
Egmont-selskapet Dansk Reklame Film, den danske markedslederen innen kinoreklame, er utsatt for en skandale av dimensjoner.
To medarbeidere har manipulert med data for nærmere 1.000 reklamefilmkampanjer siden mai 2013. Disse kampanjene er dermed ikke vist som de skulle. Selskapet skal kompensere kundene sine for 95 millioner danske kroner (ca. 107 millioner norske kroner).
I en pressemelding forteller selskapet at «to personer er bortvist og saken er overgitt politiet.»
En av de ansatte skal være en av lederne i selskapet.
«Det er fullstendig uakseptabelt og vår reaksjon må være proporsjonalt med beløpet», sier Asger Flygare Bech-Thomsen, som er adm. direktør i Nordisk Film Biografer og styreleder i Dansk Reklame Film til Bureaubiz.
Dansk Reklame Film har 74 prosent av det samlede kinoreklamesalget i Danmark pr. 2017. De hadde et overskudd i 2016 på 46,7 millioner danske kroner.
Flygare Bech-Thomsen sier i pressemeldingen at selskapet nå fokuserer på å kompensere reklamekundene, lage nye kontrollsystemer og gjenopprette tilliten til selskapet.
Det var for kort tid siden, i desember 2017, at det ble oppdaget internt i selskapet at en rekke nasjonale kampanjer er blitt vist færre ganger enn de egentlig skulle, mens det hadde blitt sagt overfor mediebyråer og annonsører at produktet var levert iht. avtale.
Selskapets revisjonsfirma og advokatfirma undersøkte så saken. Det avdekket at to medarbeidere hadde gjort endringer i IT-systemet, slik at det ikke umiddelbart kunne sees at reklamefilmene ikke var vist.
Dette gjelder hele 945 kampanjer fra mai 2013 til desember 2017. Av en samlet omsetning på 570 millioner danske kroner i denne perioden, er det snakk om hele 95 millioner danske kroner som selskapet nå må kompensere.
Hvorfor har de to ansatte gjort dette? Overfor Bureaubiz sier Asger Flygare Bech-Thomsen dette:
«For meg er det totalt uforståelig. Jeg kan simpelthen ikke forklare det», sier han og poengterer at det ikke ser ut som de to ansatte har hatt personlig vinning på svindelen.
Asger Flygare Bech-Thomsen forteller videre til fagbladet at morselskapet Nordisk Film må hjelpe Dansk Reklame Film, da reklameselskapet ikke har egenkapital til å kompensere et så stort beløp.
«Det er klart at etter at vi betaler kompensasjonen tilbake har vi ikke noe overskudd. Så Nordisk Film går inn og stiller garanti og sørger for at man kan betale og kan drive selskapet videre», sier han til Bureaubiz.
Nå møter selskapet Dansk Annoncørforening, de berørte mediebyråer og annonsører for å gjennomgå saken og avtale de praktiske forhold rundt kompensasjonen.
«Vi vil gjerne vise at vi i Nordisk Film gjør tingene på en ordentlig måde. Og så kan vi kun håpe på at folk ikke dømmer oss på det som har skjedd, men på hvordan vi har håndtert det,» sier styreformannen ifølge Bureaubiz.
Kilder:
Pressemelding.
Bureaubiz

Asger Flygare Bech-Thomsen er adm. direktør i Nordisk Film Biografer og styreleder i Dansk Reklame Film. Foto: Nordisk Film Biografer.
Her er skipsingeniøren som skal lede Nordisk Film Kino videre
Facebook
RSS