• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
    • Anmeldelse: Utama
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

LESERINNLEGG

Når verdener kolliderer – kino, Kina og Netflix

Martin Scorseses (t.v.) har med seg Robert De Niro, Joe Pesci og Al Pacino i The Irishman. Den kommer eksklusivt på Netflix og er en svært kostbar «kinofilmproduksjon».
Når verdener kolliderer – kino, Kina og Netflix
martin
22. juni 2018

CineEurope 2018

CineEurope 2018 er den offisielle messen for Union Internationale dés Cinemas (UNIC – International Union of Cinemas), og fant sted i Barcelona på CCIB (Centre Convencíons Internacional Barcelona) 11. til 14. juni 2018.

Disney, Fox, vinduer, Netflix … Alt dette og mer til når produktsjef Martin Berg i DX ser inn i glasskulen etter å ha besøkt bransjemessen CineEurope i Barcelona i juni 2018.

Under CineEurope i Barcelona i juni 2018 var budskapet fra den nye bransjeorganisasjonen Global Cinema Federation tydelig: å beholde kinovinduet for nye filmer er første prioritet. Kinovinduet har alltid vært viktig, men har aldri vært viktigere enn det er nå og kommer til å være de neste årene.

Gjennom årenes løp har kinoene stått støtt mot pseudo-utfordrere som TV, VHS, DVD, Blu-ray, stadig flere tommer i stua, og de siste årene fra strømmetjenestene – Video on Demand som det het i årevis.

Konkurransen fra disse har kanskje aldri vært direkte. Kino er en «komme seg ut av huset»-aktivitet, ofte i en sosial kontekst. Kinoene konkurrerer om folks tid, og konkurrentene har frem til nå i større grad vært alternative «ut av huset»-aktiviteter.

Historie er ikke nødvendigvis en nøyaktig guide for å spå fremtiden. Heller ikke for kinoindustrien.

Landskapet rundt oss beveger og endrer seg. Når Netflix investerer åtte (!) milliarder dollar i egen produksjon av innhold i 2018, er det men en forventning om at de skal skape en større og bredere distribusjon av innholdet sitt. En stadig større del av denne potten brukes til filmproduksjon, men også serier som folk ofte ser i et strekk («binge-watching»). Mange av disse seriene har filmteknisk kvaliter.

Til sammenligning var produksjonskostnadene til Avengers: Infinity War i overkant av 300 millioner dollar.

Avengers: Infinity War-reklame på CinemaCon 2018. Foto: John Berge.

Kinoene på verdensbasis omsatte for 38 milliarder dollar i 2017. Netflix’ omsetning samme år var rundt elleve milliarder dollar. Det er bare naturlig å anta at Netflix har inntektsstrømmene i kinobransjen i kikkerten.

De siste årene har mange etablerte bransjer sett sine forretningsmodeller filleristet av nye, teknologiorienterte spilleres inntog: aviser, lineær TV, hoteller. Av hhv. alternative nettsider, strømmetjenester og AirBnB og tilsvarende konkurrenter. Et annet område, drosjenæringen, er også endret i mange land grunnet Uber og lignende tjenester.

Bankene står for tur.

De nye aktørenes strategi baserer seg på to virkemidler:

● De forsvarer og finansierer investeringer i avansert teknologi gjennom stordriftsfordeler. Stordriftsfordelene henter de ved å operere med et globalt nedslagsfelt for sine produkter og tjenester.

● Bryter ned gamle verdikjeder og bygger nye, slik AirBnB har gjort med overnatting.

Hadde bare «internettselskapene» holdt seg der, på internett, ville ting vært enklere for alle.

Dessverre gjør de ikke det, og når disse verdener kolliderer oppstår det gnister. Den kinesiske strømmegiganten iQiyi (datterselskap av søkegiganten Baidu) har nylig åpnet sine første kinoer i utvalgte kinesiske byer – med popcorn og gode seter.

Vrien? Det er kinosaler uten faste visninger. Salene booke​s gjennom mobilappen ​on-demand, og brukeren velger selv film fra tjenestens bibliotek.
​
Asia, og Kina spesielt, har sett en eksplosiv vekst i teknologisk utvikling de siste årene. Det investeres vanvittige summer, og på mange områder ligger de langt foran den vestlige verden.

I så måte kan Kina være en bedre guide for å spå fremtiden enn historien.

De siste månedene har det versert rykter om at Netflix vurderer å kjøpe kinoer.

(Dette var noe redaktør John Berge i KINOMAGASINET spådde allerede i 2014. Red. anm.:)

Netflix-effekten

Den amerikanske kinokjeden Landmark Theatres med kinoer i bl.a. Los Angeles og New York har vært nevnt, uten at noen av partene har bekreftet ryktene.

I motsetning til iQiyi i Kina, er ikke Netflix’ motivasjon å drive ​on-demand kinoer. Hvertfall ikke i første om gang.

Netflix er på jakt etter priser, fortrinnsvis Oscar-priser. For å konkurrere om det trenger de (foreløpig) kinodistribusjon. Ved å vinne priser for sine filmer, øker de synligheten for filmene sine, og ved​ å vise de på kino ønsker de å trigge en ​word of mouth-effekt. Filmene blir en snakkis, og de som hører om den kan løpe hjem og se den i stua samme dag.

Disney + Fox er snart sant.

Øverst i næringskjeden vår sitter Disney. De blir stadig mektigere, ikke minst når de nå ser ut til å lykkes med å kjøpe opp 20th Century Fox. Tidligere i år meldte Disney at de bygger sine egen strømmetjeneste, og med det vil trekke sitt innhold fra Netflix.

Vi er på vei til en fremtid der Netflix etterhvert kan komme i posisjon til å produsere ekte blockbustere, og slaget mot Disney vil utspille seg på internett.

Nå lager filmlegenden Martin Scorsese sin nye film direkte for Netflix: The Irishman med Robert De Niro, Al Pacino og Joe Pesci. Den koster over 150 millioner dollar å lage. Den skal altså vises rett på Netflix.

Scorseses neste film vil koste opp mot 150 millioner dollar og får Netflix-premiere

Hva skjer med kinovinduet når Netflix slipper sine storfilmer i alle kanaler samtidig, og Disney må svare?

Så – midt i alle disse skiftene rundt oss står vi; den norske kinobransjen. Vi må møte endringene ved å fortsette å foredle kinoopplevelsen.

Jeg tror vi sammen må fokusere på å:

● Jobbe sammen, målet er likt for oss alle: vi vil at folk skal oppleve film på kino

● Bygge opp under og forsterke de sosiale aspektene ved kinoopplevelsen

● Sammen bli flinkere til å tenke ​hele kinoopplevelsen. Fra publikum forlater huset til de er hjemme igjen.

● Fortsette de tekniske investeringene i kvalitet og komfort – film må alltid være best på kino

● Bygge enda sterkere lojalitet til kino ved å incentivere adferden vi ønsker

● Sørge for at generasjonene som nå vokser opp med en iPad som kan vise det de vil, når de vil, får oppleve film på kino tidlig

● Åpne opp for å tenke nye forretningsmodeller

Film er best på kino, og kinoen vil bestå, men jeg tror vi må innstille oss på å jobbe enda hardere for det i fremtiden.

Det kan vi, og det vil vi.

Martin Berg. Foto: DX.

••• Martin Berg er produktsjef hos DX, som leverer billett- og nettsystemet for norske kinoer og kulturhus.

 

 

Netflix-sjef til angrep på kinobransjen

Etter Bright-suksessen lover Netflix flere store kinofilmer

Kommer Netflix-filmene på kino?

Norske kinoer om Netflix-filmer

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
LESERINNLEGG
22. juni 2018
martin https://www.facebook.com/berg.martin

Produktsjef for DX.

Relaterte sakerForsiden
  • CAPA, Filmgrail og DX = Sant 04.06.2018
  • Her er vårnyhetene fra DX: Nye rapportmuligheter og utrulling av dxPos 20.04.2018
  • Nordisk Film Biografer med to nye 4DX-saler 06.03.2018
  • DX har samlet inn en million kroner til Redningsselskapet 23.01.2018
  • DX med ny markedssjef 31.10.2017
  • Storslagen fest og festligheter for 20-årsjubilantene DX og Unique 23.08.2017
  • Hipp, hurra for DX – som er 20 år i 2017 11.05.2017
  • Dialog eXe (DX) kjøper opp Comunic AS 21.03.2017
  • DX har fått flere nye kino- og kulturhuskunder 25.11.2016
  • Filmprogrammering på nett fra DX 26.08.2016

Siste saker fra LESERINNLEGG

Aldersgrensene på kinofilm følger utviklingen i samfunnet

admin10. november 2021
Les mer

Medietilsynet mener at statlig forhåndskontroll av kinofilm bør avvikles

admin6. juli 2021
Les mer

Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.

John Berge16. januar 2021
Les mer

Tor Fosse ber «noen» om å «redde kvalitetsfilmen»

John Berge17. januar 2019
Les mer

Martin vil ikke ha lyset på så tidlig etter at filmene er ferdigspilte

admin8. oktober 2018
Les mer

Høyt skum i Hællæwood da Fredrikstads kinosjef var statist

Jørgen Søderberg Jansen28. juni 2017
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • De beste filmene med innslag av casino og pengespill
    FILMHISTORIKK29. desember 2022
  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • zelma says:

    Waiting patiently for you to come home and fuck me!…

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Høyt skum i Hællæwood da Fredrikstads kinosjef var statist
Martin vil ikke ha lyset på så tidlig etter at filmene er ferdigspilte