
Thomas Borge er utdannet innen PR- og kommunikasjonsledelse og er nå i full gang med researchjobben hos Media Direct Norge.
Navn: Thomas Borge
Alder: 24
Stilling: Researcher hos Media Direct Norge
Tid i bransjen: siden 22. september 2014
– Fortell oss litt om din utdannings- og yrkesbakgrunn og hvordan du havnet i bransjen!
– Jeg fullførte en bachelor i Pr- og kommunikasjonsledelse på BI våren 2014. Jeg hadde ansvaret for metode- og analysedelen av bacheloroppgaven vi skrev for WiMP music, og fikk gjennom det en sommerjobb der som analytiker. I jobben nå får jeg mulighet til å kombinere kunnskap om analyse, utdanning innen kommunikason, og glede for film hver eneste dag.
– Hvilken film er den beste du har sett?
– Beste? Django Unchained! Andre favoritter er Curse of the Black Pearl og Lego The Movie.
– Hvor mange filmer ser du i uken?
– Mellom fire og åtte. Sist uke begynte jeg på Dr. No og det er Mannen med den gylne pistol i kveld.
– Hva gjør du for å reklamere for film på kino?
– Veldig lite. Folk vet at kino er bra. Men som nyansatt i Media Direct er kino et naturlig samtaleemne også privat. Alle er enige i at kinoreklame er en del av opplevelsen☺
– Foretrekker du å se en film på kino, BD eller DVD i hjemmekinoen og/eller et VOD-tilbud?
– Kino!
– Foretrekker du 3D på kino eller i hjemmekinoen, eller ikke i det hele tatt?
– Nesten all film bør først og fremst sees på kino, men jeg er svært positivt overasket over teknologien på hjemmekino med aktiv digital 3D.
– Hva er fordelen og minus med kino og det samme med hjemmekino?
– Kino må man ta seg tid til og da har man fantastisk lyd og bilde slik film bør nytes. Det er mer praktisk å se film hjemme, men så risikerer man at noen ikke følger med og til og med snakker under filmen!
– Hvem er favorittregissørene dine?
– Quenting Tarrantino, Martin Scorsese og Judd Apatow.
– Favorittskuespillerne?
– Christoph Waltz, Danny Trejo og Johnny Depp.
– Hva gjør du helst når du skal slappe helt av?
– Mest effektivt, så trykker jeg meg ned i en mørk kinosal, men til vanlig er det sofaen og en hjernedum film eller morsom serie.
– Hvilke filmer ser du mest frem til i 2015?
– 2015 blir et nydelig filmår! Både med oppfølgere som Star Wars, Terminator, Jurasic World, Spectre, Avengers, Klovn 2. Men også nyheter som Big Hero 6, Ant-Man og Bølgen gleder jeg meg til.
– Hva slags TV-serier foretrekker du og hvordan ser du på de – på TV, via streamingtjenester eller DVD/Blu-ray Disc?
– James Bond filmene har fortsatt en egen plass i bokhylla, men bortsett fra det er de fleste filmene ryddet bort til fordel for streaming. Lilyhammer, Band of Brothers, Dag og South Park er blant favorittene. For tiden seg jeg mye Modern Family. Sikkert for tredje gang.
– Hvilke utfordringer står kinobransjen overfor?
– Det er lett å tenke at Popcorn Time vil ta mye av publikumet, men kinobesøket har holdt seg stabilt de siste 30 årene til tross for lignende spådommer med DVD, Blue-ray, nedlasting (The Pirate Bay), Video on Demand (Get/Altibox) og Netflix.
– Hva kjennetegner ditt firma?
– Mitt inntrykk etter fire måneder er positive, fleksible og flinke ansatte som er glade i jobben sin.
– Hvem imponerer deg mest i den norske kinobransjen og hvorfor?
– For noen uker siden gjorde jeg en undersøkelse på Ringen Kino. Der ble jeg møtt av flere hyggelige, hjelpsomme, flinke, ekstremt serviceinnstilte og positive mennesker. Steder med så positiv holdning blant de ansatte gleder meg veldig.
– Hvilken kino/sal er din favorittkino gjennom tidene?
– Jeg har selvfølgelig en kjærlighet til Hjertnes Kino i Sandefjord hvor jeg kommer ifra.
– Hva er din beste egenskap i jobben din?
– Bred kunnskap og positiv innstilling.
– Har du tips til hvem vi bør intervjue i denne spalten?
– Marianne Cestari Zecca på Ringen Kino. Hva gjør de for å motivere de ansatte? Også Chris Thomas på Hjertnes Kino, en fantastisk kar med en spennende livshistorie.
– Hva vil du lese mer om på KINOMAGASINET.no?
– Markedsføringsstunt rundt filmpromotering og premierer.
Facebook
RSS