• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
    • Anmeldelse: Utama
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Location jobber med fremtidens kino

Fra venstre: Oddvar Engan (kjedesjef), Nicolai Martens (adm. dir.) og Christian Heger (markedssjef) i Location. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Location jobber med fremtidens kino
John Berge
18. august 2013

Location AS ble stiftet i 1998.
Driftsinntekter 2012: 138,7 mill. kroner.
Antall ansatte: 124 stk.
Daglig leder: Nicolai Martens
Styrets leder: Egil Magne Akselsen
Eiere: Trondheim Kino Utvikling AS og Bergen Kino AS (50 % hver)
Kilde: Proff.no

HAUGESUND: Fremtidens kino-konseptet til kioskleverandøren Location markerer en ny start for 15-åringen. Vi møtte selskapets direktør under deres kickoff på filmfestivalen.

Fremtidens kino er et samarbeid mellom Film & Kino, Coca Cola og Location, men initiert av oss, fortalte adm. direktør Nicolai Martens i sin presentasjon overfor kinosjefene i salen på Lille Maritim.

– Vår visjon er at hele befolkning i snitt skal gå tre ganger på kino per år. Nå er snittet på 2,7 besøk per person. Målet er også at kundene skal legge igjen 50 % av billettprisen i kiosken, mens andelen nå er på 30 %. Vårt kiosksalg øker, mens salget i faghandel – kioskene – synker, fortalte Martens videre.

I november blir det Fremtidens kino-seminar i Trondheim med prisutdelinger og seminarer, i regi av Film & Kino, sa han videre. Location utvikler og tester alt innhold i det som skal bli en felles markedsføringskampanje.

– Skal vi ha suksess må vi gi kundene en totalopplevelse. Konkurrenter er kjeder som Narvesen, Mix, Rema, Ica, osv. Vi må være bedre, trekke kundene inn, få de til å handle. Ingen kinoer kan leve av billettinntektene alene, og er avhengig av kiosk og reklame. Potensialet har økt voldsomt de siste årene. Folk er villig til å handle på kino, sa Martens.

Man må gi kunden noe utover det de forventer, som er hyggelig betjening og velfylte kiosker.

– De fleste kinoer driver kiosker selv og vi leverer tjenestene for dem. Skal folk handle på kino, er det ofte dyrere enn konkurrentene, men ofte triveligere enn trådhyllene på Rema. Vi må da ha litt spesielle, særegne produkter. Selv kjøper jeg Knott på kino, mens andre kjøper M, en sjokolade som desidert er størst på kino. Minner og smaker fra barndom og ungdom er ofte det man velger å spise der og da på kino. Men vi må fornye oss selv. Da vi startet for 15 år siden var det med svarte kiosker. Det var dritkult da, men er i dag klart for Maihaugen. Ting skjer fort og vi må utvikle oss, sa Location-direktøren i foredraget.

I en samtale med KINOMAGASINET i etterkant forteller Nicolai Martens at Location i 2007 kjøpte Freias gjenværende kiosker (38 stk.) I dag har Location avtaler med ca 90 kinoer, samt kjøper inn for diverse småkinoer. Firmaet driver ca tolv kiosker selv, heriblant i Trondheim, Bergen og Tromsø, men ila. de neste par årene vil egen drift avvikles til fordel for at man leverer kioskvarer til også disse kinoene, såkalt modulbasert levering (eller franchise).

– Det finnes ingen andre konsepter andre steder i verden som kan sammenlignes med vårt. Et uavhengig kioskkonsept er det bare vi som gjør. Jeg vet ikke om andre land som selger mer per kinogjenger enn i Norge, avrunder Nicolai Martens.

Et par viktige nyheter fra Location høsten 2013 blir en ny type kinogodt og en smaksavstemning blant kundene som skal gå fra oktober i år til desember 2014. Der skal man få teste ulike typer snacks.

– Smågodt i løs vekt er er stort sett likt overalt. Det nye konseptet vårt har både bestselgerne, men også nye biter og noen biter som flere har savnet og som det ikke har vært mulig å finne en god stund. Vi vil at folk skal handle kinogodt og at det skal begeistre. Det blir varianter med surt, søtt, salt, sjokolade, fortalte nyansatt markedssjef, Christian Heger, i presentasjonen for kinosjefene.

Nicolai Martens leder Location og deres prosjekt Fremtidens kino. Foto: John Berge Nicolai Martens leder Location og deres prosjekt Fremtidens kino. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
18. august 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • De beste filmene med innslag av casino og pengespill
    FILMHISTORIKK29. desember 2022
  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • zelma says:

    Waiting patiently for you to come home and fuck me!…

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Organisasjonsutvalget foreslår bransjeavtale
Norsk billettsystemselskap med nye vyer