
OSLO: I oktober 2016 lanseres Kinospillet hos Nordisk Film Kino-kinoene landet rundt. Applikasjonen kan allerede nå lastes ned fra App Store og Google Play.
Nyansatt seniorrådgiver Gunnar Holm-Lintermann i Media Direct Norge (MDN) – opprinnelig fra Danmark – ble nylig engasjert av kinoreklameselskapet for å tilrettelegge for den norske lanseringen.
Kinospillet er bygd etter mønster fra Danmark, hvor MDNs søsterselskap – Egmont-eide Dansk reklamefilm – i et par år har hatt suksess med akkurat det samme.
Gunnar Holm-Lintermann forklarer:
– De som allerede sitter i kinosalen er overrepresenterte med bruk av Facebook og andre sosiale medier og er ofte først ute med ny teknologi. De sitter med mobilen i hånden når de går med kino. Så hvordan bruker vi det? Da utvikler vi et spill, hvor mobilen kommuniserer med det som skjer på lerrettet.
– Så hvordan fungerer det i praksis?
– Vi minner kinogjestene om applikasjonen tidlig i reklamevisningen. Etter en stund kommer Kinospillet opp. Vi kan gjøre hva som helst. Det kan være en quiz eller som de gamle arkadespillene. Det skal være intuitivt, så man skjønner det på kort tid.
– Og hvor kommer annonsørene inn?
– Annonsøren er en del av spillet.
I Danmark har velkjente merkenavn som McDonalds, Coca Cola og SAS vært med, samt flere store danske varemerker.
– Det er premier. Det er opp til annonsørene hva slags premiesystem man velger.
– Hva erfaringene fra Danmark?
– Der er det ca. 25.000 bruker pr. måned som spiller det. Og det øker. Men alle i salen får med seg opplevelsen.
MDN sier det har vært en stor fordel å bruke den danske plattformen for spillet. Dermed slipper man forhåpentligvis mange av barnesykdommene.
– Vi starter i Norge med første annonsør og spill medio oktober. Vi håper det blir en stor kjent merkevare, sier adm. direktør Ronny Lieblein i MDN til KINOMAGASINET.

Facebook
RSS