
KinoAlliansen (KA) er en forretningsallianse for kinobedrifter, som ble dannet våren 2003.
Mandag 6. juni 2016 ble organisasjonen omgjort til et aksjeselskap (AS).
KA ble dannet med det formål å fremforhandle forretningsavtaler og oppnå stordriftsfordeler for medlemmene.
Som medlemmer i alliansen kan opptas frittstående, ikke kjedetilknyttede kinobedrifter med mer enn 30.000 besøk per år. Antall medlemmer og det kinobesøket de representerer, har vært relativt stabilt i årene Alliansen har eksistert, og står nå for 15 % av det norske kinobesøket (1,78 mill i 2013) noe som gjør Alliansen til den tredje største aktøren i Norge.
Geir Hammerø, Molde kino og Erik Jørgensen, Fram Kino Bodø var initiativtagerne til Alliansen og Hammerø var Alliansens første styreleder.
KA har utover kinoreklame oppnådd stordriftsfordeler gjennom andre større avtaler. Eksempler på slike avtaler er innkjøpsavtale om kjøp av lamper og filtre til kinomaskiner, lobbyreklame, avtale om opptrykk av billetter, innkjøpsavtale kioskvarer, billettformidling gjennom Filmweb.
I tillegg har KA et eget markedsråd som utformer ulike markedskampanjer som medlemmene kan gå sammen om å gjennomføre. KA er også representert ved filmleieforhandlinger.
Nå er det aksjeselskap som gjelder for KinoAlliansen (KA) sine medlemmer. Først post på programmet er å fremforhandle en NOC-avtale for medlemmene.
Etter generalforsamlingen i foreningen KinoAlliansen – på Thon Hotel Slottsparken mandag 6. juni 2016 – ble AS-et formelt stiftet. Både forening og AS vil eksistere rent formelt, side om side, en periode fremover.
Nå skal gamle avtaler reforhandles og forhåpentligvis nye inngås.
KA har fra før av avtaler med Media Direct Norge (MDN) innen kinoreklame, samt serviceavtale med Videvox og innkjøpsavtale med Unique Cinema Systems (UCS). For å nevne noen!
– Det er «business as usual», men nå skal vi se på NOC-avtalene, forteller styreleder og heretter daglig leder Espen Jørgensen, til daglig kinosjef hos Hamar Kino.
Et AS som organisasjonsform betyr at ting blir mer formelt og bindende for medlemsbedriftene.
I tråd med profesjonaliseringen og konsolideringen av det norske kinomarkedet føler KA-medlemmene at de vil stå sterkere med denne selskapsformen.
Det var Erik Jørgensen fra Fram Kino i Bodø og Geir Hammerø som i sin tid foreslo Kinoalliansen. Allerede fra første år var det 16-17 medlemmer.
– Det var mitt forslag til å gjøre det om til AS, sier Geir Hammerø – kinosjef i Molde – til KINOMAGASINET.
Han la frem forslaget i 2015 og siden ble det hele utredet.
– Dette gjøres for å styrke organisasjonen og få den til å bli en juridisk enhet, som er viktig i forhandlinger og hvordan man forholder seg til leverandører. Tidligere måtte man innhente fulllmakt fra kinoene for den minste ting.
– Hvorfor skjer dette akkurat nå?
– Det handler om alt til sin tid. Det er en naturlig utvikling og det var derfor jeg foreslo det. Det letter arbeidet og man ser hvilke behov man har.
– Hva betyr det i praksis?
– Organisasjonen vår blir veldig lik KinoNor. Når du eier en aksje i et selskap følger det større forpliktelse for kinoen og eieren av kinoen, enn å bare være medlem av en organisasjon.
Hammerø mener det ikke er noen vits i å ha en forretningsallianse, i noen slags form, hvis ikke man får til en fordel.
– Fordelene blir større med grepene vi nå gjør og vi styrker kinoenes økonomiske grunnmur. Vi vil ha et mer fokusert arbeid mot fordeler vi alle kan dra nytte av, sier Hammerø.
Erik Jørgensen fra Fram Kino forteller at KA skal samle troppene til en høstsamling i Oslo i forbindelse med et kommende filmtreff i oktover.
Facebook
RSS