• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

LESERINNLEGG

Martin vil ikke ha lyset på så tidlig etter at filmene er ferdigspilte

Kinoansvarlig Martin Øsmundset i Ås kommune holder opp en lapp som viser besøkstallet på Ås kinoteater i 2017. Foto: Ås kinoteater.
Martin vil ikke ha lyset på så tidlig etter at filmene er ferdigspilte
admin
8. oktober 2018

Martin Øsmundset

Martin Øsmundset er kinoansvarlig ved Ås kinoteater og lidenskapelig kinogjenger.

Martin Øsmundset, kinoansvarlig ved Ås kinoteater, er møkk lei av at lyset kommer på i kinosalen rett etter at filmen er ferdig, mens rulleteksten gjenstår.

Jeg vil tro store deler av dere som utgjør det norske kinopublikum har opplevd følgende situasjon:

Du nærmer deg slutten på en virkelig gripende film, en sånn perle av en film hvor du er helt hinsides oppslukt, ja, en sånn jævel av en film som bare røsker tak i hjerterota di, fillerister den til helvete og lar det være opp til deg å utkjempe kampen: Skal du bryte ut i ukontrollert hulking, eller klarer du å ta deg sammen, siden du tross alt er blant folk? Ansiktet ditt er helt vått av tårer i filmens siste sekunder, du holder kanskje pusten fordi du har glemt at tid og rom eksisterer utenfor lerretet, og så skjer det: Filmens første tekstplakat kommer opp, «directed by», og i det sekundet det skjer…

… SKAL LYSET PÅ! OG DØRENE SKAL OPP! VRRRRRRR, SIER DØRENE! OG DU SKAL UT! UMIDDELBART! UT I EN MØRK OG KALD BAKGÅRD! TØRKE TÅRENE OG SNØRRA DI KAN DU GJØRE ET ANNET STED, FOR HER SKAL DET MOPPES POPCORN OG GJØRES KLART TIL NY FORESTILLING!

At jeg overdriver? Joda, men det må være lov for å få frem et poeng, og poenget er dette: De fem sekundene som går fra første tekstplakat dukker opp er kanskje kinobransjens mest verdifulle sekunder. Hvorfor? Fordi det kan være nettopp disse siste sekundene av kundeopplevelsen som avgjør hvorvidt gjestene går fra kinoene våre med en god følelse, og viktigere: en lyst til å vende snarlig tilbake. For å peise det opp på lerretet i klartekst: Det er mynt i mørket.

Likevel er det fryktelig få som ser ut til å bry seg om disse sekundene, om mine egne erfaringer som kinogjest er representative: Lyset har blitt måkt på og dørene har vinsjet seg opp på denne monstrøse, momentane måten etter at jeg har sett filmer som The Florida Project, Dunkirk og Call Me By Your Name – bare for å nevne et par relativt nylige eksempler. En venn fortalte meg nylig at han opplevde det samme på en visning av Blindsone. Og jeg mener, det er mulig å forstå at kinoene ikke gidder å legge inn så mye mørketid til refleksjon etter Petter Kanin eller Megalodon eller Pitch Perfect 3 – behovet er neppe prekært – men alvorlig talt: hva slags primitivt villdyr er det som står ved lysbryteren når du ikke oppfatter at publikum trenger et par sekunder til å hente seg inn etter å ha sett en film som Blindsone?

Martin Øsmundset inne i kinosalen til Ås kinoteater. Det er plass til nærmere 400 personer. Foto: Ås kommune/Privat (Gjengitt med tillatelse.)

Her er det naturlig å nevne at jeg driver en liten, kommunal kino i Ås med en sal, og der – som på mange av landets mindre kinoer – er forholdene såpass små og trivelige at jeg faktisk står ved lysbryteren sjæl, og der kan jeg føle på stemningen i salen og hvordan publikum har det. Seinest i går var det en ung publikummer som fikk det litt tøft etter de sterke dokumentariske klippene som runder av Spike Lees kraftfulle BlacKkKlansman, og da drøyer jeg litt med lyset og dørene.

Bare så det er sagt, før jeg blir avskrevet som bonde i byen: Jeg forstår selvfølgelig at de større, kommersielle kinoene ikke har råd til å ha én person dedikert til å føle på stemningen inne i hver av sine seksten saler. Jeg forstår også at «lyset på» og «dørene opp» er forhåndsprogrammert inn i en spilleliste – det er også en del av svaret de ansatte pleier å gi når jeg klager på for tidlig lys: At det er forhåndsprogrammert, at det gjøres sentralt, og at de skal bringe det videre.

Den andre forklaringen jeg får, som gjerne dukker opp når jeg sender e-post til lederne ved de aktuelle kinoene (ja, jeg er kinogjengeren fra helvete), er at de har tett program og begrenset med tid mellom visningene til å klargjøre salen til neste visning. Og det er greit nok, det, men mitt forslag når jeg klager på lys og dører har aldri vært at lyset skal være av til rulleteksten er slutt. Svarene jeg refererer til nå er svar jeg får når jeg aller nådigst ber om fem eller ti sekunder med mørke før lysene slås på.

Jeg forstår også at effektivitet er the name of the game. Man vil jo gjerne presse inn flest mulig filmer på en og samme dag, den tankegangen er jeg godt kjent med, men for å stille et ufyselig retorisk spørsmål: Hvor mye popcorn får du moppa på fem sekunder? Jeg forstår ikke matematikken i det heller: La oss si at du har fem visninger i en sal i løpet av en dag, og du venter fem sekunder før du slår på lyset og begynner å moppe popcorn hver gang. Javel, så har du tapt 25 sekunder den dagen, og dermed… fikk du ikke vist Skjelvet en siste gang den dagen likevel? For det var akkurat de 25 sekundene det sto på?

La oss heller fokusere på hva vi vinner om vi tar oss råd til de fem sekundene: På papiret er det kanskje ikke stort, det er neppe mulig å snekre noe spennende i Excel som viser økonomien i det heller, i hvert fall ikke med en gang. Men hvis det er hold i referatene Film & Kino har publisert fra CinemaCon de siste par årene, så bør vi merke oss at «gjesteopplevelsen må ses på som en samlet opplevelse av alt som skjer fra du ankommer kinoen til du drar», og at «det enkleste stedet man kan overgå forventninger er relatert til service». Min erfaring er at kinoene jevnt over er gode på å ha fokus på kundeopplevelse fra det øyeblikket kunden kommer inn døra – det er «heisann» og store smil og mersalg av sjokolade jeg ikke ante jeg ville ha og «kos deg med filmen» og det ene med det andre – men det fremragende service-fokuset glipper altså idet første tekstplakat kommer.

Vi må ha respekt for gjestene våre. Vi må forstå at en kino er et sted der folk opplever noe som potensielt er sabla viktig for dem – i noen magiske tilfeller opplever de til og med noe de aldri vil glemme. En kino er en minnefabrikk, for svingende!

Martin Øsmundset er kinoansvarlig i Ås kommune. Foto: Ås kommune/Privat (Gjengitt med tillatelse.)

Innlegget ble først publisert hos Rushprint.no.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
LESERINNLEGG
8. oktober 2018
admin kinomagasinet

Relaterte sakerForsiden
  • Ås kommune satser 100 prosent på kinodriften 16.01.2018
  • Sjudobling for Fremtidsfilm hos Ås kinoteater 31.10.2017
  • Ås kino mot strømmen – besøkstallene øker fortsatt 11.08.2017

Siste saker fra LESERINNLEGG

Aldersgrensene på kinofilm følger utviklingen i samfunnet

admin10. november 2021
Les mer

Medietilsynet mener at statlig forhåndskontroll av kinofilm bør avvikles

admin6. juli 2021
Les mer

Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.

John Berge16. januar 2021
Les mer

Tor Fosse ber «noen» om å «redde kvalitetsfilmen»

John Berge17. januar 2019
Les mer

Når verdener kolliderer – kino, Kina og Netflix

martin22. juni 2018
Les mer

Høyt skum i Hællæwood da Fredrikstads kinosjef var statist

Jørgen Søderberg Jansen28. juni 2017
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Når verdener kolliderer – kino, Kina og Netflix
Tor Fosse ber «noen» om å «redde kvalitetsfilmen»