
Kinoklubb (Kinoklubb Norge)
Kinoklubb Norge eies og drives av Filmweb AS. 80 kinosteder var med fra starten, 2. februar 2016.
Et medlemskap i Kinoklubben koster 149,- pr. år.
Blant kinoene som er med og markedsfører det nye tilbudet – rettet mot «godt voksne» kinogjengere, finner vi naturlig nok Filmwebs majoritetseier, Nordisk Film, som har med alle kinoene i sin kjede.
Store kjeder som KinoNor (Trondheim, Aurora og Haugesund) er også med, samt KinoAlliansen (alle, minus fire - se under), KinoSør og Drammen (begge deleid av Nordisk Film).
I tillegg er flere kommunale kinoer med, herunder Fredrikstad, Lillehammer, Hamar, Kongsberg, Kongsvinger, Larvik, Porsgrunn (Filmsentret Charlie), Tysvær, Voss, Ørsta, med flere. Det er 81 kinoer med.
SF Kino-kjeden er ikke med i klubben. Det er heller ikke disse kinoene i Kinoalliansen: Førde, Gjøvik, Molde og Oppdal.
Se oversikt over deltakende kinoer her.
Kinoklubben er en stor satsing fra Filmweb, som har uttalt at målet er å få 40.000 medlemmer i løpet av 2016. Målet i Norge er på sikt 100.000, men i første omgang ble det sagt at man ønsket å skaffe 40.000 medlemmer i løpet av 2016.
Dette er de neste filmene i Kinoklubben:
A Perfect Day – 03.06.2016
Løvekvinnen – 26.08.2016
Kongens nei – 23.09.2016
Florence Foster Jenkins (med Meryl Streep og Hugh Grant) – 04.11.2016
Se våre tidligere saker om Kinoklubb Norge via lenkene nedenfor denne artikkelen.
For mer informasjon besøk kinoklubb.no.
– Det har vært svært få solgte billetter via Kinoklubben. Det har gått labert, forteller konst. kinosjef Morten Andre Ørmen ved Lillehammer Kino.
Lillehammer Kino er en av de større kinoene som er med i Kinoklubben.
Klubben ble lansert 2. februar. Filmene i klubben siden den gang har vært Birkebeinerne (februar), Carol (mars), Grand Hotel (april). De neste filmene blir A Perfect Day (juni), Løvekvinnen (august), Kongens nei (september) og nylig kom også Florence Foster Jenkins inn på repertoaret (november).
Det koster 149 kroner per år å være medlem. Man kan kun melde seg inn via klubbens nettside. Medlemmer får halv pris på alle filmene i klubben.
«INGEN MED SUKSESS»
Morten Andre Ørmen forteller til kinobransjens fagblad at han ikke kjenner til noen kinoer i Norge som har hatt suksess med klubben.
– Det er en del skepsis, men alle som er med, er enige om at man vil være med og støtte opp om tiltaket. Kinoene får mye gratis reklame for de aktuelle filmen når Kinoklubben reklamerer for de. Og selv om mange var litt skeptiske i forhold til målgruppen for klubben, er det at de faktisk forsøker å gjøre noe for å få folk på kino, noe kinoene liker. Hvis konseptet feiler, taper vi ikke noe på det. Det er vanskelig å ikke stille seg bak da. De fleste i Kinoalliansen er med.
Ørmen sier at på siste filmtreff i Oslo (3. mai 2016) informerte daglig leder Elisabeth Brinch i Kinoklubben om endringer i konseptet.
Det gikk, ifølge Ørmen, på at man utvider fra seks til åtte filmer og at dialogen skal bli tettere med kinoene ved at Filmweb har hyret en ny mann.
– Men man vet jo ikke hvor lenge man kan vente på å få effekt, med de grepene man gjør, sier Ørmen.
– Så hvordan har Kinoklubben fungert hos Lillehammer Kino?
– Det har gått labert. Det er lite billetter solgt i forhold til kinoklubben – svært få.
– Det som var vår innvendig er at når man følger en modell fra Danmark, med til filmer og lavere pris, så valgte man seks filmer og en høyere pris. Nå har de økt til åtte filmer og halv pris gjennom diverse rabatter. Jeg har selv fått innvendig fra publikum at det er for få filmer å velge mellom.
HELLE UNGDOMSSATSING
– Hva kunne vært gjort annerledes?
– Min teori er at de kunne hatt antall filmer og pris som i Danmark – 99 kroner for ti filmer. Da ville ikke terskelen vært så høy. Så kan det jo hende at folk i målgruppen har råd til å dra på kino, og man kanskje heller burde bruke et slikt klubbkonsept på ungdom.
Ørmen forteller at på filmtreffpresentasjonen sa Kinoklubben at mange spør om medlemstall, men det vil de ikke gå ut med, da de mener det ikke er vanlig praksis.
Facebook
RSS