• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Lucas og Spielberg om bransjens fremtid

Steven Spielberg og George Lucas er nære venner og samarbeidspartnere på flere prosjekter, heriblant «Indiana Jones»-filmene. Foto: Wikimedia Commons
Lucas og Spielberg om bransjens fremtid
John Berge
13. juni 2013

George Lucas og Steven Spielberg har sett inn i sin krystallkule, melder Variety. Veteranene mener at studioene vil implodere og at VOD er fremtiden.

Det var under en paneldebatt om fremtidens underholdning på USC School of Cinematic Arts at de to kameratene kom med sine synspunkter, melder det amerikanske bransjebladet. Anledningen var åpningen av Interactive Media-bygningen på skolen.

Ifølge referatet er ikke Lucas og Spielberg særlig positive hva angår de store studioenes fremtid og at kinobransjen blir et nisjemarked.

– Studioene jakter på gullet. Men det vil ikke fungere i lengden. Som et resultat blir fokuset deres smalere og smalere. Publikum vil gå lei av det. Og studioene vil ikke vite hvordan de kan gjøre noe annet, sa Spielberg ifølge Variety. – Det kommer til slutt å bli en stor nedsmelting. Det kommer til å sprenges innenfra, hvor tre eller fire eller kanskje et halvt dusin av disse megabudsjetterte filmene vil kræsje i bakken og det vil igjen føre til et paradigmeskifte, påsto Spielberg.

Lucas på sin side var enig og mente at denne store endringen også vil føre med seg færre kinoer, men større kinoer med «mye bra». Han mener at en kinobillett i fremtiden til koste alt fra 50, til 100 til 150 dollar, i likhet hva et show på Broadway koster i dag, eller en fotballkamp (i USA. Red. anm.)

– Det blir en kostbar ting. Filmene vil være på kino i et år, slik Broadway har forestillinger nå, sa Lucas. Han mente at dette er de kostbare, dyre filmene. De andre filmene blir ikke kinovist, og mener vi nesten er i tilsvarende situasjon allerede og viste til at både Lincoln og Red Tails (se trailer nedenfor) knapt nok ble akseptert for kinovisninger.

VOD er løsningen og nøkkelen for filmskapere som vil ha innholdet sitt sett av flest mulig. Det som pleide å være filmbusinessen, som Lucas mener både er TV og filmer, vil bli Internett TV.

Don Mattrick fra Microsoft satt også i panelet, men i henhold til Varietys rapport ble han fullstendig overkjørt av de to filmveteranene. De kom også inn på spill. Spielberg mente at problemet med dagens spill var at de ikke klarer å skape den samme empati med figurene som filmfortellinger klarer. Lucas mente at spillindustrien kan og vil skape empatiske figurer, men at dette er vanskelig nå som markedet domineres av «gamere» som vil ha voldspill. Lucas hevder at vi innen de neste fem årene får «spillenes Titanic»: en stor, stor slager hvor man føler sterkt med karakterene og spillet er rettet mot kvinner og piker, mens Spielberg på sin side mener at den virkelige spillrevolusjonen kommer når spillerne er «inne i spillet», uavhengig av type skjermer.

Den mest oppsiktsvekkende fremtidsvisjonen var det Lucas som sto for. Han ser for seg en hjerneimplant, som gjør det mulig å kontrollere drømmene og visjonene dine.

– Men du må fortsatt fortelle historier. Noen vil være i et spill, andre vil bli fortalt en historie. Men innholdet forblir det samme. Innholdet har ikke forandret seg på 10.000 år, sa Lucas.

Relaterte sakerKinoTeknologiVOD
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
13. juni 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKinoTeknologiVOD

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • KINOMAGASINET 8•2022
    MAGASINET5. januar 2023
  • De lystige skurkene i Sherwood-skogen
    FILMHISTORIKK16. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

«Alle mennesker liker å bli satt pris på»
Løvvik full av glød foran årets filmfestival