
Kinoene i Norge ser ut til å følge opp bildeprogramloven på en tilfredsstillende måte, viser en tilsynskontroll Medietilsynet har gjort i form av en spørreundersøkelse. Det gjelder blant annet informasjon om aldersgrenser.
Tidligere i 2017 sendte Medietilsynet et spørreskjema til alle kinoene i Norge for å finne ut om de kjente til pliktene de har etter bildeprogramloven, og om de hadde rutiner for å følge disse pliktene. Svarene tilsynet mottok var både positive og informative.
Av de 196 som mottok spørreskjemaet fikk tilsynet 96 svar.
Svarprosenten er i praksis høyere enn antall svar tilsier, siden flere respondenter svarte på vegne av en kjede, som for eksempel Nordisk Film Kino og SF Kino.
Spørsmålene handlet om pliktene kinoene har etter bildeprogramloven, og hvordan disse oppgavene løses i praksis. Disse pliktene omfatter plikten til å informere om aldersgrenser før billettkjøp, rutiner for alderskontroll og tilpasning av trailere og reklamefilmer, slik at innholdet passer til hovedfilmen.
Svarene viste at samtlige som svarte, ser ut til å følge regelverket og pliktene de er pålagt. Blant annet tyder svarene på at kinoene tar informasjonsplikten på alvor: De fleste sier at de har for vane å informere om aldersgrensene før billettkjøp i flere kanaler, som egne nettsider, sosiale medier, ved salg i kinolokalet og lokalaviser.
Det ser også ut til at kinoene følger opp plikten om alderskontroll på en tilstrekkelig måte. Av de 96 som svarte, sier hele 83 kinoer at de spør foreldrene om barnas alder hvis de er i tvil om at foreldrene følger ledsagerregelen slik de skal. Kinoene sier også at de ofte må overprøve foreldrenes avgjørelser om å ta med små barn på filmer der ledsagerregelen ikke strekker til.
Videre svarer mange kinoer at de følger aldersanbefalingene for trailere fra kinofilmdistributørene. Medietilsynet ser positivt på samarbeidet mellom kinoene og distributørene, men det er viktig å være klar over at ansvaret for riktig plassering av trailere etter loven ligger på kinoene. Det er derfor kinoene som må gjøre den endelige vurderingen knyttet til hvilke trailere og reklamefilmer som skal vises foran hvilke filmer.
Det var også flere som fortalte at de ikke viser reklame for filmer der barn er målgruppe, selv om dette ikke er et krav etter bildeprogramloven.
Medietilsynet ser svært positivt på at kinoene ivaretar disse pliktene på en måte som kommer til nytte for publikum.
Eva Liestøl
Direktør for Brukertrygghet i Medietilsynet

Eva Liestøl, direktør for Brukertrygghet i Medietilsynet. Foto: Kine Jensen, Medietilsynet.
Facebook
RSS