
BARCELONA: Den første standen som møtte gjestene under årets CineEurope 2014, var byens eget kinoleverandørfirma, Figueras International Seating.
Kinodivisjonens direktør, Alvaro Zapata, tok vel i mot den norske kinobransjens fagblad, sammen med Silvia Figueras, datter av dagens eier av firmaet.
– Vi har tidligere jobbet med både Unique og Videvox i Norden. De kom til oss fordi vi jobbet med SF Kino og SF Bio allerede. De visste om oss og de prøvde å komme nærmere oss. Videvox har nå fått ansvaret for både Norge, Sverige og Finland. Vi skal også snart utvide samarbeidet til Danmark, forteller Zapata.
– Hvem er størst i markedet for kinostoler?
– Det er vanskelig å si hvem som er «størst». Vi er i et segment som er høykvalitetsprodukter, med høyere priser. På middels og høy kvalitet er vi nok markedslederen, men ikke på billigstoler. Vi tar for oss de høyeste 50 % av markedet og prøver ikke annet.
Alvaro Zapata sier Figueras er sterke i hele Europa og i landene ved den persiske gulf er selskapet veldig store. Nå har de også for første gang levert VIP-seter til russiske kinoer.
– Vi er ikke store i USA og Asia. Dette er markeder som er «gjerrige». For å si det rett ut – de har verdens verste kinoer, spesielt når det gjelder kvalitet på seter. De bruker ofte latinamerikanske produkter, og billige amerikanske. Men det betyr at Figueras har et lite tilgjengelig marked, og det er VIP-markedet i USA.
Men der Figueres er størst er utenfor kinobransjen: stadioner, kongresser, operapalasser, med flere.
Selskapet har produksjonslokaler 27 km fra Barcelona.
– Vi fornyer alltid kinotolene, og har nå fem serier. I alt har vi 70-80 modeller av ulike stoler, forteller kinodivisjonens direktør. Vi blir stadig avbrutt av fornøyde kunder som vil hilse på mens vi sitter og prater.
Facebook
RSS