
Den norske lysleverandøren iGuzzini er et datterselskap av det italienske morselskapet.
OSLO: – Kinomarkedet er blitt en viktig nisje for oss, sier salgsingeniør Morten Nyberg hos den norske lysleverandøren iGuzzini. Nylig oppgraderte firmaet, sammen med samarbeidspartnere, sal 2 og 4 på Colosseum Kino.
Landets største kino har nå LED-lys i alle saler, forteller Morten Nyberg. KM møter ham på Colosseum for en titt og gjennomgang på nettopp lysdelen av oppgraderingene.
– Behovet for LED er kommet på grunn av at de gamle lyskildene – glødelamper – nå er forbudt å selge. Leverandørene begynner også nå å gå tom for slike pærer, forteller Nyberg.
Det er en rekke fordeler med LED, forsikrer han.
– Mens glødelampene ofte gikk og det var veldig krevende å skifte disse i himling og på vegger, blir det med LED meget sjelden skifte. De varer i årevis og har 50.000 timers levetid, sier han.
IGuzzini har samarbeidet med den kjente kinotekniske leverandøren Kino & AV Teknikk, samt elektrikerfirmaet Centrum elektriske, om installasjonene. Denne våren ble sal 2 og 3 på Colosseum nyoppusset. Fra før av er hovedsalen også oppgradert lysmessig, for et par år siden.
Det var en kjempeutfordring grunnet salen og kuppelens størrelse.
Den generelle utfordringen med LED-lys og kinosaler er at det er vanskelig å dimme slike lys helt ned. Nyberg forteller til KM at han har 20 års erfaring i bransjen og en stor bekjentskapskrets. I samarbeid med et engelsk firma har de fått laget et eget styringssystem som klarer å dimme LED-lysene helt ned.
– Det høres kostbart ut?
– Det er klart det koster, men det er ikke noe vedlikeholdskostnad og man har et styringssystem som fungerer til det det skal brukes til. Det kan legges i styringssystemene for kinokjøring, men akkurat nå er det som et trådløst app-system.
LED-belysningsarmaturene har lyskildene langt inne i boksene, med en spesiell armatur kalt Laserblade, slik at de skal vises mest mulig diskre. Sorte reflektorer sender lyset ut og hver enkelt lampe er kontrollerbar via systemet. Ettersom lysene i en sal skal treffe jevnt, mens takhøyden er variabel, krever slike installasjoner presist og linser gir ulik spredning.
iGuzzini og samarbeidspartnerne har også oppgradert kioskområdet og forteller at de har levert tilsvarende løsninger hos blant annet Arendal Kino, KinoCity Drammen og Filmens hus i Oslo.

Facebook
RSS