
Under CinemaCon 2017 – film- og kinomessen som årlig arrangeres i Las Vegas, Nevada i USA – ble et noe uventet stykke teknologi avduket som et alternativ for visning av kinofilm.
Både Samsung og Sony demonstrerte LED-skjermer i stor skala som er passende for kinosaler. De to firmaene hadde valgt hver sin strategi i forbindelse med å vise frem og diskutere nettopp sin løsning, og de er på forskjellige stadier produktutviklingen.
Sony stilte med en åpen visning av sin «Crystal LED» (CLED) teknologi. Her ble vist frem en skjerm som var ca. 5 meter bred (16 fot) hvor de viste Ang Lees Billy Lynn’s Long Halftime Walk i 120 FPS og 4K oppløsning, noe som så veldig bra ut. Lysstyrken i skjermen var mange ganger sterkere enn lysstyrken fra et kinolerret.
Skjermen er basert på LED-paneler og kan dermed bygges i den størrelsen man ønsker. Sony understreket at dette ikke var et ferdig produkt, men at de ville vise det frem for å motta feedback fra bransjen og undersøke om nettopp denne teknologien kan ha en fremtid i kinoverdenen.
Utvalgte utstillere ble invitert til en private visning av Samsung sin 10 meters (34 fot) brede LED-skjerm på CinemaCon. Video ble vist i 146 «foot lambert» (amerikansk målestokk for lysstyrke tilsvarende 3,426 candela pr kvadratmeter).
Til publikums overraskelse mener Samsung at de er ganske nær å oppnå en DCI-sertifisering. De har allerede gjennomgått DCI-testen ved Keio University Test Facility i Minato, Japan. GDCs nye JETREEL Premium Large Format system benytter seg også av Samsungs LED-skjermer som en del av sitt tilbud.
En tredje aktør har dukket opp i markedet siden CinemaCon ble arrangert.
HSI Immersive lanserte nylig en LED-skjerm spesifikt rettet mot 3D på kino, kalt Havavision 3D LED. Firmaet hevder at skjermen fører til lite eller ingen «3D vertigo» (kvalme og hodepine som kan forekomme ved bruk av 3D-systemer, spesielt da 3D ble vist frem på 35mm film før i tiden).
HSI Immersive reiser nå rundt i USA med et «roadshow» for å vise frem sine skjermer til kinoer, fornøyelsesparker, musèer, messer, eksperimentell markedsføring og andre potensielle kunder. «Roadshowet» inkluderer 6 mm, 2,5 mm og 1,87 mm pitch 3D LED-skjermer. Skjermene kan skaleres i størrelse og firmaet hevder at skjermene overgår DCI-spesifikasjonene samt at de er midt i DCI-sertifiseringsprosessen.

David Hancock er IHS’ kinoekspert. (Foto: IHS).
Vår vurdering av teknologien:
Teknologien vil splitte markedet. Noen vil elske den på grunn av bildekvaliteten og de driftsmessige fordelene, andre vil hate den fordi den ikke involverer projeksjon av noe slag og dermed rett og slett «ikke er kino».
Potensielt kan teknologien virkelig endre strukturen i kinoindustrien.
At lerret og prosjektor muligens pensjoneres kan vise seg å bli for krevende for en industri som i utgangspunktet er ganske så konservativ. Men industrien kom seg tross alt helskinnet gjennom digitaliseringen av projeksjonsteknologien, og den gamle konservative holdningen kan sakte dø ut i en industri som er mer vant å endre seg i takt med den teknologiske utviklingen.
Et teknologiskifte fra projeksjon til LED vil ta lang tid, kanskje flere tiår. Teknologien er fortsatt på et tidlig stadium og videre spesialisering mot nettopp kinosaler er nødvendig. Det har ført til ekstra forvirring at LED for kino vises frem nå i disse dager fordi vi nærmer oss utskiftningssyklusen for digital projeksjon.
Kinoeierne presenteres nå for flere uforenlige veier mot nytt utstyr: Xenon, UHP mercury», laser fosfor (to typer), RGB laser (to typer) og nå til slutt, LED.
Den viktigste faktoren er nok prisen på en slik skjerm selv om nettopp pris ennå ikke har blitt diskutert. Hvis kostnaden er for høy kan investeringen bli vanskelig å rettferdiggjøre.
Selv om LED-skjermer vil løse problemer som lysstyrke og kontrast som er viktige faktorer når kinoteknologien utvikler seg videre, kan kostnadene bli det største vippepunktet for LEDs suksess i kinomarkedet.
Skjermene har lang levetid, men nettopp levetid kan vise seg å bli for lang da investeringsplanlegging gjerne gjøres for 10-15 år frem i tid. Hvis utviklerne kan vise frem en «business case» for kostnaden (Sony-skjermene varer i over 85.000 timer ved opptil 50 % lysstyrke) har LED-skjermer absolutt en fremtid. Som med digital projeksjon vil kostnadene synke over tid hvis produksjonsvolumet øker og teknologien kan vise seg bedre økonomisk skikket på lik linje med det laser tilbyr (ingen forbruksvarer, og i dette tilfellet; ingen prosjektor, prosjektorrom og alt det nødvendige utstyret i rommet).
Et par spørsmål gjør seg gjeldende:
Hva skjer hvis en LED piksel dør? Med et panelbasert system kan panelet med den ødelagte pikselen byttes ut, men det nye panelet kan da fremstå som lysere enn de gamle fordi LED-piksler dimmes over tid. Dette kan løses ved at brukte paneler stilles tilgjengelig.
Et annet punkt innen LED-kino teknologi er hvor man skal gjøre av lydsystemene. Ved bruk av perforert lerret kan en del av lydsystemet plasseres bak lerretet, men dette blir ikke mulig med LED-skjermer.
Samsung kjøpte opp Harman International Technologies for rundt 8 milliarder dollar i November 2016 nettopp grunnet deres ekspertise på lyd (for det meste innen bilindustrien, men firmaet hadde også en avdeling for det profesjonelle markedet) og sammen mener de å kunne løse problemet med hvor høyttalerne skal plasseres når man bruker LED-skjerm på kino.
Å navngi en slik skjerm er også et spørsmål.
En «LED Cinema Screen» er kanskje litt åpenbart, men er ganske nøyaktig. Andre forslag er blant annet «Direct View Screens», «Active Cinema Screens», «Direct Cinema Screen», «Projection-less Screen» og «Projection-free screen».
Publisert på KINOMAGASINET i samarbeid med IHS Technology. (Tidligere Screen Digest).
Oversatt av David Gusfre.
Facebook
RSS