• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

LESERINNLEGG

Leserinnlegg: Når alle taper

Terje Gaustad, første­amanuensis ved Institutt for kommunikasjon og kultur, Handelshøyskolen BI, skrev leserinnlegget «Når alle taper» i forbindelse med filmleiediskusjonene mellom Oslo Kino og hhv. Disney og UIP. Det sto opprinnelig på trykk i Dagens Næringsliv 21. juli og publiseres på KM med Gaustads tillatelse. (Faksimile fra Dagens Næringsliv – kan også leses her (bak betalingsmur): http://www.dn.no/etterBors/2014/07/21/2158/Debatt/nar-alle-taper)
Leserinnlegg: Når alle taper
admin
23. juli 2014

Terje Gaustad, første­amanuensis ved Institutt for kommunikasjon og kultur, Handelshøyskolen BI, skrev dette leserinnlegget i forbindelse med filmleiediskusjonene mellom Oslo Kino og hhv. Disney og UIP. Det sto opprinnelig på trykk i Dagens Næringsliv 21. juli og publiseres på KM med Gaustads tillatelse.

Når Oslo Kino bruker sin markedsmakt til å forhandle frem bedre avtaler med filmdistributørene, demonstrerer selskapet også utilsiktet at det ikke bør få beholde sitt lokale monopol.

For det er liten tvil om at Oslo Kino har et tilnærmet monopol. Alle som bor i Oslo og har hatt lyst til å se for eksempel Tingeling eller Transformers 4, har i år fått oppleve dette. Film på kino er en spesiell opplevelse forskjellig fra det å se film hjemme, og det er også eneste lovlige måte å se de store nye filmene på. I denne sammenheng er det også irrelevant at Oslo Kinos eier, Nordisk Film, kun har en markedsandel i Norge på litt over 25 prosent målt i besøk, og litt under 15 prosent målt i kinosaler. For en vanlig kinogjenger i Oslo er det ikke noe tilfredsstillende alternativ å reise til Lillestrøm, Ski eller Sandvika for å se film på kinoer eid av konkurrerende kjeder. Det relevante markedet er for kinofilm og det er lokalt.

De lokale kinomonopolene i Norge er en arv fra det gamle kommunale systemet hvor det var kommunene som eide og drev kinoene. Da Oslo Kino ble privatisert ifjor, fulgte det lokale monopolet med på kjøpet, og det viste seg veldig fort at monopol og private eiere er en dårlig kombinasjon da storfilmer først fra Disney og så fra UIP forsvant fra Oslos kinotilbud.

Det som har utløst elendigheten er mislykkede filmleieforhandlinger. En filmleieavtale er i bunn og grunn en begrenset lisens for kinoen til å vise en film, og betalingen til distributør – filmleien – beregnes som en andel av billettinntektene. Oslo Kinos nye eiere var ikke villige til å fortsette praksisen med å betale høyere filmleie, altså en større andel av billettinntektene, enn kinoene utenfor byen, og dermed brøt forhandlingene sammen. Når en kjøper og selger ikke blir enige om pris, blir det ingen avtale og ingen handel. Selv om det i utgangspunktet er greit nok, blir det et problem for samfunnet når kjøper, som Oslo Kino her, er en forhandler med monopol som dermed blokkerer kundenes tilgang til produktene. Når det medfører at man blokkerer kulturelt konsum, blir det spesielt problematisk.

De mislykkede filmleieforhandlingene kan i noen grad også bygge på arven fra det gamle kommunale kinosystemet hvor filmleien ble avtalt gjennom kollektive forhandlinger. Det ga et ekstremt rigid regime hvor det enkelte kinoselskapet og distributøren kun forholdt seg til gitte fordelingsnøkler i stedet for å forhandle pris. Sett utenfra synes dette rigide tankegodset å henge igjen når Oslo Kino nå forsøker å senke filmleienivået.

Situasjonen i Oslos kinomarked minner om et nitrist drama hvor alle er tapere. Publikum får ikke tilgang til filmene de ønsker å se, distributørene (samt de som har laget filmene) går glipp av leieinntekter, og Oslo Kino taper både billettinntekter og omdømme. Markedet har sviktet, slik det ofte gjør når en part har monopol.

Løsningen på situasjonen kan delvis ligge i at partene strukturerer bedre standardiserte men fleksible avtaler. Ser vi på det internasjonale filmmarkedet, er det ofte slik at vi finner mer kreativitet i avtaleverkene enn i selve filmene. Denne type kreativitet mangler kanskje i det norske markedet, men aller viktigst vil det være å få nye aktører inn i Oslos kinomarked slik at Oslo Kino mister sitt monopol. Et stort og rikt marked som Oslo burde være interessant for konkurrerende kinokjeder, og Oslos konsesjonsmyndigheter bør gjøre hva de kan for å legge til rette for at Oslo Kino får konkurranse så snart som mulig.

Terje Guastad, første­amanuensis ved Institutt for kommunikasjon og kultur, Handelshøyskolen BI

første­amanuensis ved Institutt for kommunikasjon og kultur Terje Gaustad, første­amanuensis ved Institutt for kommunikasjon og kultur, Handelshøyskolen BI. Foto: BI. (Gjengitt med tillatelse.)
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
LESERINNLEGG
23. juli 2014
admin kinomagasinet

Relaterte sakerKino
  • Leserinnlegg: Kule Kidz går på kino 25.02.2014
  • Kundene er rasende på Oslo Kino 15.07.2014
  • Oslo Kino og UIP uenige om filmleien 02.06.2014
  • Nok et brudd mellom Oslo Kino og Disney 22.03.2014
  • UIP-forhandlinger i over et halvt år 22.07.2014
  • OK: «Kan ikke akseptere UIPs filmleie» 17.07.2014
  • UIP om OK: «Tragisk maktdemonstrasjon» 12.07.2014
  • SF Kino og UIP er venner igjen 21.05.2014
  • OK dropper Tingeling og Sjørøverfeen 18.02.2014

Siste saker fra LESERINNLEGG

Aldersgrensene på kinofilm følger utviklingen i samfunnet

admin10. november 2021
Les mer

Medietilsynet mener at statlig forhåndskontroll av kinofilm bør avvikles

admin6. juli 2021
Les mer

Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.

John Berge16. januar 2021
Les mer

Tor Fosse ber «noen» om å «redde kvalitetsfilmen»

John Berge17. januar 2019
Les mer

Martin vil ikke ha lyset på så tidlig etter at filmene er ferdigspilte

admin8. oktober 2018
Les mer

Når verdener kolliderer – kino, Kina og Netflix

martin22. juni 2018
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Alle elsker (fortsatt) Mary
    FILMHISTORIKK2. juni 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: R.M.N
    ANMELDELSE8. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • Trailer: Oppenheimer
    TRAILER9. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Alle elsker (fortsatt) Mary
    FILMHISTORIKK2. juni 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Leserinnlegg: Kule Kidz går på kino
Mens vi venter på kinoåret 2015