
Willy Johansen, generalsekretær i Norsk videogramforening (NVF) og mangeårig filmdistributør i CCV, tror Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa vil nå opp mot 800.000 på kino.
Dette er filmen som berger kinohøsten, sier et samstemt kor av kinosjefer.
Og torsdag 28.11.2013 hadde 504.314 sett filmen på kino, inkludert førvisninger. Dette gjør at Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa er den fjerde mest besøkte norske filmen de siste ti årene, og det etter bare tre uker på kino.
– Det sa jeg allerede i september, at den ville gå over 700.000, sier Johansen. Han fikk da se trailer for filmen og mente den ville slå an tonen i befolkningen.
– Det er klart når du lager en film fra samme univers som Flåklypa Grand Prix, så vil folk legge merke til det. Suksessen til Jul i Flåklypa forundrer meg ikke i det hele tatt, sier han til KINOMAGASINET.
– Hva slags besøkstall ender dere opp på?
Vi rettet spørsmålet til produsent Cornelia Boysen i Maipo Film.
– Du får meg ikke til å tippe på totalen på filmen, det gjør jeg aldri.
– Hva slags besøkstall estimerte dere med før lansering?
– Vi hadde høye forventninger, men at den skulle treffe 500.000 før helg nummer fire er helt fantastisk og helt uventet. Publikums reaksjoner på sosiale medier er morsomme og hyggelige å følge med på. Det er flott at folk engasjerer seg så mye i filmen.
– Hva var break-even?
– Det er ikke et tall vi går ut med offentlig.
– Blir det flere Flåklypa-filmer?
– Ja, vi er allerede i gang med film nummer to, Solan og Ludvig – Herfra til Flåklypa, som har premiere i 2016.
Maipo Film AS er tildelt 12 300 000 kroner i produksjonstilskudd fra Norsk filminstitutt etter markedsvurdering til kinofilmen Solan og Ludvig – Herfra til Flåklypa. Filmen lages av samme team som nå har suksess på kino: manusforfatter Karsten Fullu, regissør Rasmus A. Sivertsen og Maipo Film ved Synnøve Hørsdal og Cornelia Boysen, i samarbeid med Qvisten Animation og Kari og Kjell Aukrusts Stiftelse. Antatt premiere: 15. februar 2016.

Facebook
RSS