
KinoAlliansen har tatt et drastisk veivalg videre.
Alliansen, bestående av 27 kinoforetak som er kommunalt og en privat eid, har ca. 15 prosent av det norske kinomarkedet.
Nå ønsker de, snart 20 år siden starten, å bli en selvstendig aktør innenfor kinoteknikk. De vil hjelpe både egne kinoer, og skal operere i det norske markedet som en fullverdig leverandør av kinoteknisk utsyr og service.
– Vi har lenge hatt et ønske om å etablere et kinoteknisk selskap og har utredet dette i et år, forteller Geir Hammerø, kinosjef hos Molde kino og styreleder i KinoAlliansen AS.
– Hvorfor har dere startet Kinotech AS?
– Vi ønsker å selv ta kontroll på den tekniske delen, og ser vi har noe å hente der. Vi er et selskap som har et rent kino-gen i seg, og det har vi savnet på den tekniske siden, en forståelse for hvordan vi opererer.
– Da Kino & AV Teknikk forsvant så vi at det ble rom for mer konkurranse i markedet.
Det er fra Unique Digital Nordic at nystartede Kinotech har hentet kompentansen, med Torbrede Michelsen som daglig leder og tekniker, Jon Erik Armelius som utegående tekniker og Christian Drøssland på kontoret.
– Vi mener det er behov for et teknisk selskap eid av bransjen selv, sier Hammerø.
– Et selskap med bedre forståelse for hva kinoene forventer av en leverandør på kinoteknisk side. Kinotech skal operere i hele det hele norske kinomarkedet og er i drift fra 1. juli 2022.
Hammerø minner om at KinoAlliansen det siste halvannet året har kjøpt nye laserprojektorer fra Unique til en verdi av rundt 40 millioner kroner. Dette er fra produsenten Christie.
– Er det aktuelt med å drive f.eks kioskene selv?
– Vi har diskutert en kioskkjede også, men vi er ikke kommet så langt at vi har gjort noe med det. Vi har nå en ny avtale med Location de kommende år, 2023 til 2025.

KINOMAGASINET.no ©
Facebook
RSS