
Konsert/fiksjonsfilmen Adjø Montebello med den norske gruppen Karpe Diem får i disse dager en solid Dolby Atmos-lydmiks.
Det hele skjer i den nye sal 4 hos Lillehammer kino, som til daglig leies ut til postproduksjonsselskapet The Lipp.
Lydmikserne Baard H. Ingebretsen og Tormod Ringnes fra Uhørt AS har de siste ukene jobbet daglig med miksingen på det som blir den første Dolby Atmos-miksen på en norsk film foretatt i Norge,
Fra torsdag 7. til søndag 10. desember vises den nye filmen kun på norske kinoer. Lanseringstrikset med kun fire dager på kino har vist seg å være en stor suksess for den nytenkende distributøren Euforia Film, med rundt 150 kinoer som viser filmen og rekordforhåndssalg.
Ringnes er blant Norges fremste innenfor kinofilm-lyd, og har også tidligere mikset filmer med Dolby Atmos-lyd.
Først en testmiks av da allerede lanserte Kon-Tiki, og deretter Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama – som faktisk ble den første norske kinolanserte film med Dolby Atmos (allerede i 2014).
Han mikset også Wim Wenders-filmen Everything Will Be Fine med Atmos. Alle de foranevnte ble mikset av Tormod Ringnes sammen med kollega Espen Rønning.
Deres lydmiksekollega Christian Schaaning har også mikset både Bølgen og Kongens nei med Dolby Atmos.
Andre kommende filmer med Dolby Atmos blir Den 12. mann, Mordene i Kongo og Skjelvet.
– Vi begynte med utgangspunkt i en 7.1-miks, men så merket regissøren og Karpe Diem mulighetene med materialet for Dolby Atmos, som er ypperlig formatet, forteller Tormod Ringnes til KINOMAGASINET.
– Karpe Diem har vært med hele veien. De er svært involvert, forteller han.

Adjø Montebello-miksing i sal 4 hos Lillehammer kino: (fra venstre): Chirag Rashmikant Patel, Baard H. Ingebretsen, Tormod Ringnes, Thea Hvistendal og Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid. Foto: Uhørt AS. (Eksklusivt for KINOMAGASINET.)
Han beskriver filmen som «halvveis fiksjon, halvveis konsert».
– Det er brukt enormt lang tid til på å mikse livedelen. Det låter knallbra, sier Ringnes.
– Det spesielle med Adjø Montebello er at det er en helt annen type film. Det er en historie hele veien, som skal føles som du følger den. Det er lyden veldig med på. Du sitter midt i konserten.
– Hvordan er det å kunne mikse kinolyd i en ekte kinosal?
– En fordel er størrelsen. Det du mikser er det du opplever i en sal som har Dolby Atmos, kontra å sitte i en egen mindre miksekino.
Ringnes skryter av samarbeidsviljen og fleksibiliteten til Lillehammer kino.
Da kinoen fikk nye saler ble sal 4 tilrettelagt for lydmiksing, mens sal 3 er egnet for fargekorrigering av nye filmer.
– Hvis vi mikser vanlig, og det ikke haster, så er det forestillinger på kveldstid i de salene. Men Lillehammer kino kan endre slik at vi får salen oftere. Når det er sagt så kan vi ikke mikse 24 timer i strikk. Man blir sliten og miksen blir ikke bra da. Det som er flott er at kinoen er veldig fleksibel. Vi har her utstyret vi trenger og vi kan jobbe med en miks som er i verdensklasse. Det blir det beste av det beste.
Lydmiksveteranen har også merket seg at det kommer flere og flere kinoer med Dolby Atmos.
– Det er også spennende med Colosseum kino som har valgt Auro. Jeg skjønner hvorfor de har valgt det, da salen er praktisk uegnet for Dolby Atmos. Nå får Ringen kino dette og flere andre kinosaler i Oslo får også Dolby Atmos, forteller Tormod Ringnes.
Derfor vil Euforia og Karpe Diem vise Adjø Montebello kun fire dager på kino
Montebello-filmen til Karpe Diem slår selv Star Wars i raskt forhåndssalg
Norske kinoer med Dolby Atmos:
2012
Kristiansand (1) – UCS – Yamaha forsterkere og høyttalere – 30.11.2012
SF Kino Sandvika (1) – UCS – Yamaha forsterkere og høyttalere – 10.12.2012
2013
Bergen kino (1) – UCS – Yamaha forsterkere og høyttalere – 09.12.2013
SF Kino Stavanger (1) – Videvox – 22.10.2013
Trondheim Kino (1) – Videvox – 08.11.2013
2014
Sortland kino (1) – UCS – Yamaha forsterkere og høyttalere – 11.04.2014
Kvinesdal (1) – Videvox – 04.07.2014
Notodden kino (2) – Videvox –11.12.2014
Filmens hus, Oslo (1) – Kino & AV Teknikk – 28.08.2014
2015
Fosnavåg (1) – UCS/Bright – 03.12.2015
Kimen kino, Stjørdal (1) – 18.07.2015
Krona – Kongsberg Kino (3) – UCS – 31.07.2015
Kulturbadet i Sandnessjøen, Alstadhaug kommune (1) – UCS – 22.08.2015
Lørenskog Kino (1) – UCS – 28.08.2015
Lyngdal Kino (1) – Videvox – 18.11.2015
Hamar Kino (1) – Kino & AV Teknikk – 16.12.2015
Storstova Bryne (1) – egeninstall/Videvox – 16.12.2015
2016
Gjøvik Kino (2) – UCS – januar 2016
Lillehammer Kino (1) – Videvox –18.03.2016
Edda Kino, Haugesund (1) – Videvox – 03.06.2016
SF Kino Sandnes (1) – Videvox – 22.06.2016
Flekkefjord Kino (2) – UCS/Bright – 19.09.2016
Trondheim Kino: Prinsen (1) – Videvox – 30.09.2013
Fredrikstad Kino (4) – Kino & AV Teknikk – 26.10.2016
SF Kino Lillestrøm (1) – UCS/SF Kino egen installasjon – 13.10.2016
SF Kino Ski (1) – UCS/SF Kino egen installasjon – 16.11.2016
2017
Årnes kino (1) – UCS – 12.05.2017
Bergen Kino (1) – UCS – sommeren 2017
Ørsta kino (1) – UCS – 15.09.2017
Nordisk Film Kino: Ringen, Oslo – egen installasjon – 13.12.2017
2018 – kommende saler med Atmos:
Oppdal kino (1) – UCS – januar 2013
SF Kino Stavanger (1) – vinter 2018
SF Kino Sandnes (1) – vinter 2018
Grimstad kino (1) – vinter 2018
Kilde/liste: KINOMAGASINET/John Berge ©
Facebook
RSS