• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOTEKNIKK

Når NOC ikke er nok

Rådgiver i kinoteknikk og design, Rolv Gjestland, i bransjeorganisasjonen Film & Kino. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Når NOC ikke er nok
John Berge
John Berge
6. juni 2016

Seks år etter at de første digitalkinoanleggene ble satt i drift utover landet løper NOC-avtalene ut. Nå er Unique Cinema Systems, Videvox og Kino & AV Teknikk på frierferd.

Network Operating Center (NOC)-tjenester og Service Level Agreement (SLA) er stikkordene for det som nå er i fokus for de kinotekniske leverandørene og kinoene, forteller kinoteknisk rådgiver Rolv Gjestland i bransjeorganisasjonen Film & Kino til kinobransjens fagblad.

– Selv om Virtual Print Fee-avtalen er utløpt og anleggene nedbetalt, løper NOC-avtalene inntil hvert anlegg er seks år. Det er viktig at kinoene lager egne avtaler også etter denne perioden. Dette for å sikre at man har telefonsupport, at man får oppgradert programvaren, at TMS-systemet er i orden, og slike ting, forteller Rolv Gjestland. (Theatre Management System. Red. anm.)

De siste to årene er det bergensbaserte Unique Cinema Systems (UCS) som har hatt alle NOC-avtalene. 1. juli 2016 begynner de første å løpe ut, og siden går det slag i salg ett års tid, da kinonorge ble digital i løpet av rekordtid. Nå vil også de to konkurrentene på banen og forsøke å sikre seg langsiktige serviceavtaler med kinoene.

Rolv Gjestland har derfor bedt om tilbud fra de tre konkurrentene innenfor kinoteknikk i Norge. Gjestland har satt opp en liste med punkter som bør være med i tilbudene og gitt kommentarer overfor kinoene, som nå har fått tilbudene tilsendt.

– Denne gang er det ingen anbudsrunde. Kinoene står helt fritt til å endre i avtalene og forhandle priser. Noen vil også ha ønske om mer omfattende support. Det vi ville sikre, var at 200 kinoer slipper å forhandle egne avtaler. Vi ønsket å sørge for en forenkling og sikre at de ikke blir så veldig lurt.

– Er det noen fare for det?

– Tja, en avtale som for eksempel manglet ganske mye, ville man fort komme i konflikter med, siden ulike ting kanskje ikke sto i avtalen. Men man kan ikke lage en avtale som dekker absolutt alt, nødvendigvis. Det er også ti års fabrikkgaranti på projektorer, servere og TMS, så man er fremdeles beskyttet. Men det er likevel bedre å ha en norsk leverandør til å hjelpe seg eventuelt i en garantisak med eksempelvis Christie eller Barco.

– Har det vært mange feil disse seks årene med digitalkino i Norge?

– Det har vært forbausende lite feil.

Gjestland understreker at en kino «ikke gifter seg med leverandøren man har NOC-avtale med».

– Som kino kan du kjøpe varer, tjenester og service fra andre enn den du har avtale med.

RosettaBridge er de facto bransjestandard på TMS i Norge. Denne er utviklet av Unique Digital. Gjestland sier det har «sine fordeler og ulemper», da monopol aldri er ideelt.

– Men når alle bruker det, er utviklingen av ny programvare enklere. Det gjør at Norge er foran mange. Studioene er kjempefornøyde med Norge. Da vi nylig møtte deres representanter under CinemaCon i Las Vegas sa de: «Kan ikke dere fortelle verden hvordan ting skal gjøres». Norge har vært først ute med ting. Det er nesten synd at VPF-avtalene nå er over, fordi da har vi ikke den dialogen med studioene lenger.

– Med det virtuelle kopigebyret nedbetalt: hvordan blir situasjonen videre?

– Vi ser konturene av mye ny teknologi på projektorsiden, så det blir et bruktmarked. Verden normaliseres litt som i gamle dager. Når storkinoene kjøper laserprojektorer kommer brukte projektorer på markedet. Jeg ser for meg at noen kinoer gir opp uten støtten og dette med at Film & Kino er svekket. Kanskje noen kinoer ikke klarer alt alene, så jeg frykter at vi ser en liten avskaling av kinoer.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOTEKNIKK
6. juni 2016
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Enquête: Bransjekolleger om Rolv Gjestland 07.03.2014
  • Jan Schou er imponert over Rolv Gjestland 10.01.2014
  • 30 år og «still going strong» 07.03.2014
  • Skal lære kinofolk ny digitalteknikk 04.06.2014

Siste saker fra KINOTEKNIKK

Hvordan bygge kinosaler, ifølge Rolv Gjestland

John Berge5. september 2020
Les mer

Elverum kulturhus går for Dolby Atmos i begge kinosalene

John Berge27. november 2019
Les mer

Bergen kino lanserer D-BOX

John Berge9. september 2019
Les mer

Alcons med ny «immersive sound»-høyttaler

John Berge2. mai 2019
Les mer

Både Sony og Cinionic med nye PLF-format

John Berge4. april 2019
Les mer

Ny HFR-film fra Ang Lee

John Berge18. januar 2019
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Disney-sjefen sier det er «ingen vei tilbake»
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021
  • Trailer: Delete Me (TV-serie)
    TRAILER3. mars 2021
  • Fikk bare holde åpent halvannen uke
    KORONAVIRUSET2. mars 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Disney-sjefen sier det er «ingen vei tilbake»
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021
  • Trailer: Delete Me (TV-serie)
    TRAILER3. mars 2021
  • Fikk bare holde åpent halvannen uke
    KORONAVIRUSET2. mars 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Ny storslagen Dolby Atmos-sal i Haugesund
NOC/SLA: Tre kjemper om kinoenes gunst