
Unique Digital Nordic AS har ett år etter lanseringen av livekino.no skilt ut denne delen av selskapet i et eget nyopprettet selskap: Live Kino AS.
Målet er å gjøre det internasjonalt voksende livekinosegment mye større i Norge.
For mens livekino, eller «event cinema», eller «alternativt innhold», har vært i skuddet i mange land i flere år nå, har det ikke helt slått an i samme skala i Norge.
Noen suksesser har det vært, og ikke minst hos flere lokale små- og mellomstore kinoer. I 2017 ble Gjøvik kino utnevnt til «Årets event cinema» av den kinotekniske leverandøren Unique Digital Nordic.
Og i desember 2017 ble den norske konsertfilmen Adjø Montebello en supersuksess, med over 50.000 kinobesøkene i løpet av fire visningdager.
Over 50.000 så Adjø Montebello i løpet av fire kinovisningsdager
Eyvind Kristoffer Ljungquist, nordisk salgsdirektør i Unique Digital Ltd, er konstituert som daglig leder i Live Kino AS.
Nina Tryggvadóttír skal fortsatt jobbe med fagfeltet, som eventkoordinator – og adm. direktør i Unique Digital Nordic AS, Ørjan Taule, er midlertidig styreleder i Live Kino AS til et varig styre er satt.
Live Kino AS ble stiftet 14.12.2017 og registrert hos myndighetene 15.01.2018 med en aksjekapital på 30.000 kroner.
«Det er med stor glede at vi i dag lanserer Live Kino AS – Norges nye formidler av Event Kino,» skriver selskapet i en meddelelse torsdag 25. januar.
I den anledning slo kinobranjens fagblad selvsagt på tråden til sjefen i det nye selskapet.
– Hvorfor eget AS?
– Vi vil fokusere på distributørrollen, og da er det naturlig at det er et helt separat selskap. Dette er noe helt annet enn det Unique driver med, forteller Eyvind Kristoffer Ljungquist i en samtale med KINOMAGASINET.
Han sier videre at målet er at alle kinoene skal få forestillingene, uansett hvilken plattform de benytter.
Unique Digital Nordic AS er forsinket med leveringen av sitt Rosetta Live 2.0-system. Dette skulle egentlig komme våren 2017, meldte selskapet tidlig i 2017.
Nå heter det på livekino.no.: «Når Unique releaser RosettaLive 2.0 våren 2018 vil også forestillinger bli tilgjengelige via denne plattformen.»
Med relansering av RosettaLive kan forestillingene tilbys enda flere kinoer – ved å benytte nettverksbaserte RosettaLive til å levere forestillingen.

Nina Tryggvadóttír (t.v.) er eventkoordinator og Eyvind Kristoffer Ljungquist, nordisk salgsdirektør i Unique Digital Ltd, er konstituert som daglig leder i Live Kino AS. Foto: Live Kino AS.
– Live Kino vil også levere eventsendinger via streaming og DCP. Det er opp til hva kinoene ønsker å benytte for livefotestillinger, men så håper vi selvfølgelig at det blir streaming via bredbånd. Satelittlevering har vært standarden en god stund, men målet er å få innhold direkte i Rosetta-systemet, sier Ljungquist.
– Hva er erfaringene med livekino/eventkino så langt?
– Eventkino har ikke fått det fotfeste i Norge det har fått i andre land, ikke foreløpig. Det ønsker vi å gjøre noe med. Vi mener det er noe som kan oppnås også her.
– Hva kan årsakene være?
– Det er selvfølgelig sammensatt, men det eventkino trenger er en helt annen måte å markedsføres på. Man må finne andre målgrupper, og for å sette i gang et program med liveforestillinger så må man ta noen grep. Det er noe vi som ny formidler ønsker å hjelpe kinoene med.
Kollega Nina Tryggvadóttír sier at Live Kino AS ønsker å hjelpe kinoene med å identifisere potensielle målgrupper som for eksempel foreninger og skoler som kan være interesserte i forestillingene.
Live Kinos «programerklæring» er at de ønsker å hjelpe norske kinoer og kulturhus i storbyer og i distriktene et bredt spekter av innhold fra noen av de største navnene i bransjen, med et utvalg som blant annet inkluderer forestillinger innen teater, opera, ballett, konserter, kunst, utdanning og sport.
Samtidig ønsker Live Kino AS «å jobbe tett sammen med norske institusjoner med livestreaming og innspilling av forestillinger, for å å bringe kulturelle opplevelser fra noen av Norges fantastiske scener til det norske kinomarkedet».
De norske kinoene får mulighet til å velge 60 forskjellige forestillinger i løpet av 2018. Og flere kan trolig komme til …

Nina Tryggvadóttír. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
KINOMAGASINET har skrevet mye i mange år om alternativt innhold/eventkino/livekino (kjært barn har mange navn osv.):
KINOMAGASINET skrev allerede i 2013 om det som da ofte ble kalt «alternativt innhold»:
Facebook
RSS