• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Top Gun: Maverick (IMAX)
    • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    • Anmeldelse: Rutete Ninja 2
    • Anmeldelse: Memory
    • Anmeldelse: Doctor Strange in the Multiverse of Madness
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Location jobber med fremtidens kino

Fra venstre: Oddvar Engan (kjedesjef), Nicolai Martens (adm. dir.) og Christian Heger (markedssjef) i Location. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Location jobber med fremtidens kino
John Berge
18. august 2013

Location AS ble stiftet i 1998.
Driftsinntekter 2012: 138,7 mill. kroner.
Antall ansatte: 124 stk.
Daglig leder: Nicolai Martens
Styrets leder: Egil Magne Akselsen
Eiere: Trondheim Kino Utvikling AS og Bergen Kino AS (50 % hver)
Kilde: Proff.no

HAUGESUND: Fremtidens kino-konseptet til kioskleverandøren Location markerer en ny start for 15-åringen. Vi møtte selskapets direktør under deres kickoff på filmfestivalen.

Fremtidens kino er et samarbeid mellom Film & Kino, Coca Cola og Location, men initiert av oss, fortalte adm. direktør Nicolai Martens i sin presentasjon overfor kinosjefene i salen på Lille Maritim.

– Vår visjon er at hele befolkning i snitt skal gå tre ganger på kino per år. Nå er snittet på 2,7 besøk per person. Målet er også at kundene skal legge igjen 50 % av billettprisen i kiosken, mens andelen nå er på 30 %. Vårt kiosksalg øker, mens salget i faghandel – kioskene – synker, fortalte Martens videre.

I november blir det Fremtidens kino-seminar i Trondheim med prisutdelinger og seminarer, i regi av Film & Kino, sa han videre. Location utvikler og tester alt innhold i det som skal bli en felles markedsføringskampanje.

– Skal vi ha suksess må vi gi kundene en totalopplevelse. Konkurrenter er kjeder som Narvesen, Mix, Rema, Ica, osv. Vi må være bedre, trekke kundene inn, få de til å handle. Ingen kinoer kan leve av billettinntektene alene, og er avhengig av kiosk og reklame. Potensialet har økt voldsomt de siste årene. Folk er villig til å handle på kino, sa Martens.

Man må gi kunden noe utover det de forventer, som er hyggelig betjening og velfylte kiosker.

– De fleste kinoer driver kiosker selv og vi leverer tjenestene for dem. Skal folk handle på kino, er det ofte dyrere enn konkurrentene, men ofte triveligere enn trådhyllene på Rema. Vi må da ha litt spesielle, særegne produkter. Selv kjøper jeg Knott på kino, mens andre kjøper M, en sjokolade som desidert er størst på kino. Minner og smaker fra barndom og ungdom er ofte det man velger å spise der og da på kino. Men vi må fornye oss selv. Da vi startet for 15 år siden var det med svarte kiosker. Det var dritkult da, men er i dag klart for Maihaugen. Ting skjer fort og vi må utvikle oss, sa Location-direktøren i foredraget.

I en samtale med KINOMAGASINET i etterkant forteller Nicolai Martens at Location i 2007 kjøpte Freias gjenværende kiosker (38 stk.) I dag har Location avtaler med ca 90 kinoer, samt kjøper inn for diverse småkinoer. Firmaet driver ca tolv kiosker selv, heriblant i Trondheim, Bergen og Tromsø, men ila. de neste par årene vil egen drift avvikles til fordel for at man leverer kioskvarer til også disse kinoene, såkalt modulbasert levering (eller franchise).

– Det finnes ingen andre konsepter andre steder i verden som kan sammenlignes med vårt. Et uavhengig kioskkonsept er det bare vi som gjør. Jeg vet ikke om andre land som selger mer per kinogjenger enn i Norge, avrunder Nicolai Martens.

Et par viktige nyheter fra Location høsten 2013 blir en ny type kinogodt og en smaksavstemning blant kundene som skal gå fra oktober i år til desember 2014. Der skal man få teste ulike typer snacks.

– Smågodt i løs vekt er er stort sett likt overalt. Det nye konseptet vårt har både bestselgerne, men også nye biter og noen biter som flere har savnet og som det ikke har vært mulig å finne en god stund. Vi vil at folk skal handle kinogodt og at det skal begeistre. Det blir varianter med surt, søtt, salt, sjokolade, fortalte nyansatt markedssjef, Christian Heger, i presentasjonen for kinosjefene.

Nicolai Martens leder Location og deres prosjekt Fremtidens kino. Foto: John Berge Nicolai Martens leder Location og deres prosjekt Fremtidens kino. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
18. august 2013
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOBRANSJEN

KINOMAGASINETs vårutgave

admin13. mai 2022
Les mer

Dramatisk kinonedgang, men Lange flate ballær 3 løfter ellers svakt norsk kinofilmbesøk

admin10. mai 2022
Les mer

Kampen om kinogodtet fortsetter. Noen norske kinosjefer ønsker å nekte kundene å ta med medbragt.

John Berge22. april 2022
Les mer

70-årig bransjeveteran takker for seg med ny lærebok

John Berge19. januar 2022
Les mer

Slik gikk det med julens nye kinofilmer

John Berge13. januar 2022
Les mer

For første gang på fire år fikk tre filmer 18-års aldersgrense for kinovisning

admin4. januar 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • En flåte fylt med nytt Star Wars-innhold er på vei
    FILMPRODUKSJON26. mai 2022
  • Anmeldelse: Top Gun: Maverick (IMAX)
    ANMELDELSE26. mai 2022
  • Kinosjefen ble drapstruet og en annen kinoansatt ble slått av en ungdom
    KINODRIFT25. mai 2022
  • Trailer: Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One
    TRAILER23. mai 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Trailer: Krigsseileren
    TRAILER11. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022
  • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
    ANMELDELSE4. mai 2022
  • Anmeldelse: Rutete Ninja 2
    ANMELDELSE14. mai 2022
  • En flåte fylt med nytt Star Wars-innhold er på vei
    FILMPRODUKSJON26. mai 2022
  • Anmeldelse: Top Gun: Maverick (IMAX)
    ANMELDELSE26. mai 2022
  • Kinosjefen ble drapstruet og en annen kinoansatt ble slått av en ungdom
    KINODRIFT25. mai 2022
  • Trailer: Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One
    TRAILER23. mai 2022
  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper | Erzurumdanhaber.com says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • Massasje escorte thai escorte oslo | escorte massasje real escorte date – Realxpressionz says:

    […] som så skulle bringe ordrene videre til de norske…

  • Alexandr says:

    He Makes Money Online WITHOUT Traffic? Most people believe that…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Organisasjonsutvalget foreslår bransjeavtale
Norsk billettsystemselskap med nye vyer