
Flavo AS er leverandør og markedsfører av snacks og godteri og står som eksklusiv distributør av flere verdenskjente merkevarer. Flavo mottok AAA bransjediplom i 2012, et sikkert tegn på solid og sunn forretningsmessig drift. Flavo er opprinnelig et datterselskap av svenskeide Sundlings AB, og ble etablert under navnet Sundlings Norge i 1998. Høsten 2014 er Sundlings igjen eneeier.
1990: Sundlings etableres i Sverige av Per Sundling.
1998: Sundlings Norge startes.
2011: Navneskifte til Flavo.
2014: Sundlings kjøper hele selskapet, og Locations 80 % eierpost.
Hjemmeside: Flavo.no
Location har solgt sin eierandel i kioskleverandøren Flavo. Nå eier svenske Sundlings 100 % av det norske selskapet.
Tidligere eierforhold var 80 % Location og 20 % Sundlings.
– Vi ønsket å rendyrke det vi holder på med. Det stemte ikke med en eierandel i et selskap som Flavo, sier adm. dir. Oddvar Engan i Location til KINOMAGASINET.
– Nå er Location mer en innkjøpsorganisasjon enn det var tidligere, legger han til.
Adm. direktør Tommy Wikmark i Flavo AS bekrefter også endringene i eierforholdet, men sier at hverdagen for de ansatte er den samme.
– Vi har alltid vært et selvstendig selskap. Vi jobber like tett mot kinoene slik at de skal få de varene og produktene de ønsker. Det var en eieravgørelse for å rendyrke Location, sier han.
– Men en grunn kan kanskje være at Flavo skal være mer fristilt og uavhengig?
– Det er en fordel for Location og Flavo at man kan selge til hvem man vil, uten å være bundet av et eierskap. Det er et åpent konkurrnasemarked, og vårt mål er å være beste på smågodt, popcorn og utstyr.
Selv om Flavo via sin avtale med Engrospartner også selger til bensinstasjoner, kiosker, fornøyelsesparker og idrettslag, er og blir det kinoer som er hovedfokuset.
– Kino skal alltid vært prioritert. Det er på kinomarkedet hvor vi skal utvikle oss. Hva gjelder andre kunder så er det en fordel med hensyn på svigninger i markedet. Enkelte produkter må vi selge til andre aktører også, for å få avtalene. Men kinoene får nyhetene først.
– Hva slags konsekvenser får eierendringen?
– Vi blir nå enda tettere på nå på produktutviklingen. Det er mye spennende på gang for 2015, blant annet mer satsing på gourmet popcorn.
Wikmark sier at en forskjell på det norske og andre nærliggende kinomarkeder er at her hjemme er også godteri viktigere i kioskene.

Facebook
RSS