• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Millionskandale har rammet Dansk Reklame Film. Selskapet må tilbakebetale kundene sine ca. 107 millioner norske kroner.

Egmont-selskapet Dansk Reklame Film har hatt to medarbeidere som har ødelagt svært mye for selskapet.
Millionskandale har rammet Dansk Reklame Film. Selskapet må tilbakebetale kundene sine ca. 107 millioner norske kroner.
John Berge
4. februar 2018

Egmont-selskapet Dansk Reklame Film, den danske markedslederen innen kinoreklame, er utsatt for en skandale av dimensjoner.

To medarbeidere har manipulert med data for nærmere 1.000 reklamefilmkampanjer siden mai 2013. Disse kampanjene er dermed ikke vist som de skulle. Selskapet skal kompensere kundene sine for 95 millioner danske kroner (ca. 107 millioner norske kroner).

I en pressemelding forteller selskapet at «to personer er bortvist og saken er overgitt politiet.»

En av de ansatte skal være en av lederne i selskapet.

«Det er fullstendig uakseptabelt og vår reaksjon må være proporsjonalt med beløpet», sier Asger Flygare Bech-Thomsen, som er adm. direktør i Nordisk Film Biografer og styreleder i Dansk Reklame Film til Bureaubiz.

Dansk Reklame Film har 74 prosent av det samlede kinoreklamesalget i Danmark pr. 2017. De hadde et overskudd i 2016 på 46,7 millioner danske kroner.

Flygare Bech-Thomsen sier i pressemeldingen at selskapet nå fokuserer på å kompensere reklamekundene, lage nye kontrollsystemer og gjenopprette tilliten til selskapet.

Det var for kort tid siden, i desember 2017, at det ble oppdaget internt i selskapet at en rekke nasjonale kampanjer er blitt vist færre ganger enn de egentlig skulle, mens det hadde blitt sagt overfor mediebyråer og annonsører at produktet var levert iht. avtale.

Selskapets revisjonsfirma og advokatfirma undersøkte så saken. Det avdekket at to medarbeidere hadde gjort endringer i IT-systemet, slik at det ikke umiddelbart kunne sees at reklamefilmene ikke var vist.

Dette gjelder hele 945 kampanjer fra mai 2013 til desember 2017. Av en samlet omsetning på 570 millioner danske kroner i denne perioden, er det snakk om hele 95 millioner danske kroner som selskapet nå må kompensere.

Hvorfor har de to ansatte gjort dette? Overfor Bureaubiz sier Asger Flygare Bech-Thomsen dette:

«For meg er det totalt uforståelig. Jeg kan simpelthen ikke forklare det», sier han og poengterer at det ikke ser ut som de to ansatte har hatt personlig vinning på svindelen.

Asger Flygare Bech-Thomsen forteller videre til fagbladet at morselskapet Nordisk Film må hjelpe Dansk Reklame Film, da reklameselskapet ikke har egenkapital til å kompensere et så stort beløp.

«Det er klart at etter at vi betaler kompensasjonen tilbake har vi ikke noe overskudd. Så Nordisk Film går inn og stiller garanti og sørger for at man kan betale og kan drive selskapet videre», sier han til Bureaubiz.

Nå møter selskapet Dansk Annoncørforening, de berørte mediebyråer og annonsører for å gjennomgå saken og avtale de praktiske forhold rundt kompensasjonen.

«Vi vil gjerne vise at vi i Nordisk Film gjør tingene på en ordentlig måde. Og så kan vi kun håpe på at folk ikke dømmer oss på det som har skjedd, men på hvordan vi har håndtert det,» sier styreformannen ifølge Bureaubiz.

Kilder:
Pressemelding.
Bureaubiz

 

Asger Flygare Bech-Thomsen er adm. direktør i Nordisk Film Biografer og styreleder i Dansk Reklame Film. Foto: Nordisk Film Biografer.

 

Her er skipsingeniøren som skal lede Nordisk Film Kino videre

 

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
4. februar 2018
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden
  • Nordisk Film Fondens talentpris til erfaren visuelle effekt-ekspert 25.01.2018
  • Her er skipsingeniøren som skal lede Nordisk Film Kino videre 15.08.2017

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Fora Form satser på videre kinoleveranser i 2018
Ostefilm om fisketur ble Gullfilmen-vinneren for 2017