
Med selvtillit, is i magen, logisk sans og yr.no kommer man langt. Og byråene må komme på banen og promotere produktene sine i Atmos og 4K! Bli bedre kjent med den frittalende personal og markedssjef Carl Henrik Eilertsen i Drammen Kino AS.
Navn: Carl Henrik Eilertsen
Alder: 32
Stilling: Personal og markedssjef, Drammen Kino AS
Tid i bransjen: 7 år.
– Fortell oss litt om din utdannings- og yrkesbakgrunn og hvordan du havnet i bransjen!
– Jeg har master i filmvitenskap fra Københavns Universitet og fagbrev i kinoteknikk. Besøkt og gjestet 50 filmfestivaler verden over. Også som filmdommer. Var med å bygge opp Drammen Filmklubb.
– Hvilken film er den beste du har sett?
– Den er fra 1987 og regissert av John McTiernan. Predator.
– Hvor mange filmer ser du i uken?
– Etter å ha passert 5000 filmer i 2007 sluttet jeg å loggføre.
– Hva gjør du for å reklamere for film på kino?
– Film er ferskvare i lys av mediets tilgjengelig. Kinobillettsalget har den sterkeste posisjonen. Det må vi kjempe for, på tvers av bransjen. Netflix er ufarlig, men dagens markedspress derfra vil åpne for retenkning hos studioene og formidlere. Herfra vil det gi kompromisser og hybridlanseringer med tiden. April 2015 er Oslo på banen med HBO Nordic. Tommel opp! En film har høyest markedsverdi sekundet før den er tilgjengelig. På lik linje som spenningsmomentet hos Hitchcock. Å se film er å promotere film. Å gå på kino er begge deler.
– Hva er fordelen og minus med kino og det samme med hjemmekino?
– Fordelen er formatet og den sosiale arenaen. Ulempen er uvitende kinoetikette. Kinoene har ansvar for å lære forelde og ungdom å gå på kino gjennom service. Ingen ting er mer fatalt enn «Dette blir siste gang».
– Favorittskuespillerne dine?
– Schwarzenegger.
– Hvilke filmer ser du mest frem til i 2015?
– Det må nesten bli Terminator Genisys. Hver gang. Alltid.
– Hvilke utfordringer står kinobransjen overfor?
– Kinobransjen i sin helhet må sørge for å ha ferskvaren ferskest. Tidsvindu og ferskhet er utfordringer. Ivareta magien, men også forbrukeren. Byråene må komme på banen og promotere produktene sine i Atmos og 4K. Det er en døgnflue vi alle bør seile på. Det koster ei krone å tjene to kroner. Fler saler gir synlighet og tilgjengelighet. Tilpasset lokal forankring og barnefamilier er grunnleggende, ukentlige verdier som heller ikke må forsømmes. Setemangel i november og desember bør ikke være overlevelsesgrunnlag i storbyene. Ja til kinoklubb, fordelsprogram og nyhetsbrev.
– Hva kjennetegner ditt firma?
– En balanserende isbjørn.
– Hvem imponerer deg mest i den norske kinobransjen og hvorfor?
– I disse dager er det pågangsmotet. Opprustningen til publikums gunst. Og det hele faller utelukkende på produktene kinoene får inn og hvor mye spiller inn. Ellers må jeg nevne Steinar Johansen. Sjefen. Alltid våken og gjennomtenkt målrettet. Ikke minst full av inspirerende historier fra videobransjens glansdager.
– Har du/dere planer om å investere i Dolby Atmos?
– På sikt ser det ut til. Men Atmos trenger en «vehicle» som Avatar var for digital 3D.
– Hva er din beste egenskap i jobben din?
– Selvtillit og is i magen. Kundene, de kommer. Lytt til logikk, forhåndssalg og yr.no.
– Hva synes du om KINOMAGASINET.no (bransjenettstedet) og KINOMAGASINET (forbrukerutgaven – print/trykt magasin)?
– KM holder meg oppdatert. Dekker aktuelt bransjestoff og er tidlig ute med relevante kinoartikler.
Facebook
RSS