
Svenske Ted Johansson leder CAPA i den videre overgangsfasen. Nå starter jakten på en ny adm. direktør.
Direktør Carl Martin Klingberg (51) sluttet i CAPA etter 24 år, høsten 2013.
Cecile Trøan Kjelsaas – til daglig viseadm. direktør i SF Kino – trådte inn i CAPA Kinoreklame AS da Carl Martin Klingberg ga seg. I februar 2014 la hun frem en forretningsplan for nye CAPA.
Etter dette gikk Trøan Kjelsaas tilbake til SF Kino, og Ted Johansson overtok. Han er markedsøkonom og leder NCG Media & SF Media AB. Hans ansvar Nordic Cinema Group omfatter både Norge, Sverige, Finland og Baltikum.
Johansson er 42 år og bor på Värmdö utanfor Stockholm i Sverige.
– Hva blir din viktigste oppgave i perioden du skal lede CAPA i Norge?
– Det blir å hjelpe og støtte alle de dyktige medarbeiderne i CAPA og samtidig være med og forme strategien og planen for de kommende årene som en ny direktør skal drive videre.
– Når skal dere utlyse jobben?
– Det skjer i disse dager.
– Når vil dere helst ha ny direktør på plass?
– Jeg antar medio september.
– Hva sier handlingsplanen til CAPA at dere skal satse på?
– Målet er å være markedsleder på det norske markedet for kinoreklame. Kino står seg sterkere for hver dag når andre medier mister seere og lesere. De lokale mediehusene i Norge kommer å få riktig konkurranse fra globale aktører og nye medier vil komme til å ta store deler av det tradisjonelle markedet, og her ser vi kino spille en viktig rolle da vi fortsatt kommer til å ha store deler av det norske publikum i våre kinosaler.
– Hvordan er kinoreklamemarkedet i Norge jfr. Sverige?
– Kinoreklamen er større rent prosentmessig i Norge, men i Sverige er omsetningen større. Egenskapene er så klart de samme, men annonsørmessig er den størsta annonsørdelen i Sverige landsekkende, mens det i Norge er de lokale annonsørene som er størst samlet sett. I begge land er kino en relativt liten del av hele mediemarkedet, så vi må jobbe hardt med å få annonsørenes tillit da vi er i direkte konkurranse med TV og andre brede medier. Men kino er selvsagt best og det forteller vi alle vi treffer, uansett land.
Facebook
RSS