
En teknisk feil på en reklamefilmvisning på Colosseum Kino i Oslo søndag 1. mars 2015 førte til at barna i salen fikk se reklamefilmer de egentlig ikke skulle ha sett.
På grunn av dette er nå Coca-Cola – som var en av flere aktuelle annonsører – felt av Matbransjens Faglige Utvalg (MFU), heter det i en pressemelding.
Der heter det at Coca-Cola brøt med retningslinjene for markedsføring av mat og drikke mot barn da reklamen «Coca-Cola Konturflasken» ble vist i tilknytning til barnefilmen SvampeBob Firkantfilmen – Svamp på land på Colosseum kino.
– Reklamefilmen om konturflasken var ikke rettet mot barn, men det som var uheldig var at pga en teknisk feil ble vist i forkant av en barnefilm, noe som var mot vårt ønske, sier Vibeke Hansen, Associate Director External Communications hos Public Affairs and Communications i Coca-Cola Enterprises Norge AS, til KINOMAGASINET.
– Vi beklager på det sterkeste at reklamen ble vist, men må få understreke at visningen skyldes en teknisk feil utenfor vår kontroll. Visningen skjedde fordi kinoselskapet av tekniske grunner måtte bruke en nødliste da en teknisk feil hindret den planlagte listen med reklamer å bli vist. Denne var dessverre ikke klarert med Coca-Cola og var i strid med våre gjeldende retningslinjer. Reklamefilmen om konturflasken ble dermed vist til barn, og dette beklager vi, sier Karen Huffman, Country Manager, Coca-Cola Norge.
Det var også flere andre reklamefilmer som ikke var beregnet på barn som ble vist, for Nidar Smørbukk og Kims BigCut. Et enstemmig utvalg mener dette er klar markedsføring mot barn og i strid med MFUs retningslinjer.
Nå legger mediebyrået Carat og kinoreklameselskapet Media Direct Norge (MDN) seg langflate etter at dette ble oppdaget og kritisert.
Kinoselskapet MediaDirect Norge har etter denne visningen endret egne rutiner for hvordan såkalte nødlister lages for å unngå at denne feilen gjentas.
– Alle våre ansatte som arbeider med dette har fått full innsikt i gjeldende regelverk og reklamer med sukker, salt og fett sensureres fra nå av bort fra «nødlistene». Media Direct beklager at feil reklame ble vist, og beklager at vi med dette var medvirkende til at Coca-Cola brøt MFUs retningslinjer, sier administrerende direktør Bjørn Erling Ottersen i Media Direct Norge.
Visningen av reklamefilmen skulle ikke ha skjedd, da dette både er i strid med Coca-Cola sine egne, strenge, interne policy «Marketing to Kids» og i strid med avtalen Coca-Cola hadde inngått med sitt mediebyrå for kjøp av reklameplass for den aktuelle reklamefilmen. Både mediebyrået og kinoselskapet beklager at visningen av reklamefilmen fant sted på den aktuelle filmen.
– Alle våre samarbeidspartnere og relevante underleverandører kjenner våre strenge regler – i tillegg til MFU sine retningslinjer for markedsføring av mat og drikke mot barn. Vi legger alltid disse til grunn for alle våre markedsaktiviteter, sier Huffman.
Coca-Cola er opptatt av å følge retningslinjene for markedsføring av mat og drikke mot barn, og var selv med på å utvikle retningslinjene sammen med resten av bransjen. Coca-Cola skal ikke markedsføre egne produkter mot barn, og har gjennom flere år fulgt strenge selvpålagte retningslinjer for markedsføring mot barn og unge. Når selskapet inngår avtaler om kjøp av reklameplass understrekes alltid disse retningslinjene.
– Etter at vi ble gjort kjent med visningen 1. mars har vi økt innsatsen ytterligere for å følge opp egne rutiner og vi stiller nå enda strengere krav til våre leverandører for å sikre at lignende feil ikke gjentar seg, sier Huffman.
Mediebyrået Carat beklager hendelsen på det sterkeste.
– Coca-Cola har absolutt vært tydelige til oss i Carat om at ingen drikker på MFU sin produktliste kan være tilstede på barne- og familiefilmer. Dette videreformidlet vi til kinoselskapene og fikk bekreftet at de var klar over problemstillingen. Coca-Cola er nå fjernet fra alle Media Direct Norges nødlister, slik at sjansen for at en slik glipp vil kunne skje igjen er svært liten,»sier Account Manager Åse Marit Christiansen i Carat.
Coca-Cola har nå gjennomført møter med det aktuelle mediebyrået og kinoselskapet for å sikre tydelighet knyttet til å etterleve reklameforbudet mot barn og unge under 13 år.
For Coca-Cola er det avgjørende at all markedsføring skal være i tråd med disse retningslinjene. I tillegg revideres nå samtlige avtaler om kjøp av reklameplass, for ytterligere å styrke formuleringer som slår fast at Coca-Cola sine produkter ikke skal markedsføres mot barn.
Basert på en pressemelding.
Se reklamefilmen fra Coca-Cola nedenfor og traileren på SvampeBob-filmen!
Facebook
RSS