• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

VOD (KLIKKEFILM)

Nå vil også kinoene selge VOD-film

Adm. direktør Guttorm Petterson i Film & Kino (t.v.) og daglig leder i Kulturmeglerne, Svanhild Sørensen. Foto: Kulturmeglerne.
Nå vil også kinoene selge VOD-film
John Berge
31. mars 2016

NETTKINO

«Fikk du ikke sett Joachim Triers Louder Than Bombs fordi du manglet barnevakt? Fordi du ikke fikk med deg en venn på kino? Fordi du var på hytta eller måtte jobbe? Tiden er kommet for å gi de gode filmene lengre levetid. I disse dager starter arbeidet med å etablere en virtuell kinosal – en nettkino – der publikum får sett de beste filmene mens de fortsatt er høyaktuelle.»

Slik presenterer Kulturmeglerne og Film & Kino konseptet Nettkino, med tittelen: «Kinoene tar ansvar: De gode filmene får et lengre liv med nettkino».

Pilotprosjektet, som ledes av Kulturmeglerne, er et samarbeid mellom bransjeorganisasjonen Film&Kino, representanter fra ulike kinokjeder og filmdistributører. Det er en styringsgruppe som skal videreutvikle konseptet og ta stilling til hvilke filmer og kinoer som skal delta i piloten.

Den består av adm. dir. Jannicke Haugen fra Nordisk Film Kino Oslo, adm. dir. Guttorm Petterson fra Film&Kino, salgs- og markedsdir. Jon Einar Sivertsen fra SF Kino, kinosjef Espen Jørgensen fra Hamar kino og styreleder i kinokjeden Kinoalliansen og adm. dir. Elisabeth Halvorsen fra Bergen kino.

Fra distributørene deltar adm. leder Unnur Sande fra Arthaus og avdelingsleder Åge Hoffart fra SF Norge. Elisabeth O. Sjaastad fra Kulturmeglerne er prosjektleder og daglig leder Svanhild Sørensen representerer Kulturmeglerne.

Kilde: Pressemelding fra Kulturmeglerne.

14 år etter at den første strømmetjenesten ble lansert i Norden ønsker toneangivende norske kinoer å tilby «de gode filmene» i en såkalt nettkino.

Initiativet ble presentert av Kulturmeglerne på første filmtreff i Filmens hus i Oslo i januar 2016, og har lenge vært en godt kjent hemmelighet i bransjen.

Nå går Kulturmeglerne, i samarbeid Film & Kino, ut med informasjon til offentligheten om hva dette er.

Pilotprosjekt

Nettkino beskrives som et toårig pilotprosjekt, som etter planen skal starte opp høsten 2016.

Konseptet er utviklet av Kulturmeglerne AS, som også skal drifte tjenesten. Filmene skal vises via kinoenes egne nettsider, og kun der, heter det, uten at det gis mer detaljer om hvordan dette skal foregå i praksis. Men etter det vi kan tyde er det snakk om digital leiefilm – VOD på fagspråket.

– Vi ønsker at alle skal få mulighet til å se de aktuelle kvalitetsfilmene, og derfor lanserer vi en eksklusiv virtuell kino – en «nettkino» – som kinoene selv leverer. For oss er det både logisk og naturlig at publikum henvender seg til kinoen for å finne den mest aktuelle og ferske filmen, sier Elisabeth O. Sjaastad, prosjektleder fra Kulturmeglerne.

Tungvektere

Blant de som skal være med på å utvikle det hele finner vi tunge navn i bransjen: markedsleder Nordisk Film Kino, samt nr. to i markedet, SF Kino. Også delvis kommunalt- og SF Kino-eide Bergen Kino er med og det samme er Kinoalliansens leder, Espen Jørgensen fra kommunale Hamar Kino.

I en pressemelding forteller initiativtakerne at poenget med konseptet er at folk skal få med seg de nye kinofilmene, selv om de ikke vises på kino.

Kinoene skal altså bevege seg inn på et visningsvindu de til nå ikke har ønsket å befatte seg med, nemlig hva som skjer med en film etter at den vises på kino. Men ikke helt: for det er nemlig «hullet» der filmene forsvinner fra kinoene og ikke vises noen annet sted, verken fysisk eller digitalt, som kinoene ønsker å «tette». Og da med fokus på norske og utenlandske kvalitetsfilmer.

«Svarte hull» og Netflix

– For mange kritikerroste filmer betyr et beskjedent besøkstall den første uken at filmen blir tatt av plakaten. Dermed oppstår det et «svart hull» der publikum ikke kan få sett filmen noe sted før den kommer på strømmetjenester eller DVD flere måneder senere. Dette er en medvirkende årsak til at piratsidene på nett er blitt så altfor populære, sier Guttorm Petterson, direktør i bransjeorganisasjonen Film&Kino, i presseinformasjonen.

Etter at Netflix ble lansert i Norge 17. oktober 2012 har strømmetjenestene overtatt mye av nordmenns film- og seriekonsum. Det fysiske videomarkedet har stupt og er nå ca. 20 prosent av hva det var i velmaktsdagene. Samtidig har kinoene holdt stand med jevnt stabilt årlig besøkstall, som de alltid har gjort historisk sett, som det foretrukne visningsvinduet. Mye fordi kinoene har en eksklusiv førstevisningsrett, en rett som dog aktører som Netflix har ønsket å utfordre.

«Ingen erstatning for kino»

Videre om Nettkino-prosjektet:

«Pilotprosjektet Nettkino representerer derfor en løsning som kommer filmskaperne, kinoene og publikum til gode. Målet er at Nettkino skal være et supplement til kinoen og på ingen måte en erstatning.»

Petterson sier utfordringen for kinoen er å få folk til å sette av tid til filmbesøk i en travel hverdag, selv om undersøkelser viser at folk ønsker å se film på kino.

«Det er filmene i mellomsjiktet – ofte de prisvinnende og samfunnsaktuelle filmene – som strever med å oppnå de besøkstallene de fortjener», hevder initiativtakerne bak Nettkino-konseptet.

– Vi tror at det store publikummet for kvalitetsfilmer slett ikke er forsvinnende, men at en stor del av filmelskerne har flyttet over til nettbaserte tjenester. Derfor ønsker kinoene nå å utvide sitt tilbud til folk som vil se fersk kvalitetsfilm hjemme. Film er best på kino, men Nettkino vil bli et knakende godt alternativ nummer to, mener Petterson.

Eksemplet Hevn

– Det trengs nye grep og en vilje til endring slik at de såkalte mellomfilmene blir bedre tilgjengelig for et større publikum og over lengre tid, mener Svanhild Sørensen, daglig leder i Kulturmeglerne, og viser til den norske filmen Hevn som hadde premiere 6. november 2015 som et godt eksempel: Filmen ble sett av 13.500 publikummere på kino før jul 2015. Seks uker etter premieren ble den lansert som leiefilm hos Altibox, Get og Canal Digital, og den ble leid 7.000 ganger på to uker hos disse leverandørene. Hevn fikk altså over 50 % av oppnådd kinobesøk på en tredjedel av tiden, og dette skjedde selv om filmen bare ble tilbudt til kunder hos bredbåndleverandørene.

Ekspertkommentar

Aftenposten har i anledning Nettkino-nyheten intervjuet førsteamanuensis Terje Gaustad ved BI, som mener at det er et problem at det ofte tar lang tid før kinofilmer havner på hjemmevideomarkedet.

– Når de først blir tilgjengelige, er det lenge siden de ble lansert og filmene er ute av folks bevissthet. Dermed mister man potensielle seere. Så et «mellomvindu» er absolutt interessant.

Gaustad sier til avisen at prisen må ligge rundt 100 kroner per film, som blir rimeligere enn å gå på kino hvis flere ser den sammen hjemme, men at en stor utfordring er at ved å legge den på nett blir det enklere å piratkopiere. Om disse filmene da enkelt spres til ulovlige strømmetjenester, vil få gidde å betale de 100 kronene, mener Gaustad.

KINOMAGASINET kommer tilbake til med mer detaljer om prosjektet.

Svanhild Sørensen. Foto: Kulturmeglerne. Reklameplakat for Hevn.
Reklameplakat for Hevn. Forsker og filmbransjeekspert Terje Gaustad ved Handelshøyskolen BI. Foto: BI (Gjengitt med tillatelse.)
Relaterte sakerKinoTeknologiVOD
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
VOD (KLIKKEFILM)
31. mars 2016
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKinoTeknologiVOD
  • Hevn er en VOD-suksess 13.01.2016
  • Gir ut Hevn digitalt etter seks uker 16.12.2015
  • Anmeldelse: Hevn 08.11.2015
  • En hevnfilm til begjær 04.11.2015
  • Ny trailer: Hevn 05.10.2015
  • Flest priser til Bølgen og Louder Than Bombs 11.03.2016
  • Anmeldelse: Louder Than Bombs 04.10.2015
  • Ny trailer: Louder Than Bombs 14.09.2015
  • Louder Than Bombs avslutter i Haugesund 04.08.2015

Siste saker fra VOD (KLIKKEFILM)

Slik blir Marvel-året 2023

Matias Kjølstad7. februar 2023
Les mer

Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix

John Berge26. januar 2023
Les mer

Nå er SkyShowtime her og tjenesten er «grisebillig»

John Berge22. september 2022
Les mer

Paramount+ slo på stortromma og inviterte til norsk kinopremiere på sin nye storsatsing, The Offer

Anne Helen Houg28. april 2022
Les mer

Rekordmange strømmefilmpremierer i 2020 og 2021

John Berge12. april 2022
Les mer

Lover å restaurere nærmere 350 norske filmklassikere

admin17. mars 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Hevn er en VOD-suksess
Films of Norway godt i gang i USA