• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Location jobber med fremtidens kino

Fra venstre: Oddvar Engan (kjedesjef), Nicolai Martens (adm. dir.) og Christian Heger (markedssjef) i Location. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Location jobber med fremtidens kino
John Berge
John Berge
18. august 2013

Location AS ble stiftet i 1998.
Driftsinntekter 2012: 138,7 mill. kroner.
Antall ansatte: 124 stk.
Daglig leder: Nicolai Martens
Styrets leder: Egil Magne Akselsen
Eiere: Trondheim Kino Utvikling AS og Bergen Kino AS (50 % hver)
Kilde: Proff.no

HAUGESUND: Fremtidens kino-konseptet til kioskleverandøren Location markerer en ny start for 15-åringen. Vi møtte selskapets direktør under deres kickoff på filmfestivalen.

Fremtidens kino er et samarbeid mellom Film & Kino, Coca Cola og Location, men initiert av oss, fortalte adm. direktør Nicolai Martens i sin presentasjon overfor kinosjefene i salen på Lille Maritim.

– Vår visjon er at hele befolkning i snitt skal gå tre ganger på kino per år. Nå er snittet på 2,7 besøk per person. Målet er også at kundene skal legge igjen 50 % av billettprisen i kiosken, mens andelen nå er på 30 %. Vårt kiosksalg øker, mens salget i faghandel – kioskene – synker, fortalte Martens videre.

I november blir det Fremtidens kino-seminar i Trondheim med prisutdelinger og seminarer, i regi av Film & Kino, sa han videre. Location utvikler og tester alt innhold i det som skal bli en felles markedsføringskampanje.

– Skal vi ha suksess må vi gi kundene en totalopplevelse. Konkurrenter er kjeder som Narvesen, Mix, Rema, Ica, osv. Vi må være bedre, trekke kundene inn, få de til å handle. Ingen kinoer kan leve av billettinntektene alene, og er avhengig av kiosk og reklame. Potensialet har økt voldsomt de siste årene. Folk er villig til å handle på kino, sa Martens.

Man må gi kunden noe utover det de forventer, som er hyggelig betjening og velfylte kiosker.

– De fleste kinoer driver kiosker selv og vi leverer tjenestene for dem. Skal folk handle på kino, er det ofte dyrere enn konkurrentene, men ofte triveligere enn trådhyllene på Rema. Vi må da ha litt spesielle, særegne produkter. Selv kjøper jeg Knott på kino, mens andre kjøper M, en sjokolade som desidert er størst på kino. Minner og smaker fra barndom og ungdom er ofte det man velger å spise der og da på kino. Men vi må fornye oss selv. Da vi startet for 15 år siden var det med svarte kiosker. Det var dritkult da, men er i dag klart for Maihaugen. Ting skjer fort og vi må utvikle oss, sa Location-direktøren i foredraget.

I en samtale med KINOMAGASINET i etterkant forteller Nicolai Martens at Location i 2007 kjøpte Freias gjenværende kiosker (38 stk.) I dag har Location avtaler med ca 90 kinoer, samt kjøper inn for diverse småkinoer. Firmaet driver ca tolv kiosker selv, heriblant i Trondheim, Bergen og Tromsø, men ila. de neste par årene vil egen drift avvikles til fordel for at man leverer kioskvarer til også disse kinoene, såkalt modulbasert levering (eller franchise).

– Det finnes ingen andre konsepter andre steder i verden som kan sammenlignes med vårt. Et uavhengig kioskkonsept er det bare vi som gjør. Jeg vet ikke om andre land som selger mer per kinogjenger enn i Norge, avrunder Nicolai Martens.

Et par viktige nyheter fra Location høsten 2013 blir en ny type kinogodt og en smaksavstemning blant kundene som skal gå fra oktober i år til desember 2014. Der skal man få teste ulike typer snacks.

– Smågodt i løs vekt er er stort sett likt overalt. Det nye konseptet vårt har både bestselgerne, men også nye biter og noen biter som flere har savnet og som det ikke har vært mulig å finne en god stund. Vi vil at folk skal handle kinogodt og at det skal begeistre. Det blir varianter med surt, søtt, salt, sjokolade, fortalte nyansatt markedssjef, Christian Heger, i presentasjonen for kinosjefene.

Nicolai Martens leder Location og deres prosjekt Fremtidens kino. Foto: John Berge Nicolai Martens leder Location og deres prosjekt Fremtidens kino. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
18. august 2013
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Nesten halvparten av de spurte ønsker nye filmer rett hjemme

John Berge15. desember 2020
Les mer

Nolan tordner mot Warner Bros.

John Berge8. desember 2020
Les mer

KinoNor utvider med et nytt medlem på Sunnmøre

John Berge7. desember 2020
Les mer

Ny avtale krymper kinovinduet

John Berge17. november 2020
Les mer

Slik var DSK hos kinoer landet rundt

John Berge13. november 2020
Les mer

Mest kompensasjon til de to privateide kinogigantene

John Berge13. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Skeie 2021: «Veldig travelt»


    KINOLEVERANDØR26. januar 2021
  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • En av 80-tallets profilerte Bond-piker ble meldt død. Var ikke død likevel. Men er nå «endelig» meldt død.
    DØDSFALL4. januar 2021
  • Skeie 2021: «Veldig travelt»


    KINOLEVERANDØR26. januar 2021
  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Organisasjonsutvalget foreslår bransjeavtale
Norsk billettsystemselskap med nye vyer