
Vi er i ferd med å avslutte et kinoår helt på det jevne. 2014 kommer ikke til å bli husket som det store Hollywoodåret på norske kinoer, i stedet var det norske filmer som tok kommandoen i året som ebber ut.
2015 ser derimot ut til å bli et strålende kinoår, med toppfilmer både fra Hollywood og Norge.
Hollywood har i 2014 slitt med å presentere de helt store blockbusterne. Joda, «Hunger Games – Mockingjay Part 1» og «Hobbiten – femhærerslaget» kommer til å levere gode besøkstall, og sannsynligvis vil de komme helt i toppen av besøkslistene i år. Likevel er det norske filmer som har dominert på norske kinoer, anført av bilfilmen «Børning» og norske familiefilmer som «Doktor Proktors prompepulver», «Operasjon Arktis», samt «Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama».
Ved utgangen av november var faktisk de fem best besøkte filmene norske. De mest besøkte hadde rundt 400 000 besøkende. Ingen tvil om at norsk film har hatt et godt kinoår.
Kinobesøket på landsbasis vil trolig ende med rundt 11,3 millioner besøkende i år. Gjennomsnittet for de siste 30 årene har vært 11,7 millioner. Selv uten det vanlige Hollywoodbidraget leverer kino som mediekanal.
Visst ser vi at konkurransen blir stadig tøffere. Fra lovlige og ikke lovlige nedlastinger på nett, Netflix, HBO, men også fra tradisjonelle TV-kanaler. Samtidig ser vi at kinobransjen blir stadig mer konkurransedyktig. Kinoen har utviklet seg med stormskritt de siste årene. Med flottere og mer intime kinolokaler, bedre sitteplasser, bedre lyd og bilde – ja, totalopplevelsen er blitt vesentlig bedre.
Derfor er det med god grunn vi nå ser fremover mot 2015. Da vil virkelig Hollywood få sin etterlengtede revansj. Ikke minst vil James Bond, nærmere bestemt «Spectre» og «Star Wars: Episode VII» sette sitt markante preg på kinoene. Forventningene til disse er enorme. Både redaksjonelle og sosiale medier viser enorm interesse for de kommende Hollywoodfilmene.
Heldigvis for oss kommer dette i tillegg til gjensynet med Solan og Ludvig i «Solan og Ludvig – herfra til Flåklypa» og «Doktor Proktors Tidsbadekar», og ikke minst den norske katastrofefilmen «Bølgen». Det er heller ingen tvil om at kinopublikummet vil finne mange andre perler blant de over 200 titlene som kommer neste år. Vi forventer over 12 millioner besøk i Norge totalt, noe som i så fall vil være på nivå med det vi hadde på slutten av 80-tallet.
Forventningene til kinoåret 2015 er høye, men grunnlaget er svært så solid. Det handler om å presentere et mangfold i innhold og sjanger. Vi er svært avhengige av den store og kommersielle filmen, men det er like viktig for oss å bidra til at de små filmperlene finner sin plass på kino.
Det er mange årsaker til at kinoen som mediekanal fremdeles står sterkt, og som utvikler seg videre i kampen om brukerne. Kombinasjonen av økende filminteresse og optimale visningsforhold taler i kinoens favør. I tillegg er det helt klart noe spesielt å koble bort hverdagen fullstendig i et par timer og vie hele sin oppmerksomhet til filmen. Det er noe de færreste klarer hjemme. Viktigst av alt er imidlertid det sosiale, i alle fall for mange av kinogjengerne.
I dag sliter flere mediekanaler med at de går fra det å være en primæraktivitet til å bli redusert til å bli en sekundæraktivitet. Der har kinoen en enestående posisjon. Når folk er på kino, blir de oppslukt av kinoproduktet. Det handler da om filmen, filmen og atter filmopplevelsen.
Å se inn i glasskulen og spå neste års kinobesøk, er slett ikke lett. For hvem ville vel egentlig spådd at «Børning» skulle toppe besøkslisten på tampen av året? Og hvem skulle tro at vi ville finne den forventede storfilmen «Beatles» på 40. plass? Selvfølgelig ønsker vi ikke at filmer flopper. Men samtidig blir gleden av filmer som overpresterer desto større. Det er vel som ellers i livet; uten nedturer mister man den ekstatiske gleden av oppturene.
Til tross for stadig flere distribusjonskanaler for film, er kino en mediekanal som fremdeles blomstrer. De positive signalene er mange foran 2015. Blant annet er det positive takter i reklamemarkedet, der annonsørene ser at kinoen er et primærmedium og et sted der reklamefilmene faktisk inngår som en del av den gode kinoopplevelsen. Mens IRM spår en nedgang i reklamemarkedet i 2015, spås kino en liten oppgang.
At kinoen møter konkurranse fra filmaktører på nett samt tradisjonelle TV-kanaler med stadig større filmfokus, har styrket konkurranseinstinktet til kinoen som mediekanal ytterligere. Konkurranse er bra for den norske forbruker. Ja, konkurransen gir økt mangfold samt økt kvalitet.
Det gjør kinogjengeren til vinneren – og kanskje mer enn noen gang i det året vi snart går inn i.
Jannicke Haugen
Adm. dir. Nordisk Film Kino AS
Facebook
RSS