhus går for Dolby Atmos i begge kinosalene

John Berge27. november 2019
Les mer

Bergen kino lanserer D-BOX

John Berge9. september 2019
Les mer

Alcons med ny «immersive sound»-høyttaler

John Berge2. mai 2019
Les mer

Både Sony og Cinionic med nye PLF-format

John Berge4. april 2019
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
    ANMELDELSE5. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Ny storslagen Dolby Atmos-sal i Haugesund
NOC/SLA: Tre kjemper om kinoenes gunst