
Mamma Mia! Here We Go Again ligger an til å berge deler av kinosommeren. Over dobbelt så mange så oppfølgerfilmen i løpet av første kinohelg i Norge sammenlignet med den første filmen.
For etter første helg på norske kinoer viser tallenes tale at oppfølgerfilmen til Mamma Mia! The Movie (2008) slår mye bedre an i startfasen enn originalen gjorde.
Den første filmen hadde torsdagspremiere 10. juli 2008. I perioden torsdag til søndag ble den sett av 86.752 personer, og 64.426 de tre helgedagene.
Mamma Mia! Here We Go Again hadde premiere fredag 20. juli 2018. Den ble sett av hele 66.736 personer på premieredagen og 140.926 personer i løpet av hele helgen.
Det gjør også at filmen totalt sett har den nest største omsetningstall fra fredag til søndag etter SPETRE (2015) i Norge.
Mamma Mia! Here We Go Again omsatte for 17,7 millioner kroner disse tre dagene på norske kinoer.
Så er det store spørsmålet: vil Mamma Mia! Here We Go Again etter denne kanonåpningen ha «stayerevne» til å også slå totalbesøkstallet til Mamma Mia! The Movie, som var på over 1,1 millioner besøkende.
– Det er for tidlig ennå å si hva den lander på, sier Bård Eion Flaen, presseansvarlig hos United International Pictures (UIP) sin norske avdeling.
– Den første Mamma Mia-filmen var et særtilfelle, som rullet og gikk i mange måneder på kino. Men at åpningshelgen lover svært godt for det videre besøket, er det i hvert fall ingen tvil om, sier Flaen.

Mamma Mia! Here We Go Again-standee under CineEurope 2018. Foto: Rolf Einar Hammerås, KINOMAGASINET.no ©
Etter en heller laber kinosommer kan nå mye tyde på at Mamma Mia! Here We Go Again vil løfte besøkstallene.
– Det er fantastisk gøy – ikke minst også med tanke på det flotte sommerværet mange steder i landet, sier Bård Eion Flaen.
Han roser kinoene og sier «de har stått på, og laget flotte premierearrangementer for publikum».
– Vi hadde også en stor, utendørs førpremiere med Allsang på Grensen i Halden, som fikk mye PR-omtale.
Les KINOMAGASINETs anmeldelse av filmen her:
Les hva kinobransjen i forkant trodde om lanseringen her:
Bakgrunnstoff om filmen:
Abba går aldri av moten. Blir det ny Abba-feber sommeren 2018?
Facebook
RSS