• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Media Direct beklager feilvisning

Fra reklamefilmen «Coca-Cola Konturflasken».
Media Direct beklager feilvisning
John Berge
27. mai 2015

En teknisk feil på en reklamefilmvisning på Colosseum Kino i Oslo søndag 1. mars 2015 førte til at barna i salen fikk se reklamefilmer de egentlig ikke skulle ha sett.

På grunn av dette er nå Coca-Cola – som var en av flere aktuelle annonsører – felt av Matbransjens Faglige Utvalg (MFU), heter det i en pressemelding.

Der heter det at Coca-Cola brøt med retningslinjene for markedsføring av mat og drikke mot barn da reklamen «Coca-Cola Konturflasken» ble vist i tilknytning til barnefilmen SvampeBob Firkantfilmen – Svamp på land på Colosseum kino.

– Reklamefilmen om konturflasken var ikke rettet mot barn, men det som var uheldig var at pga en teknisk feil ble vist i forkant av en barnefilm, noe som var mot vårt ønske, sier Vibeke Hansen, Associate Director External Communications hos Public Affairs and Communications i Coca-Cola Enterprises Norge AS, til KINOMAGASINET.

– Vi beklager på det sterkeste at reklamen ble vist, men må få understreke at visningen skyldes en teknisk feil utenfor vår kontroll. Visningen skjedde fordi kinoselskapet av tekniske grunner måtte bruke en nødliste da en teknisk feil hindret den planlagte listen med reklamer å bli vist. Denne var dessverre ikke klarert med Coca-Cola og var i strid med våre gjeldende retningslinjer. Reklamefilmen om konturflasken ble dermed vist til barn, og dette beklager vi, sier Karen Huffman, Country Manager, Coca-Cola Norge.

Det var også flere andre reklamefilmer som ikke var beregnet på barn som ble vist, for Nidar Smørbukk og Kims BigCut. Et enstemmig utvalg mener dette er klar markedsføring mot barn og i strid med MFUs retningslinjer.

Nå legger mediebyrået Carat og kinoreklameselskapet Media Direct Norge (MDN) seg langflate etter at dette ble oppdaget og kritisert.

Kinoselskapet MediaDirect Norge har etter denne visningen endret egne rutiner for hvordan såkalte nødlister lages for å unngå at denne feilen gjentas.

– Alle våre ansatte som arbeider med dette har fått full innsikt i gjeldende regelverk og reklamer med sukker, salt og fett sensureres fra nå av bort fra «nødlistene». Media Direct beklager at feil reklame ble vist, og beklager at vi med dette var medvirkende til at Coca-Cola brøt MFUs retningslinjer, sier administrerende direktør Bjørn Erling Ottersen i Media Direct Norge.

Visningen av reklamefilmen skulle ikke ha skjedd, da dette både er i strid med Coca-Cola sine egne, strenge, interne policy «Marketing to Kids» og i strid med avtalen Coca-Cola hadde inngått med sitt mediebyrå for kjøp av reklameplass for den aktuelle reklamefilmen. Både mediebyrået og kinoselskapet beklager at visningen av reklamefilmen fant sted på den aktuelle filmen.

– Alle våre samarbeidspartnere og relevante underleverandører kjenner våre strenge regler – i tillegg til MFU sine retningslinjer for markedsføring av mat og drikke mot barn. Vi legger alltid disse til grunn for alle våre markedsaktiviteter, sier Huffman.

Coca-Cola er opptatt av å følge retningslinjene for markedsføring av mat og drikke mot barn, og var selv med på å utvikle retningslinjene sammen med resten av bransjen. Coca-Cola skal ikke markedsføre egne produkter mot barn, og har gjennom flere år fulgt strenge selvpålagte retningslinjer for markedsføring mot barn og unge. Når selskapet inngår avtaler om kjøp av reklameplass understrekes alltid disse retningslinjene.

– Etter at vi ble gjort kjent med visningen 1. mars har vi økt innsatsen ytterligere for å følge opp egne rutiner og vi stiller nå enda strengere krav til våre leverandører for å sikre at lignende feil ikke gjentar seg, sier Huffman.

Mediebyrået Carat beklager hendelsen på det sterkeste.

– Coca-Cola har absolutt vært tydelige til oss i Carat om at ingen drikker på MFU sin produktliste kan være tilstede på barne- og familiefilmer. Dette videreformidlet vi til kinoselskapene og fikk bekreftet at de var klar over problemstillingen. Coca-Cola er nå fjernet fra alle Media Direct Norges nødlister, slik at sjansen for at en slik glipp vil kunne skje igjen er svært liten,»sier Account Manager Åse Marit Christiansen i Carat.

Coca-Cola har nå gjennomført møter med det aktuelle mediebyrået og kinoselskapet for å sikre tydelighet knyttet til å etterleve reklameforbudet mot barn og unge under 13 år.

For Coca-Cola er det avgjørende at all markedsføring skal være i tråd med disse retningslinjene. I tillegg revideres nå samtlige avtaler om kjøp av reklameplass, for ytterligere å styrke formuleringer som slår fast at Coca-Cola sine produkter ikke skal markedsføres mot barn.

Basert på en pressemelding.

Se reklamefilmen fra Coca-Cola nedenfor og traileren på SvampeBob-filmen!

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
27. mai 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Media Direct Norge fra Drammen til Oslo 12.05.2015
  • Media Direct Norges nye researcher 03.02.2015
  • Fra Media Direct til Oslo Kino 22.06.2014

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Full streik i Hollywood – hva blir konsekvensene?
    FILMSTUDIO3. mai 2023
  • Trailer: Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One
    TRAILER19. mai 2023
  • Trailer: Dune: Part Two
    TRAILER3. mai 2023
  • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    ANMELDELSE23. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

La det bli LED-lys på kino
MDN og CAPA i felles front