• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMLANSERING

Målet er at spillefilmen om Elfrid skal få norske barn til å kjenne seg igjen

«Elleville Elfrid»-filmskaper Frank Mosvold sov nesten ikke natten før førpremieren. – Følelsen og lettelsen da publikum trampeklappet på slutten av filmen var ubeskrivelig. Det var første gang jeg følte jeg kunne slappe av etter flere års arbeid, sier han. Foto: Jacob Buchard.
Målet er at spillefilmen om Elfrid skal få norske barn til å kjenne seg igjen
Gitte Johannessen
22. januar 2020

Fakta om «Elleville Elfrid»

Norsk animasjonsfilm med premiere 24. januar 2020
Lengde: 1 time 15 minutter
Aldersgrense: Tillatt for alle
Regi: Atle Solberg Blakseth og Frank Mosvold
Stemmeroller: Ninni Spone, Oskar Fjeldstad-Bergheim, Elias Søvold-Simonsen, Gard B. Eidsvold, Hege Schøyen, Bjørn Sundquist, Johannes Joner, Bjarte Hjelmeland
Om handlingen: Elfrid vil lage sirkus på Soltoppen for bestevennen Henrik, men alt endrer seg når tøffe Johnny flytter inn, Henrik lar seg imponere og Elfrid føler seg utenfor. På en sykkeltur oppdager trioen magien i vennskap

Elleville Elfrid er tittelen på en animert, norsk TV-serie for førskolebarn som har gått på NRK Super siden 2010. Serien handler om ei tøff, optimistisk og energisk jente på fem år som bor i det urbane blokkmiljøet «Soltoppen».[1] Figuren ble skapt av illustratør Tom Petter Hansen (født 1979) i 2009, og universet ble utviklet samme høst av Hansen, produsent Frank Mosvold (født 1965) og manusforfatter Trond Morten K. Venaasen (født 1971).[1][2] De laget også en pilotepisode for NRK Super.[1] Fra 2010 til og med 2014 produserte Kool Produktion AS 52 episoder med Elleville Elfrid.[1] 52 nye episoder vil bli overlevert til NRK tidlig i 2015.[1] Hver episode forteller korte hverdagsdramaer med Elfrid, venner og naboer, og tegningene i en enkel flatestil.[3] Serien er solgt til over 20 land.[1]

Serien er gitt ut på to DVD-er: Elleville Elfrid – Et stjerneskudd fra 2010[4] og Elleville Elfrid - Hokus pokus fra 2013.[3]
Det er også utgitt flere barnebøker om Elleville Elfrid.[5] I tillegg er det produsert spill og app.[6][7]

– Vi tar dem på sjarmen og lager film med sjel, sier «Elleville Elfrid»-regissør Frank Mosvold om det å ta opp animasjonskampen med amerikanske storstudioer.

Mosvold påpeker at de store, amerikanske animasjonsstudioene bruker mellom en halv og en milliard kroner på sine produksjoner.

– Sammenlignet med dem lager vi film for knapper og glansbilder. Den eneste måten vi kan konkurrere med dem er ved å lage en film norske barn kjenner seg igjen i.

Slik så Elleville Elfrid ut i NRK Super-versjonen for fjernsyn. Foto: Kool Produksjon / NRK.

Og det gjør filmskaperen ved å la Soltoppen, der «Elleville Elfrid»-handlingen utspiller seg, være et flerkulturelt nabolag med aleneforeldre og voksne som ofrer barn for karrieren.

– Mange norske barnefilmer er plassert i et idealisert og blendahvitt 1950- eller 60-tallsunivers med daterte kjønnsrollemønstre og familiekonstellasjoner. Det blir en veldig fremmed verden for dagens barn. Det var derfor viktig for meg at barn i vår film skal identifisere og kjenne seg igjen i karakterene på kinolerretet, sier Frank Mosvold.

Norsk animasjonsdebut

«Elleville Elfrid» sin verden er velkjent for mange – etter 104 episoder på NRK Super , barnebøker, spill og en app. Men med overgangen til filmlerretet har Elfrid og vennene hennes fått litt av en ansiktsløftning:

Der TV-serien var laget med svært enkel, «flat» animasjon i Østen, er kinofilmen laget i det Mosvold kaller «Pixar-kvalitet med unik detaljrikdom» – og her i Norge.

– Denne gangen hadde vi lyst å bruke et norsk animasjonsstudio for å få fram et tydeligere norsk uttrykk.

Da Frank Mosvold begynte jakten på et animasjonsstudio var det hittil nærmest enerådende Qvisten Animasjon opptatt med flere egne prosjekter. I stedet påtok Gimpville seg oppgaven, i sin første tegnefilm etter å ha stått for spesialeffektene på storfilmer som «Max Manus», «Bølgen» og «Skjelvet».

– Jeg var utrolig glad da Gimpville tok utfordringen. De arbeidet døgnet rundt for å få denne filmen på plass. Gimpville hadde noe å bevise og det kan vi se tydelig i det ferdige resultatet. For at Norge skal ha et animasjonsmiljø er det sunt at flere enn ett studio produserer animerte spillefilmer, sier Mosvold.

Slik ser Elleville Elfrid – eller Ella Bella Bingo som hun heter i engelsk versjon – ut etter å ha meldt overgang til filmlerretet. Foto: Norsk Filmdistribusjon.

Elfrid fikk liv

Viktigere enn den visuelle ansiktsløftningen for Elfrid og vennene hennes på Soltoppen, er det for Elfrids «pappa» at alle karakterene har fått et rikt indre liv underveis til det store lerretet.

– De har ønsker og drømmer som oss alle.

Det er ti år siden Frank Mosvold skapte «Elleville Elfrid»-universet sammen med vennene Tom Petter Hansen og Trond Morten Venaasen.

Men med utviklingen av spillefilmen, skjedde det noe, røper han:

– For første gang ble Elleville Elfrid-figuren levende for meg. Tidligere hadde hun gjort det jeg ba henne om, men i spillefilmen tok hun kontroll over historien selv og bestemte på en måte selv hvordan historien skulle bli. Av og til var hun et vanskelig barn, men for det meste var det gøy å bli bedre kjent med henne. Nå er det litt vemodig å slippe henne ut i verden på egen hånd, men jeg er samtidig mektig stolt av reisen hennes.

Elleville Elfrid med vennene Henrik og Johnny. Foto: Norsk Filmdistribusjon.

Eventyrlig reise

Og det blir litt av en reise: Fredag 24. januar 2020 er det premiere på «Elleville Elfrid» hos nærmere 200 norske kinoer.

– Det er eventyrlig, sier Mosvold om den brede, norske premieren.

Den lanseres samtidig i resten av Norden, og er solgt til over 30 land.

– Jeg er både ydmyk og takknemlig til hele produksjonsstaben og skuespillerne, som har gjort dette mulig. Deres harde arbeid har gitt filmen en sjel og jeg tror det er derfor filmen har blitt så populær, funderer han.

Han innrømmer at han knapt sov natten før verdenspremieren i Kristiansand forrige fredag.

– Da lyset gikk ned i kinosalen satt barn rundt meg med forventning og spenning i øynene, men det var nok jeg som var mest spent. Følelsen og lettelsen da publikum trampeklappet på slutten av filmen var ubeskrivelig. Barnas reaksjon var spontan og ekte, det var første gang jeg følte jeg kunne slappe av etter flere års arbeid.

Ninni Spone, Elias Søvold-Simonsen og Oskar Fjelstad-Bergheim (t.h.) låner stemme til de tre karakterene i «Elleville Elfrid». Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix.

Alltid animasjon

Samtidig er det en 45 år gammel drøm som går i oppfyllelse for den entusiastiske filmskaperen, som gjerne er å se med tversoversløyfe.

– Da jeg var ti år, så jeg «Flåklypa Grand Prix» på kino for første gang. Jeg ble så inspirert at jeg begynte å lage dukkefilmer i kjelleren hjemme hos mor og far. Jeg fikk da en drøm om en gang å lage en animert spillefilm. Det har tatt neste 45 år før drømmen gikk i oppfyllelse, men det har vært en eventyrlig reise.

Frank Mosvold har prøvd seg på å lage live actionfilm, altså med levende skuespillere, blant annet med sitt bidrag om likegyldighet i 2000-filmen « De 7 dødssyndene » sammen med navn som Margreth Olin, Maria Sødahl og Dag Johan Haugerud.

– Hele tiden lokket animasjonen. Noen år etter at jeg ble ferdig på filmskolen begynte jeg med animasjon igjen. Animasjon et fantastisk medium, her er det ingen begrensninger. Alt er mulig. Jeg elsker å jobbe med animasjon.

– Den eneste måten vi kan konkurrere med de store, amerikanske animasjonsstudioene er ved å lage en film norske barn kjenner seg igjen i, sier «Elleville Elfrid»-regissør Frank Mosvold. Foto: Jacob Buchard.

 

«Elleville Elfrid» får premiere på 200 norske kinoer og er solgt til 30 land. Foto: Norsk Filmdistribusjon.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMLANSERING
22. januar 2020
Gitte Johannessen

Kulturjournalist i NTB.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra FILMLANSERING

Slik blir Marvel-året 2023

Matias Kjølstad7. februar 2023
Les mer

Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»

John Berge10. januar 2023
Les mer

Endelig er det duket for Avatar-bonanza

John Berge13. desember 2022
Les mer

«Vi håper at det å fortelle disse historiene på det store kinolerretet bidrar til at Alf Prøysen blir aktuell for nye generasjoner eventyrlystne barn.»

John Berge5. desember 2022
Les mer

Tommys voldsnatt

Iver Neset1. desember 2022
Les mer

Varsler tidenes mest omfattende opplegg for skolekino-visninger

John Berge28. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ant-Man and the Wasp: Quantumania
    ANMELDELSE22. februar 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Amerikanske anmeldere: «Bad Boys For Life» er overraskende vel verdt å vente på
Margot Robbie om hvorfor Jokeren måtte ut