
Verdens største Bond-nettsted tar til orde for å utsette premieren på den nye Bond-filmen.
No Time to Die får norgespremiere 3. april – etter planen – og mandag 2. mars ble billettsalget satt i gang i Norge.
Salgssiden til filmen hos Nordisk Film Kinos nettsider knakk sammen under presset, ifølge skjermbilder vi har fått tilsendt. Flere norske Bond-fans meldte om at de ikke fikk bestilt, mens ODEON kino sine nettsider fungerte.
Nettsiden MI6 viser til den verdensomspredende koronavirus (COVID-19)-pandemien som årsak til at den 25. Bond-filmen bør få utsatt premiere, tross at fansen har ventet i over fire år på en ny film.
I et sjeldent åpent brev, hvor den ellers så anonyme nettsiden – som ikke har kolofon med informasjon om hvem som står bak – henvendt seg til direkte til EON, MGM og Universal.
James Page, medstifter til nettsiden MI6 og David Leigh fra The James Bond Dossier, skriver at de mener folkehelsen må gå foran lanseringen og kostnadene en utsettelse medfører.
De peker på at ledende selskaper har forbudt reiser, og at en lang rekke moderne land har stor spredning av viruset, herunder Italia, Frankrike, Sveits, Japan, Hong Kong og Sør-Korea, og at det er tendens til epidemi også i USA og Storbritannia.
I Kina, Japan og Nord-Italia har kinoene vært stengt i flere uker allerede. Av de landene hvor viruset allerede nå påvirker kinovisninger, utgjorde omsetningen for forrige Bond-film, SPECTRE, hele 38 prosent.
James Page og David Leigh mener at sjansene er store for at kinoer i mange andre land vil bli stengt – eller at publikumstilstrømningen blir redusert innen starten av april.
Verdenspremieren for No Time to Die er satt til 31. mars 2020 i London.
Kapasiteten i The Royal Albert Hall er over grensen på 5.000 mennesker, som er satt i flere land nå for maksimum av folkeansamlinger. Det er ventet hundrevis av fans og berømtheter fra hele verden til premieren. Bare én person på premieren kan smitte mange, skriver de to.
De avslutter med følgende: (ikke oversatt):
Delay the release of ‘No Time To Die’ until the summer when experts expect the epidemics to have peaked and to be under control. It’s just a movie. The health and well-being of fans around the world, and their families, is more important. We have all waited over 4 years for this film. Another few months will not damage the quality of the film and only help the box-office for Daniel Craig’s final hurrah.

No Time to Die-plakat.
Facebook
RSS