• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Annette
    • Anmeldelse: Thor: Love and Thunder
    • Anmeldelse: The Black Phone
    • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    • Anmeldelse: Filmtyven
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Lucas og Spielberg om bransjens fremtid

Steven Spielberg og George Lucas er nære venner og samarbeidspartnere på flere prosjekter, heriblant «Indiana Jones»-filmene. Foto: Wikimedia Commons
Lucas og Spielberg om bransjens fremtid
John Berge
13. juni 2013

George Lucas og Steven Spielberg har sett inn i sin krystallkule, melder Variety. Veteranene mener at studioene vil implodere og at VOD er fremtiden.

Det var under en paneldebatt om fremtidens underholdning på USC School of Cinematic Arts at de to kameratene kom med sine synspunkter, melder det amerikanske bransjebladet. Anledningen var åpningen av Interactive Media-bygningen på skolen.

Ifølge referatet er ikke Lucas og Spielberg særlig positive hva angår de store studioenes fremtid og at kinobransjen blir et nisjemarked.

– Studioene jakter på gullet. Men det vil ikke fungere i lengden. Som et resultat blir fokuset deres smalere og smalere. Publikum vil gå lei av det. Og studioene vil ikke vite hvordan de kan gjøre noe annet, sa Spielberg ifølge Variety. – Det kommer til slutt å bli en stor nedsmelting. Det kommer til å sprenges innenfra, hvor tre eller fire eller kanskje et halvt dusin av disse megabudsjetterte filmene vil kræsje i bakken og det vil igjen føre til et paradigmeskifte, påsto Spielberg.

Lucas på sin side var enig og mente at denne store endringen også vil føre med seg færre kinoer, men større kinoer med «mye bra». Han mener at en kinobillett i fremtiden til koste alt fra 50, til 100 til 150 dollar, i likhet hva et show på Broadway koster i dag, eller en fotballkamp (i USA. Red. anm.)

– Det blir en kostbar ting. Filmene vil være på kino i et år, slik Broadway har forestillinger nå, sa Lucas. Han mente at dette er de kostbare, dyre filmene. De andre filmene blir ikke kinovist, og mener vi nesten er i tilsvarende situasjon allerede og viste til at både Lincoln og Red Tails (se trailer nedenfor) knapt nok ble akseptert for kinovisninger.

VOD er løsningen og nøkkelen for filmskapere som vil ha innholdet sitt sett av flest mulig. Det som pleide å være filmbusinessen, som Lucas mener både er TV og filmer, vil bli Internett TV.

Don Mattrick fra Microsoft satt også i panelet, men i henhold til Varietys rapport ble han fullstendig overkjørt av de to filmveteranene. De kom også inn på spill. Spielberg mente at problemet med dagens spill var at de ikke klarer å skape den samme empati med figurene som filmfortellinger klarer. Lucas mente at spillindustrien kan og vil skape empatiske figurer, men at dette er vanskelig nå som markedet domineres av «gamere» som vil ha voldspill. Lucas hevder at vi innen de neste fem årene får «spillenes Titanic»: en stor, stor slager hvor man føler sterkt med karakterene og spillet er rettet mot kvinner og piker, mens Spielberg på sin side mener at den virkelige spillrevolusjonen kommer når spillerne er «inne i spillet», uavhengig av type skjermer.

Den mest oppsiktsvekkende fremtidsvisjonen var det Lucas som sto for. Han ser for seg en hjerneimplant, som gjør det mulig å kontrollere drømmene og visjonene dine.

– Men du må fortsatt fortelle historier. Noen vil være i et spill, andre vil bli fortalt en historie. Men innholdet forblir det samme. Innholdet har ikke forandret seg på 10.000 år, sa Lucas.

Relaterte sakerKinoTeknologiVOD
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
13. juni 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKinoTeknologiVOD

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Nå skal kinofilmdistributørene selv sette aldersgrensene

admin10. juni 2022
Les mer

Kinoalliansen har startet kinoteknisk selskap

John Berge3. juni 2022
Les mer

KINOMAGASINETs vårutgave

admin13. mai 2022
Les mer

Dramatisk kinonedgang, men Lange flate ballær 3 løfter ellers svakt norsk kinofilmbesøk

admin10. mai 2022
Les mer

Kampen om kinogodtet fortsetter. Noen norske kinosjefer ønsker å nekte kundene å ta med medbragt.

John Berge22. april 2022
Les mer

70-årig bransjeveteran takker for seg med ny lærebok

John Berge19. januar 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Magiske Olivia er borte
    DØDSFALL11. august 2022
  • NFD i gang med sin første post-korona kinofilmlansering: Kamelen på tur opp og turné med Si ingenting
    FILMLANSERING10. august 2022
  • Warner mer kinovennlige. Men digital-lanseringene skal fortsatt skje kjapt.
    FILMDISTRIBUSJON9. august 2022
  • Live kino ble Fjong film
    ALTERNATIVT INNHOLD8. august 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet skrekk Netflix spenning Star Wars thriller superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser dc

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Stadig nye muligheter til å bli kinosjef
    LEDIG JOBB26. juli 2022
  • Ny a-ha-film kinoklar
    FILMLANSERING5. august 2022
  • De største filmnyhetene fra San Diego Comic Con 2022
    FILMPRODUKSJON29. juli 2022
  • «Noen ganger er det så enkelt at det koker ned til hva ville vi ha dratt for å se på kino»
    FESTIVAL15. juli 2022
  • Magiske Olivia er borte
    DØDSFALL11. august 2022
  • NFD i gang med sin første post-korona kinofilmlansering: Kamelen på tur opp og turné med Si ingenting
    FILMLANSERING10. august 2022
  • Warner mer kinovennlige. Men digital-lanseringene skal fortsatt skje kjapt.
    FILMDISTRIBUSJON9. august 2022
  • Live kino ble Fjong film
    ALTERNATIVT INNHOLD8. august 2022
  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper | Erzurumdanhaber.com says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • Massasje escorte thai escorte oslo | escorte massasje real escorte date – Realxpressionz says:

    […] som så skulle bringe ordrene videre til de norske…

  • Alexandr says:

    He Makes Money Online WITHOUT Traffic? Most people believe that…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

«Alle mennesker liker å bli satt pris på»
Løvvik full av glød foran årets filmfestival