
Produksjonsselskapet Cinenord varslet våren 2015 at de skal satse på egendistribusjon. Nå gjør de alvor av planene og har hyret Monique Sjøberg.
Monique Sjøberg har jobbet som markedsrådgiver hos Film & Kino i åtte år. Hun har vært en av nøkkelpersonene hva gjelder markedskampanjene til organisasjonen, samt kurs- og opplæring av kinoansatte innen feltet – og ikke minst med bruk av sosiale medier.
Til KINOMAGASINET forteller Sjøberg at hun vil jobbe litt delt i oppsigelsperioden, frem til 1. desember 2015.
Men fra da av er det fullt fokus hos Sharing, som er navnet på Cinenords nye distribusjonsselskap.
Sjøberg skal bistå bransjeorganisasjonen litt i et par måneders tid og er i gang i halv stilling hos Sharing. Hun er delvis fristilt i oppsigelsesperioden hos Film & Kino.
Vårt nettsted fortalte om planene til Cinenord i en artikkel 22.04.2015.
«Utgangspunktet for Sharing er at vi ønsket å starte et distribusjonsselskap hvor vi fokuserer fullt og helt på barnefilm. Jeg har jobbet med lansering i Cinenord i de siste seks årene, og jeg føler at vi har bygd opp en god kompetanse når det kommer til barnefilmer på kino. Og vi synes at tiden er inne for å komme på banen som en ny aktør i dette markedet», fortalte Dyveke Graver, som er daglig leder i det nyoppstartede distribusjonsselkskapet Sharing.
Monique Sjøberg har fått jobben som film- og markedssjef i Sharing.
Det er altså Cinenord Kidstory sine filmer selskapet fokuserer på i første omgang, hvor tre nye filmer om Gråtass er de første. Disse tre har premiere i februar 2016 (Gråtass – Gøy på landet), august 2016 (Gråtass redder gården) og februar 2017 (Gråtass gir gass).
– Hva skjer hos Film & Kino med dine arbeidsoppgaver?
– Det vet vi ikke ennå. Mye er usikkert hos oss i påvente av endelig behandling av Filmmeldingen, forteller Monique Sjøberg.
– Ser du frem til å «skifte beite»?
– Det blir spennende å komme tilbake til distributørsiden og jeg ser frem til utfordringene!
Sjøberg jobbet hos United International Pictures i årene 1998 til 2007.
Facebook
RSS