
HERØY: Teknisk salgsjef Tor Brede Michelsen i Unique Cinema Systems (UCS) kan med Fosnavåg Kino krysse av den femte Dolby Atmos-salen på CV-en.
Fra før av har UCS stått bak Atmos-salene i Kristiansand, Sandvika, Bergen og Sortland.
Den svært påkostede Fosnavåg kino i Fosnavåg Kulturhus AS er den første i landet med komplett kinohøytalersystemet Acheron fra Meyer Sound, og den første uten dedikert maskinrom.
I stedet er Christie 4220-projektoren satt inn i en egen «bås» og nås bak siste klinebenkerad.
I den større konsertsalen kan det også vises film. Der er det satt opp en Christie 4230.
– Dette er high end i alle ledd. Meyer er det dyreste på markedet. 90 prosent av publikum vil neppe høre forskjell mellom Meyer eller andre gode merker. Men det er forskjell. Slike høykvalitetssystemer vil aldri bryte opp i frekvensene og aldri slite med at utstyret går i stykker. Alt er bygget for å tåle mye mer belastning enn det de får.
– Hva sa Dolbys kontrollør?
– Han sa at han var veldig fornøyd, med den beste bass han noensinne hadde hørt i en atmossal. Meyer-høytalerne går veldig dypt i bassen.
– Er Dolby Atmos noe en kinoeier bør investere i?
– Det er absolutt verdt investeringen. Så lenge man holder seg innenfor spesfikasjonskravene, vil ikke en eller to millioner kroner i investering, generelt oppleveles så forskjellig. Men det er et kjempesprang fra ordinær 5.1 til Atmos. Det igjen beror på at filmskaperne kan lage en god miks og utnytter mulighetene de har.
Og det er allerede laget mange gode Atmosfilmer, mener Brede Michelsen.
– Det eneste jeg er redd for er at det blir utvannet, lik det som skjedde med THX. THX-normen følges fortsatt, men sertifiseringen er borte.
– Så salen i Fosnavåg er spesiell ettersom det ikke er noe maskinrom?
– Dette er ikke en løsning vi har valgt, det er arktitektenes valg. Det er mulig å gå inn i rommet for å skifte lampe og eventuell annen service, som kjøleveske og filter. Bygger man et maskinrom må man ha en bakvegg og det tar to-tre stolrader. Det er første gang vi bygger en sal uten maskinrom. Jeg vet at planlagte Festningen Kino i Oslo er et prosjekt uten maskinrom.
– Er det noen minus med løsningen?
– Ulempen er at om det skulle skje noe med projektoren under visning, så tar det lang tid å komme til. Selve TMS-en gjøres fra et rom bak.

Facebook
RSS