
Sigurd Moe Hetland
Født: 23. august 1944
Ansatt i Oslo Kinematografer fra 1969 til 2007
Aktiv pensjonist med virke for kinobransjen
Favorittkino: Colosseum
BARCELONA: Norsk kinobransjes mest hardarbeidende mann gir seg ikke til tross for at han for lengst er pensjonist. Sigurd Moe Hetland (snart 72) er «still going strong».
«Moe» – som han kalles av sine amerikanske oppdragsgivere, Bob og Andrew Sunshine som er arrangørene av CineEurope – har i år fotografert og dermed dokumentert bransjemessen i 16 år på rad.
I anledning messens 25-årsjubileum er det laget en bildekavalkade i messeboken og i Sunshine-guttenes fagtidskrift, Film Journal International. Her er alle bildene tatt av nettopp vår egen Sigurd Moe Hetland.
Selv har han besøkt messen i 22 av disse 25 årene.
– Dagene flyr avgårde. Snart er jo messen over! sier Sigurd nesten overrasket. Men erkjenner at det nok er fordi dagene er lange at det føles som om tiden går raskt. Han står opp klokken sju om morgenen og legger seg klokken elleve.
Alt dekkes av «Moe» og hans trofaste digitale Nikon-kamera, som han fikk i pensjonsgave fra sin tidligere arbeidsgiver, daværende Oslo Kino. Alle presentasjonenen i hovedsalen, alle seminarer og hele messehallen er dokumentert av den ivrige pensjonisten.
– Hva er det som motiverer deg til en slik innsats?
– Det er filmbransjen og dens utvikling, og det at jeg treffer masse hyggelige mennesker i bransjen. Det motiverer meg til å stå på, svarer Sigurd.
Han er opptatt av ny bransjeteknologi og er inne på de nye begrepene som 4K og HDR. Men ny teknikk kan ikke erstatte gode filmfortellinger. Og det er et kjært tema for Sigurd. En av hans favorittfilmer gjennom tiden er Ben Hur fra 1959, regissert av William Wyler. Den vant rekordmange Academy Awards, i alt elleve stykker. Og nå kommer en ny versjon av fortellingen.
– Er det noe spesielt du merker deg i bransjen?
– Jeg har vært med så lenge at jeg ser den ene tittelen etter den andre etter den tredje som kommer på nytt. Det som jeg da reagerer på, er flere ting. Ta Ben Hur som eksempel. Teknikken tar over for opplevelsen av innholdet i filmen. Det overdøver for inntrykket av fortellingen. Vi fikk se såpass sentrale scener fra nettopp den nye Ben Hur at det kan jeg allerede nå si klart hvordan vil være i den ferdige filmen.
Moe er oppgitt over at så mange filmer er nyinnspillinger av tidligere filmer. Han reagerer på det han kaller fæle drapsscener og kunstige effekter.
Les vårt portrett av Sigurd Moe Hetland da han fylte 70 år her.

Facebook
RSS