• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Black Phone
    • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    • Anmeldelse: Filmtyven
    • Anmeldelse: Men
    • Anmeldelse: Eiffel
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Media Direct beklager feilvisning

Fra reklamefilmen «Coca-Cola Konturflasken».
Media Direct beklager feilvisning
John Berge
27. mai 2015

En teknisk feil på en reklamefilmvisning på Colosseum Kino i Oslo søndag 1. mars 2015 førte til at barna i salen fikk se reklamefilmer de egentlig ikke skulle ha sett.

På grunn av dette er nå Coca-Cola – som var en av flere aktuelle annonsører – felt av Matbransjens Faglige Utvalg (MFU), heter det i en pressemelding.

Der heter det at Coca-Cola brøt med retningslinjene for markedsføring av mat og drikke mot barn da reklamen «Coca-Cola Konturflasken» ble vist i tilknytning til barnefilmen SvampeBob Firkantfilmen – Svamp på land på Colosseum kino.

– Reklamefilmen om konturflasken var ikke rettet mot barn, men det som var uheldig var at pga en teknisk feil ble vist i forkant av en barnefilm, noe som var mot vårt ønske, sier Vibeke Hansen, Associate Director External Communications hos Public Affairs and Communications i Coca-Cola Enterprises Norge AS, til KINOMAGASINET.

– Vi beklager på det sterkeste at reklamen ble vist, men må få understreke at visningen skyldes en teknisk feil utenfor vår kontroll. Visningen skjedde fordi kinoselskapet av tekniske grunner måtte bruke en nødliste da en teknisk feil hindret den planlagte listen med reklamer å bli vist. Denne var dessverre ikke klarert med Coca-Cola og var i strid med våre gjeldende retningslinjer. Reklamefilmen om konturflasken ble dermed vist til barn, og dette beklager vi, sier Karen Huffman, Country Manager, Coca-Cola Norge.

Det var også flere andre reklamefilmer som ikke var beregnet på barn som ble vist, for Nidar Smørbukk og Kims BigCut. Et enstemmig utvalg mener dette er klar markedsføring mot barn og i strid med MFUs retningslinjer.

Nå legger mediebyrået Carat og kinoreklameselskapet Media Direct Norge (MDN) seg langflate etter at dette ble oppdaget og kritisert.

Kinoselskapet MediaDirect Norge har etter denne visningen endret egne rutiner for hvordan såkalte nødlister lages for å unngå at denne feilen gjentas.

– Alle våre ansatte som arbeider med dette har fått full innsikt i gjeldende regelverk og reklamer med sukker, salt og fett sensureres fra nå av bort fra «nødlistene». Media Direct beklager at feil reklame ble vist, og beklager at vi med dette var medvirkende til at Coca-Cola brøt MFUs retningslinjer, sier administrerende direktør Bjørn Erling Ottersen i Media Direct Norge.

Visningen av reklamefilmen skulle ikke ha skjedd, da dette både er i strid med Coca-Cola sine egne, strenge, interne policy «Marketing to Kids» og i strid med avtalen Coca-Cola hadde inngått med sitt mediebyrå for kjøp av reklameplass for den aktuelle reklamefilmen. Både mediebyrået og kinoselskapet beklager at visningen av reklamefilmen fant sted på den aktuelle filmen.

– Alle våre samarbeidspartnere og relevante underleverandører kjenner våre strenge regler – i tillegg til MFU sine retningslinjer for markedsføring av mat og drikke mot barn. Vi legger alltid disse til grunn for alle våre markedsaktiviteter, sier Huffman.

Coca-Cola er opptatt av å følge retningslinjene for markedsføring av mat og drikke mot barn, og var selv med på å utvikle retningslinjene sammen med resten av bransjen. Coca-Cola skal ikke markedsføre egne produkter mot barn, og har gjennom flere år fulgt strenge selvpålagte retningslinjer for markedsføring mot barn og unge. Når selskapet inngår avtaler om kjøp av reklameplass understrekes alltid disse retningslinjene.

– Etter at vi ble gjort kjent med visningen 1. mars har vi økt innsatsen ytterligere for å følge opp egne rutiner og vi stiller nå enda strengere krav til våre leverandører for å sikre at lignende feil ikke gjentar seg, sier Huffman.

Mediebyrået Carat beklager hendelsen på det sterkeste.

– Coca-Cola har absolutt vært tydelige til oss i Carat om at ingen drikker på MFU sin produktliste kan være tilstede på barne- og familiefilmer. Dette videreformidlet vi til kinoselskapene og fikk bekreftet at de var klar over problemstillingen. Coca-Cola er nå fjernet fra alle Media Direct Norges nødlister, slik at sjansen for at en slik glipp vil kunne skje igjen er svært liten,»sier Account Manager Åse Marit Christiansen i Carat.

Coca-Cola har nå gjennomført møter med det aktuelle mediebyrået og kinoselskapet for å sikre tydelighet knyttet til å etterleve reklameforbudet mot barn og unge under 13 år.

For Coca-Cola er det avgjørende at all markedsføring skal være i tråd med disse retningslinjene. I tillegg revideres nå samtlige avtaler om kjøp av reklameplass, for ytterligere å styrke formuleringer som slår fast at Coca-Cola sine produkter ikke skal markedsføres mot barn.

Basert på en pressemelding.

Se reklamefilmen fra Coca-Cola nedenfor og traileren på SvampeBob-filmen!

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
27. mai 2015
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Media Direct Norge fra Drammen til Oslo 12.05.2015
  • Media Direct Norges nye researcher 03.02.2015
  • Fra Media Direct til Oslo Kino 22.06.2014

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer

Skeie 2021: «Veldig travelt»



John Berge26. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Lenge å vente til neste Bond-film
    FILMPRODUKSJON30. juni 2022
  • Kevin Costner skal gi oss filmer vi aldri har sett maken til
    FILMPRODUKSJON27. juni 2022
  • 70 år med sang i regnet
    FILMHISTORIKK24. juni 2022
  • Tingen fra en annen verden runder 40 år
    FILMJUBILEUM23. juni 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet skrekk Netflix spenning Star Wars thriller superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: The Black Phone
    ANMELDELSE22. juni 2022
  • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    ANMELDELSE8. juni 2022
  • Kinoalliansen har startet kinoteknisk selskap
    KINOBRANSJEN3. juni 2022
  • Nå skal kinofilmdistributørene selv sette aldersgrensene
    KINOBRANSJEN10. juni 2022
  • Lenge å vente til neste Bond-film
    FILMPRODUKSJON30. juni 2022
  • Kevin Costner skal gi oss filmer vi aldri har sett maken til
    FILMPRODUKSJON27. juni 2022
  • 70 år med sang i regnet
    FILMHISTORIKK24. juni 2022
  • Tingen fra en annen verden runder 40 år
    FILMJUBILEUM23. juni 2022
  • How to Pay For College Essays Online – Fusion Personnel says:

    […] do to deter fraud? Schools need to change their…

  • Pay For a Paper and Improve Your Grades - בית ספר זרקור says:

    […] fatigue. The lack of water can result in anxiety,…

  • How to Pay For College Essays Online - Corbet Naturecraft says:

    […] cost of college https://kinomagasinet.no/who-can-write-my-essay-for-me/ essays is very similar to…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

La det bli LED-lys på kino
MDN og CAPA i felles front