
Fakta om Helene Hokland
Navn: Helene Hokland
Fødselsdato: 13.02.1975
Stilling: Kinosjef, Harstad kino
Tid i bransjen: Siden april 2017, men jobbet med film siden 2014.
Lenke til kinoens sosiale medier:
Facebook: https://www.facebook.com/HarstadKino/
Helene Hokland startet i 2016 en ny filmfestival i hjembyen Harstad og året etter er hun flunkende nyansatt kinosjef. Det ved kinoen hvor hun har sine kjæreste filmminner.
Dette er en kinosjef som elsker å se film. Det er den beste avslapning for henne, og hun ivrer etter å forbedre kinoopplevelsen. I 2017 har toalettene fra da bygget var nytt – i 1952 – endelig blitt pusset opp. Og nå står foajeen for tur. Kinoen drives av Harstad kulturhus.
Helene overtok etter Knut Tore Abrahamsen, som flyttet til Hamar.
– Fortell oss litt om din utdannings- og yrkesbakgrunn og hvordan du havnet i kinobransjen!
– Jeg har en Bachelor i Drama- og teatervitenskap fra Goldsmith’s College, University of London, og har jobbet innen kultur i mange år. Etter en bachelor i økonomi og ledelse så startet jeg mitt eget selskap i 2014, og viste kvalitetsfilm og serverte mat fra samme landet som filmen er fra, alt i en og samme sal i Harstad Kulturhus, og med en filmvitenskapelig innledning til filmen. Samtidig tok jeg på meg markedsføringsjobber for forskjellige festivaler innen kultur og kunst. Jeg startet Arctic Moving Image & Film Festival (AMIFF) i Harstad i 2016, med over 2.000 besøk, internasjonale gjester og en helsides anmeldelse i Morgenbladet. I april i år fikk jeg jobben som kinosjef i Harstad. AMIFF skjer også i 2017, fra 19. – 22. oktober.
– Hvilken film er den beste du har sett?
– Paris/Texas er den filmen som gjorde mest inntrykk på meg som ungdom, og den har stått sin test hos meg siden. Det visuelle uttrykket syns jeg er svært vakkert, skuespillerprestasjonene er glimrende og historien får meg til å gråte i strie strømmer hver eneste gang jeg ser den.
– Hvor mange filmer ser du i uken?
– Fem-seks filmer, cirka!
– Hvilke filmer gleder du deg til å se videre i 2017?
– Thelma, Blade Runner 2047, The Beguiled, The Square og Den 12. mann.
– Hva gjør du for å reklamere for film på kino?
– Jeg bruker først og fremst Facebook. Men lager også arrangement som skaper ekstra interesse og engasjement, og som har en markedsføringseffekt. For eksempel gir det lokalaviser en interesse i å skrive om kinoen, og da blir jo lokalbefolkningen minnet om kinoen og skaper positive assosiasjoner til kinoen.

Hovedsalen i Harstad kino er av den gamle ærverdige typen. Bygget er fra 1955. Foto: Trine Gjessen.
– Foretrekker du å se en film på kino, BD eller DVD i hjemmekinoen og/eller et VOD-tilbud?
– Film er absolutt best på kino!
– Ser du 3D på kino og/eller i hjemmekinoen, eller ikke i det hele tatt?
– Jeg syns 3D er kjempefint, men da helst uten teksting. Har bare sett 3D på kino. Vi har for tiden fire faste dager med 3D-visninger, og tre dager med 2D visninger. Vi ser vi har mindre besøk på 3D-dagene, så vi går snart ned til bare en fast dag med 3D visninger.
– Hva er fordelen og minus med kino og det samme med hjemmekino?
– Fordelen med kino er at man får møte folk og oppleve film sammen med andre, og på stort lerret og med fantastisk lyd og man har ingen forstyrrelser. Det negative er kanskje det at man ikke alltid har tid å se film akkurat når den er i programmet. Hjemmekino er fint for da kan du se film når det passer, stoppe filmen og gjøre andre ting innimellom, og man er mer avslappet i sitt eget hjem. Det negative her er vel at man ikke får de optimale forholdene som på kino, og om man skal ha et godt TV og lydanlegg er det jo ganske dyrt.
– Bør dagens lanseringsvinduer beholdes som de er eller er tiden inne for å vurdere endringer av hensyn til endrede forbrukervaner og forventninger?
– Det vil nok være mange som ser en premiere hjemme om filmen kom ut på nett samtidig som på kino. Det hadde vært synd om besøket ble så dårlig at man måtte stenge kinoene. I så måte er jeg imot å endre lanseringsvinduene.
– Hvem er favorittregissørene dine?
– Må jo si Wim Wenders når jeg har sagt Paris-Texas som favorittfilm. Francois Ozon er en regissør som velger interessante historier og samtidig leker med filmmediet. Alain Resnais var jo en stor mester. Stephen Spielbergs filmer var store opplevesler i min oppvekst, og han er derfor en viktig regissør for meg.
– Favorittskuespillerne?
– Kevin Spacey er en fantastisk skuespiller både på lerretet og på scenen. Det samme med Kate Blanchett. The Shipping News var jo en flott film der de begge er med.

Harstad kino sett utenfra. Foto: Gunnar Holmstad.
– Hva gjør du helst når du skal slappe helt av?
– Ser film!
– Hva slags TV-serier foretrekker du og hvordan ser du på de – på TV, via streamingtjenester eller DVD/Blu-ray Disc?
– Jeg ser TV-serier på PC-en min. Den siste var The Handmaiden’s Tale. Den var kjempebra. Jeg liker TV-serier med sterke kvinner i hovedrollene, og som ikke er ren underholdning, men har et viktig budskap også. House of Cards er jo en flott serie også.
– Samler du på fysisk film, DVD, Blu-ray eller det nye formatet 4K Ultra HD?
– Nei, men det har jo blitt en del DVD-innkjøp over årene. Men jeg har mest gått på kino for å se film, så samlingen er ikke så stor.
– Hvilke utfordringer står kinobransjen overfor?
– For at publikum skal velge kino i stedet for hjemme-kino, så må kino-opplevelsen være optimal, og gjerne noe ekstra utover selve film-opplevelsen. Kino-Norge består av mange små kinoer der et svært bredt publikum skal føle seg hjemme. Kinosjefene må være flinke til å nå dette brede publikummet, og legge til rette for at alle føler seg hjemme.
– Hva kjennetegner ditt firma?
– Harstad Kino er en kino som gir et bredt filmtilbud til hele Harstads befolkning, med et smil og i en gammel ærverdig kinobygning.
– Hva kan dere bli bedre på?
– Vi trenger nytt nettsted og tilstedeværesle på alle SoMe-plattformer. Vi må lage flere arrangement som styrker kino-kulturen. Bygningen må gjøres penere, og vi må finne de enkle men effektive tiltakene som gjør at de forskjellige målgruppene føler seg hjemme.
– Hvem imponerer deg mest i den norske kinobransjen og hvorfor?
– Jeg er litt ny i kinobransjen, men så langt er jeg imponert over Lillehammer Kino, mine naboer i Tromsø, og Edelh Ingebrigtsen, kinosjef i Honningsvåg og festivalsjef for Nordkapp Filmfestival.
– Hva er det beste med din kino?
– Det brede programmet, de ansatte og den vakre gamle bygningen.
– Hvor mange saler og hva slags teknisk utstyr har dere?
– To saler, en med 400 sitteplasser, og en med 70.
– Hva er ditt beste kinominne?
– Det jeg kanskje husker best er når jeg som niåring så E.T. sammen med alle barna på skolen – hele seks stykker – og mamma!
– Hvilken kino er din favorittkino gjennom tidene?
– Harstad Kino er helt spesiell for meg, fordi her hadde jeg mine første, store film-opplevelser som barn og ungdom. Den er bygget i 1955, og tegnet av arkitekt Hovig. Den består av vakre detaljer, og noen av råvarene er lokale: Fauske-marmor, teak, skinn og messing. Men Curzon-kjeden i London er også helst spesiell. Alle er arkitektonisk vakre, med mye historie, de er hyggelige og intime, og jeg har hatt mange store filmopplevelser der.
– Har dere planer om å investere i Dolby Atmos?
– Jeg må innrømme at jeg ikke vet om jeg har opplevd Dolby Atmos, men det høres bra ut, så om vi har råd til det, vil jeg gjerne få det installert.
– Nar dere noen planer videre mht. oppussing?
– Vi har nettopp pusset opp toalettene, og vi har planer om å gjøre hele foajeen mer imøtekommende. Bygget er svært slitt, og vi jobber med å få en ny kino i Harstad. Vi skulle gjerne hatt flere og mindre saler. Vi holder alltid et godt øye med det tekniske utstyret, som får regelmessige sjekker. Vi kommer snart til å få et nytt nettsted.
– Hvordan var sommeren 2017 hos dere?
– Besøket var mye som de andre årene, men i forhold til i fjor, så var besøket litt dårligere.
– Hva mener du om Kinoklubben, rettet mot middelaldrende mennesker?
– Det ser ikke ut til at noen har meldt seg inn i Harstad, men i prinsippet syns jeg det er en kjempegod ide. Vi har spurt etter mer markerdsføringsmatriell fra kinoklubben, og fikk det med en gang. Det er viktig at de holder ut, og fortsetter med gode filmer og markedsførerer aktivt. Folk er litt forvirret om hvordan man melder seg inn, og de syns det er tungvint at de ikke kan melde seg inn på kinoen.
– Hva mener du om bransjeorganisasjonen Film & Kino?
– Jeg syns de gjør en god jobb med bransjemøtene og støtteordningene. Det er viktig med en slik bransjeorganisasjon.
– Hva er din beste egenskap i jobben din?
– Mitt engasjement for å gi publikum en best mulig kino-opplevelse.
– Hva vil du lese mer om på KINOMAGASINET.no?
– Ting som har fungert godt på andre kinoer. Utfordringer som kinoer har hatt, og hvordan de har løst det.
– Hva synes du om KINOMAGASINET.no (bransjenettstedet som fikk nytt design og funksjonalitet høsten 2016) og KINOMAGASINET (forbrukerutgaven – print/trykt magasin)?
– Jeg må ærlig innrømme at jeg visste ikke om det før dere kontaktet meg om dette intervjuet. Det ser interessant ut, og dette er et blad jeg skal lese!
– Har du tips til hvem vi bør intervjue i denne spalten?
– Edelh Ingebrigtsen, kinosjef på Honningsvåg Kino og festivalfjef for Nordkapp Filmfestival gjør en fantastisk jobb og har masse gode erfaringer. Hun er et forbilde!

Harstad kino. Foto: Gunnar Holmstad.
Facebook
RSS