
TRONDHEIM: – Kinoene er vant til at det meste er gjennomsponset av Film & Kino – de er ikke vant til å betale det ting koster!
Det slo direktør Geir Martin Jensen fra Aurora Kino i Tromsø fast under sin presentasjon på Den norske kinokonferansen i november.
Han har ledet arbeidet med Fremtidens kino-gruppen som skulle se på sertifisering av kinoansatte, sammen med Rolv Gjestland (Film & Kino) og Bjørn Lianes (Location).
– Vi må løfte oss som bransje, med økt fokus på salg og service, sa Jensen i sin redegjørelse.
Fremtidens kino-prosjektet til kinokioskjeden Location har nemlig hatt fem delprosjekter. Et av dem dreide seg om sertifisering av kinopersonale.
Prosjektet har analysert grunnlaget for å lage en felles sertifiseringsordning for kinobransjen, med særlig fokus på salg og service. Målet er å bidra til økt salg, bedre kundeopplevelser/større kinoopplevelse og øke anseelsen til kinoansatte.
Konklusjonen på arbeidet som er gjort er at de store aktørene har egne opplegg som de ønsker å fortsette med og at det i dag ikke er betalingsvilje i bransjen for en slik fellesordning.
76 kinoer svarte på spørreundersøkelsen, som kartla interessen og betalingsviljen. Kun 10 % av de spurte var villige til å betale over 3.000,– per deltaker
– De store kjedene har egne opplæringsprogram. De ønsker ikke å delta og de mener opplegget er for tynt til at det er interessant for dem. Uten oppslutning fra de største aktørene, som utgjør halvparten av markedet, så mister en slik sertifiseringsordning sin legitimtet. Svarene fra øvrige aktører viser at det ikke er betalingsvilje. Vi har sendt resultatet til fagavdelingen i Film & Kino, sa Jensen.

Facebook
RSS