• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

LESERINNLEGG

Leserinnlegg: Kule Kidz går på kino

Fra venstre: Elisabeth Halvorsen, administrerende direktør Bergen kino AS, 

Marit Sætre, kinosjef Edda kino Haugesund og Petter Benestad, kinodirektør Kristiansand Kino Holding AS. Foto: John Berge, Haugesund kino, Kristiansand kino. Montasje: Per Mork, KINOMAGASINET ©
Leserinnlegg: Kule Kidz går på kino
admin
25. februar 2014

Tre profilerte kinosjefer skriver åpent brev til kulturministeren og understreker behovet for mer norske barne- og familiefilmer på kinoene.

«Snakk med meg!» sa kulturminister Thorhild Widvey da hun talte under Tromsø Internasjonale Filmfestival nylig. Vi takker for invitasjonen til dialog og svarer med et ønske: Vi mener at antallet norske barne- og familiefilmer bør økes til ti per år.

874.792 nordmenn har gledet seg over fjorårets mest sette film på kino, Solan og Ludvig: Jul i Flåklypa.

2013 var et svært godt år for norsk barnefilm, kvalitativt så vel som kvantitativt. Seks av fjorårets best besøkte norske filmer var familiefilmer. 2014 åpnet sterkt med Kule kidz gråter ikke og Karsten og Petra på vinterferie, og vi har store forventninger til de resterende norske barnefilmene som kommer på kino i år: Doktor Proktors prompepulver, Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama, Operasjon Arktis og Karsten og Petra feirer jul. I åtte av årets tolv måneder kan vi imidlertid ikke tilby noen norsk premiere til de yngste.

I vårt arbeid i prosjektgruppen Fremtidens kino har vi avdekket at det på det verste har vært fem-seks måneder mellom hver norske barnefilm de siste årene. Når vi skiller mellom yngre barn opp til sju år, barn i ung skolealder 8-12 år og ungdom over 13, har det ofte vært enda lenger mellom filmene for hver av målgruppene.

I årene 2010–012 ble det lansert 95 norske filmer på kino. Av disse var 15 barne- og familiefilmer. Snittbesøket for familiefilmene var 160.000, snittbesøket for øvrige filmer var 57.500. Det vil si at barnefilmene i snitt har tre ganger så høyt besøk som annen film.

Publikum ønsker å se norske familiefilmer på kino. Kulturdepartement og Norsk filminstitutt har klare kulturpolitiske føringer for at det skal satses på film av høy kvalitet for barn- og unge basert på norsk innhold og språk. Både for oss som driver kino og alle som lager film i Norge er barnefilmene en nøkkel til å rekruttere publikum som forhåpentligvis vil ta med seg gode opplevelser på kino videre i oppveksten og som voksne.

Vi mener det er viktig at barn har et norsk filmtilbud på kino til enhver tid. For at det skal være mulig, må det produseres rundt 10 filmer årlig for denne gruppen. For å realisere dette må det både utvikles nye originalskrevne filmfortellinger for barn og videreutvikles prosjekter basert på kjente karakterer. Norsk filminstitutt har tidligere meldt at antallet barnefilmmanus som skrives er lavere enn ønskelig. Det er en kjent problemstilling at det å lage barnefilm har lavere status innad i produksjonsbransjen enn film for voksne.

Norsk barnefilm fortjener høy status. Som produsent og tidligere filmkonsulent Thomas Robsam skriver om norsk familiefilm i siste nummer av bransjetidsskriftet Rushprint: «Filmene er klare publikumsvinnere, men ofte også kvalitetsvinnere.» Ifølge tall fra Norsk filminstitutt selger norsk barnefilm 37% av kinobillettene og mottar 26% av tilskuddsmidlene. Norske barnefilmer høster ofte heder internasjonalt, blant annet på Barnefilmfesten i Berlin.

Den nye regjeringen kutter nærmere 36 millioner i statsstøtten og varsler en gjennomgang av tilskuddsordningene på filmområdet. Hva blir konsekvensen av nesten 9% kutt i tilskuddsmidlene til norske filmer, tv-serier og spill? Står vi i fare for å få færre filmer for de yngste? Tvert i mot bør den nye filmmeldingen sikre en heving av tilbudet til denne viktige gruppen. Hva som er de beste virkemidlene for å oppnå dette diskuterer vi gjerne med filmbransjen og offentlige myndigheter. I Danmark er 25 % av midlene øremerket tiltak for barn og unge. Samtidig har de en uttalt holdning til at produksjon for denne gruppen ikke skal omtales som adskilt fra øvrig aktivitet i bransjen. I Nederland lages det 28 filmer i året og 10 av disse er familiefilmer. Det bør vi kunne klare også i Norge, og da blir god spredning av lanseringene gjennom året viktig.

En satsing på norsk barnefilm vil øke konkurransekraften både for norsk produksjonsbransje og norske kinoer. Det vil gi rom for kvalitet og bredde i filmtilbudet og bidra positivt til å formidle norsk språk, kultur og identitet til barn og unge som vokser opp i Norge.

På vegne av Fremtidens kino

Elisabeth Halvorsen, administrerende direktør Bergen kino AS

Petter Benestad, kinodirektør Kristiansand Kino Holding AS

Marit Sætre, kinosjef Edda kino Haugesund

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
LESERINNLEGG
25. februar 2014
admin kinomagasinet

Relaterte sakerKino
  • Fremtidens kino: Råvareprosjektet 03.12.2013
  • Fremtidens kino: Nye inntektskilder 30.11.2013
  • Fremtidens kino prisutdeling 2013 20.11.2013
  • Fremtidens kino med nettkjenning 19.11.2013
  • Dette er Fremtidens Kino 30.09.2013
  • Location jobber med fremtidens kino 18.08.2013

Siste saker fra LESERINNLEGG

Aldersgrensene på kinofilm følger utviklingen i samfunnet

admin10. november 2021
Les mer

Medietilsynet mener at statlig forhåndskontroll av kinofilm bør avvikles

admin6. juli 2021
Les mer

Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.

John Berge16. januar 2021
Les mer

Tor Fosse ber «noen» om å «redde kvalitetsfilmen»

John Berge17. januar 2019
Les mer

Martin vil ikke ha lyset på så tidlig etter at filmene er ferdigspilte

admin8. oktober 2018
Les mer

Når verdener kolliderer – kino, Kina og Netflix

martin22. juni 2018
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Leserinnlegg: Når alle taper