
Media Direct Norge
Media Direct Norge er landets største aktør innen salg av kinoreklame. De har 57 prosent av markedet.
Media Direct Norge eies av Egmont-selskapet Nordisk Film.
Landets største aktør innen salg av kinoreklame seiler i medvind. Nå har de kapret en tidligere ansatt hos mediebyrået Vizeum Norge AS i den nyopprettede stillingen som markedssjef.
Christer Solberg (43) er mannen som er ansatt som ny markedssjef i Media Direct Norge (MDN). Solberg var sist Head of Broadcast & Online Video hos Vizeum Norge AS. Der har han vært siden 2010, i ulike roller, men hele tiden med levende bilder i form av kino, video og TV.
Solberg starter i sin nye jobb 3. april 2018.
Han vil inngå i ledergruppen i selskapet.
«Det skjer svært mye spennende i markedet for kinoreklame for tiden. Det utvikles stadig nye reklameprodukter innen kino, og de etablerte reklameproduktene blir kontinuerlig utviklet. I tillegg er kino en av de mediekanalene som har hatt størst vekst i de senere årene», sier Christer Solberg i en uttalelse.
Han kjenner kino som reklamekanal godt fra før – og ser på MDN som en spennende aktør i markedet.
«Jeg gleder meg til å være med å skape resultater hos MDN.»

Administrerende direktør Ronny Lieblein i Media Direct Norge (MDN). Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Administrerende direktør Ronny Lieblein i Media Direct Norge er svært fornøyd med nyansettelsen:
– Kinoreklamen har hatt en flott utvikling de siste årene og kanalen har stadig tatt markedsandeler. I den situasjonen MDN befinner seg i nå, så vil Christer med sin kompetanse bringe oss videre i dette markedet. Han besitter en kompetanse som vi mener blir viktig for å fortsette vår vekst og utvikling. Christer får ansvaret for å videreutvikle vår nasjonale avdeling, markedsføre MDN innad i kinomarkedet og ute i felt, samt være en del av ledergruppen.
Ifølge Mediebyråforeningens tall økte kino som reklamekanal omsetningen via mediebyråene med 15,4 prosent fra 2016 til 2017. Dette skjedde i et totalmarked som økte med 2,4 prosent. Bare utendørs som reklamebærer økte mer i prosent enn kino av hovedkategoriene som Mediebyråforeningen presenterer.
IRMs reklame-tall for 2017 viste en oppgang for kino som reklamekanal på 8,6 prosent. Totalmarkedet fikk en oppgang på 2,9 prosent i fjor. For øvrig viser IRMs prognose for 2018 en oppgang for kino som reklamekanal på 4,9 prosent.

Glimt fra Media Direct Norges nye vignettfilm med 4DX-effekter.
Facebook
RSS