
Location AS ble stiftet i 1998.
Driftsinntekter 2012: 138,7 mill. kroner.
Antall ansatte: 124 stk.
Daglig leder: Nicolai Martens
Styrets leder: Egil Magne Akselsen
Eiere: Trondheim Kino Utvikling AS og Bergen Kino AS (50 % hver)
Kilde: Proff.no
HAUGESUND: Fremtidens kino-konseptet til kioskleverandøren Location markerer en ny start for 15-åringen. Vi møtte selskapets direktør under deres kickoff på filmfestivalen.
Fremtidens kino er et samarbeid mellom Film & Kino, Coca Cola og Location, men initiert av oss, fortalte adm. direktør Nicolai Martens i sin presentasjon overfor kinosjefene i salen på Lille Maritim.
– Vår visjon er at hele befolkning i snitt skal gå tre ganger på kino per år. Nå er snittet på 2,7 besøk per person. Målet er også at kundene skal legge igjen 50 % av billettprisen i kiosken, mens andelen nå er på 30 %. Vårt kiosksalg øker, mens salget i faghandel – kioskene – synker, fortalte Martens videre.
I november blir det Fremtidens kino-seminar i Trondheim med prisutdelinger og seminarer, i regi av Film & Kino, sa han videre. Location utvikler og tester alt innhold i det som skal bli en felles markedsføringskampanje.
– Skal vi ha suksess må vi gi kundene en totalopplevelse. Konkurrenter er kjeder som Narvesen, Mix, Rema, Ica, osv. Vi må være bedre, trekke kundene inn, få de til å handle. Ingen kinoer kan leve av billettinntektene alene, og er avhengig av kiosk og reklame. Potensialet har økt voldsomt de siste årene. Folk er villig til å handle på kino, sa Martens.
Man må gi kunden noe utover det de forventer, som er hyggelig betjening og velfylte kiosker.
– De fleste kinoer driver kiosker selv og vi leverer tjenestene for dem. Skal folk handle på kino, er det ofte dyrere enn konkurrentene, men ofte triveligere enn trådhyllene på Rema. Vi må da ha litt spesielle, særegne produkter. Selv kjøper jeg Knott på kino, mens andre kjøper M, en sjokolade som desidert er størst på kino. Minner og smaker fra barndom og ungdom er ofte det man velger å spise der og da på kino. Men vi må fornye oss selv. Da vi startet for 15 år siden var det med svarte kiosker. Det var dritkult da, men er i dag klart for Maihaugen. Ting skjer fort og vi må utvikle oss, sa Location-direktøren i foredraget.
I en samtale med KINOMAGASINET i etterkant forteller Nicolai Martens at Location i 2007 kjøpte Freias gjenværende kiosker (38 stk.) I dag har Location avtaler med ca 90 kinoer, samt kjøper inn for diverse småkinoer. Firmaet driver ca tolv kiosker selv, heriblant i Trondheim, Bergen og Tromsø, men ila. de neste par årene vil egen drift avvikles til fordel for at man leverer kioskvarer til også disse kinoene, såkalt modulbasert levering (eller franchise).
– Det finnes ingen andre konsepter andre steder i verden som kan sammenlignes med vårt. Et uavhengig kioskkonsept er det bare vi som gjør. Jeg vet ikke om andre land som selger mer per kinogjenger enn i Norge, avrunder Nicolai Martens.
Et par viktige nyheter fra Location høsten 2013 blir en ny type kinogodt og en smaksavstemning blant kundene som skal gå fra oktober i år til desember 2014. Der skal man få teste ulike typer snacks.
– Smågodt i løs vekt er er stort sett likt overalt. Det nye konseptet vårt har både bestselgerne, men også nye biter og noen biter som flere har savnet og som det ikke har vært mulig å finne en god stund. Vi vil at folk skal handle kinogodt og at det skal begeistre. Det blir varianter med surt, søtt, salt, sjokolade, fortalte nyansatt markedssjef, Christian Heger, i presentasjonen for kinosjefene.

Facebook
RSS