
Hva har skjedd etter at kinoene ble digitale? Dette stadig aktuelle temaet får nytt søkelys under et bransjeseminar under DNF (Den norske filmfestivalen) 2018.
Seminaret «Kinoene i et digitalisert filmmarked» finner sted søndag 19. august 2018 – kl 16:00 – 18:00 på hotellet Scandic Maritim, i salen Caiano.
Seminaret bygger på fjorårets seminar om kinomarkedet etter digitaliseringen.
Det hele skjer i regi av Handelshøyskolen BI / Centre for Creative Industries (BI:CCI) i samarbeid med kinoens egen bransjeorganisasjon, Film & Kino.
Les om Terje Gaustads 2017-rapport her:
Førte digitaliseringen av kinoene til et større mangfold i filmutvalget?
Det norske kinomarkedet er blitt studert siden kinoene gikk over fra analog til digitale filmvisninger.
2008 var siste år før det brede digitaliseringsarbeidet startet og i 2013 ble digitaliseringen fullført, men Virtual Print Fee (VPF)-ordningen gjorde at deler av den gamle forretningsmodellen fortsatt bestod. 2017 var første «hel-digitale» år uten VPF.
Seminaret vil prøve å belyse hva digitaliseringen har betydd for mangfoldet, for norsk films posisjon, for visningsmønstre og for norske produsenter og distributørers strategier for kinofilmen.
Digitaliseringen av kinoene åpner opp en verden av teknologiinvesteringer
Funnene som presenteres og diskuteres på dette seminaret er resultat av et større forskningsprosjekt om digitalisering og mangfold innenfor kultur- og mediesektoren, finansiert av Kulturdepartementet gjennom Forskningsrådets KulMedia-program. Disse blir supplert med funn fra utredningen om pengestrømmene i verdikjedene for norske filmer og serier, som BI:CCI og Menon Economics leverte til Kulturdepartementet tidligere i år. Sammen gir disse et interessant innblikk i kinomarkedets digitale forvandling og rolle innenfor hele filmmarkedet.
Facebook
RSS