• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Kvalitetsfilmens vei til publikum

Svend B. Jensen, Direktør i Arthaus, hadde klare meninger og oppfordringer.
Kvalitetsfilmens vei til publikum
Ann Mari Nettum
Ann Mari Nettum
27. august 2015

AKTØRENE SOM DELTOK:
–Svend B. Jensen, daglig leder i Arthaus

–Christin Berg, programdirektør hos Nordisk Film Kino

–Ole Petter Bakken, daglig leder for Cinemateket i Bergen

–Tor Fosse, festivalsjef for Bergen Internasjonale Filmfestival (BIFF)

–Jon Iversen, daglig leder for Norsk Filmklubbforbund

–Martha Otte, festivalsjef for Tromsø Internasjonale Filmfestival (TIFF)

–Ketil Magnussen, leder for Oslo Dokumentarkino

–Marianne Hoff, kinosjef for Friberg Kino

Arthaus sin direktør, Svend B. Jensen, mener det hadde vært klokt om Norsk Filminstitutt (NFI) overtar forvaltningen av den lovpålagte avgiften.

Under NFIs filmformidlingsseminar skulle utfordringen med å få kvalitetsfilm ut til publikum være et tema. Dermed skulle en rekke aktører fra norsk filmformidling få komme med innspill. De fikk fem minutter hver til å fremme sine synspunkter. Én og én gikk de opp på scenen og presenterte sitt arbeid og virke før de dreide inn mot formidlingstematikken.

Svend B. Jensen, Arthaus:
Jensen forklarte hvordan Arthaus ikke har filmer med de største besøkstallene. Dermed mener Jensen at det er nødvendig med økonomisk støtte.

– Vi tenker at det er bedre å begeistre noen få enn å kjede mange. Filmene våre skal gjøre en forskjell, sa Svend B. Jensen.

Samtidig trakk han fram hvordan de nokså smale kvalitetsfilmene deres er med på å skape bredde, mangfold og spenning innen norsk kino.

Videre tok han for seg hvordan sviktende DVD-salg hadde skapt en større kamp om midlene også i Norge. Ut i fra dette og annen bakgrunnsinformasjon hadde Svend B. Jensen tatt et tydelig standpunkt til filmpolitikkens vei videre.

– Vi i Arthaus ser det som fornuftig at kulturdepartementet ser seg om etter en annen forvalter av den lovpålagte avgiften enn Film & Kino. Det er denne avgiften som er grunnlaget for nesten all støtte til filmformidling i landet, sa han.

Arthaus sin leder hevdet at Film & Kino på flere områder henger igjen i en strategi som fungerte best for analoge systemer. Ut i fra dette mener Jensen at det eksisterer et behov for nye ordninger, og helt konkret anser han det da som fornuftig at NFI overtar forvaltningen.

Avslutningsvis roste han Sverige for deres helhetlige støtteapparat som tar hensyn til de litt mindre filmene også, og kom med en oppfordring om at de som får formidlingsstøtte må stilles tydeligere krav til i framtiden.

Christin Berg, Nordisk Film Kino:
Christin Berg uttalte at det er en evig risikosport og importere inn de smale og lavmælte filmene. Dermed mener hun bransjen er avhengig av støtte for å gjøre dette mulig, og fremhevet særlig Film & Kinos tilskuddsordning.


Videre beskrev hun formidlingen av kvalitetsfilm til publikum som et samarbeidsforhold med børs og katedral hånd i hånd.

Berg påpekte hvordan lang visningstid kan være foredelaktig for de lavmælte filmene også. På den måten mener hun flere kan få sjansen til å oppdage perlene som ligger og venter. I tillegg vil Berg ha et fokus på annet enn bare de store byene. Hun uttalte at ettersom kinoen er en viktig kulturbærer, fortjener alle å kunne oppleve gode filmer på kino, uavhengig av hvor de bor.

Mange aktører i bransjen har undret seg over det som står i filmmeldingen om plattformnøytralitet, og mange har i den anledning følt behovet for å fremheve at kinoen fremdeles er filmens fundamentale plattform. Dermed påpekte Berg at hun også synes at kinoen er den viktigste plattformen for kvalitetsfilmen.

– Filmfestivaler er selvsagt en uvurderlig del av filmformidlingen, og ikke minst den økonomiske støtten til den, sa Berg avslutningsvis og opphøyet filmfestivalenes posisjon og betydning.

Ole Petter Bakken, Cinemateket i Bergen:

Bakken mente en god løsning for tilskudd vil være fast driftstøtte og mulighet for å søke om prosjektstøtte. Han understreket tidlig at han håper framtiden vil bringe både gode og virkningsfulle støtteordninger.

Ole Petter Bakken tok helt konkret utgangspunkt i filmmeldingen under sin taletid. Han var enig i enkelte elementer i den, men også svært uenig i andre deler. Blant annet trakk han fram hvordan forlsaget om at et utvalg under NFI skal fordele støtte til cinemateker og festivalstøtte til hele landet.
 Bakken var meget positiv til at det skal bli et statlig ansvar å sikre cinematekdriften i hele Norge. Samtidig var han negativ til det å skulle konkurrere om midlene med de andre cinematekene og filmfestivaler. Dette mente Bakken vil gi en negativ virkning til samarbeidet cinematekene i mellom.

Bakken fortalte om sitt ønske om å legge alle cinematek under Nasjonalbiblioteket. Han mener at staten på den måten vil ta et ansvar.

Videre påpekte Bakken noe som har blitt en utfordring for cinematekene i disse digitaliserte dager: slitasjedeler til maskinene produseres ikke lenger. 



– Vedlikehold av maskinparken vil kreve mye ressurser. Derfor er det viktig at staten kan støtte økonomisk, konkluderte Bergens cinemateksjef med.

Tor Fosse, Bergen Internasjonale Filmfestival:
Fosse tok seg god tid til å gjøre rede for Bergen Internasjonale Filmfestival (BIFF) sitt mangfoldige filmutvalg, og hvordan han mente dette gjorde festivalen til en samfunnsaktør.

– Det spesielle med BIFF er den store mengden med dokumentarfilmer, uttalte Tor Fosse og forklarte videre hvordan de hadde prøvd å nå ut til barn og unge. Dette har blant annet blitt gjort ved å få til avtaler med skoler i Hordaland.

Videre forklarte Fosse hvordan BIFF i stor grad bruker lokale profileringspartnere i bergensregionen for å nå ut til publikum. Samtidig var han tydelig på at han synes grunnstøtten til filmformidling bør styrkes.

Jon Iversen, Norsk Filmklubbforbund:
Iversen åpnet sin taletid med å forklare at han egentlig hadde laget en tretti minutter lang video av seg selv i ny dress hvor han skrøt av alt Norsk Filmklubbforbund har fått til, men dette ville tatt for lang tid, dermed skulle han holde seg til ord. Denne vittige og samfunsaktuelle kontringen til justisministeren vakte humring blant publikum, og Iversen kunne videre forklare viktigheten av filmklubber.

Han uttalte at filmklubber rundt omkring setter filmkunsten i fokus, og snakket samtidig om hvor viktig han synes dette er. I tilegg la han vekt på hvordan nettopp filmklubber har vært viktig springbrett inn i filmbransjen for mange, og hevder at slik kan det også bli i framtiden.

– Filmklubb kan være det første møtet både med film og frivillig arbeid, sa Iversen og sa avslutningsvis at en viss offentlig støtte er avgjørende for at denne virksomheten skal bestå.

Martha Otte, Tromsø Internasjonale Filmfestival:
Otte fremhevet innledningsvis hvordan Tromsø Internasjonale Filmfestival (TIFF) er en helårsfestival. Hennes konkrete forslag for grunnstøtte er innenfor en ramme med 3-årige støtteperspektiver.

I tillegg mener Martha Otte at det bør eksistere enkelte forskjeller innad i festivalformidlingen ut i fra om festivalen er liten eller stor, og etterlyser dermed minst to typer tilskuddsordninger.

Ketil Magnussen, Oslo Dokumentarkino:
Magnussen påpekte tidlig et faktum som gjelder for alle i bransjen: med flere midler kunne man fått til mer. Videre trakk han også fram hvordan Oslo Dokumentarkino ikke har et helt lett finansieringsgrunnlag.

– Oslo dokumentarkino har på mange måter falt mellom flere stoler da det gjelder finansiering

Dermed har Magnussen og kompani har fått en blanding av offentlig og privat støtte.

Marianne Hoff, Friberg Kino:

Hoff innledet med å skryte av filmfestivalenes posisjon som det stedet man får se de spennende filmene først. Nettopp dette mener hun er viktig for kinosjefene, og hun understreket også viktigheten å ha et sted hvor bransjen møtes.

Hun er selv kinosjef for Friberg Kino i Balestrand, og ville i den anledning passe på å rose Film & Kino for deres hjelp i digitaliseringsprosessen av kinoen. Marianne Hoff mente også at rådgiving, kurs og markedskampanjer fra Film & Kino har vært en god støtte.

Marianne Hoff forklarer at hun håper på en avklaring angående midlene snart da hun misliker at de sjongleres med.

– Kinoene trenger en kompetent bransje, og vi trenger støtte for å være det, konkluderte Hoff med.

Samtidig var hun svært opptatt av kinoens posisjon, de gode filmene og hvordan film nettopp på kino innehar en magisk betydning for mange. Som så mange andre mener Hoff at kinoen er filmens plattform, hvilket går i strid med filmmeldingens ønsker om plattformnøytralitet.

festivalsjef for Bergen Internasjonale Filmfestival (BIFF). Marianne Hoff, kinosjef for Friberg kino i Balestrand.
hadde klare meninger og oppfordringer. Ole Petter Bakken, daglig leder for Cinemateket i Bergen.
Marianne Hoff Tor Fosse, festivalsjef for Bergen Internasjonale Filmfestival (BIFF).
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
27. august 2015
Ann Mari Nettum
Ann Mari Nettum @https://twitter.com/amnettum https://www.facebook.com/amnettum

Redaksjonsassistent, journalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen

John Berge6. mars 2021
Les mer

Nesten halvparten av de spurte ønsker nye filmer rett hjemme

John Berge15. desember 2020
Les mer

Nolan tordner mot Warner Bros.

John Berge8. desember 2020
Les mer

KinoNor utvider med et nytt medlem på Sunnmøre

John Berge7. desember 2020
Les mer

Ny avtale krymper kinovinduet

John Berge17. november 2020
Les mer

Slik var DSK hos kinoer landet rundt

John Berge13. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen
    KINOBRANSJEN6. mars 2021
  • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    ANMELDELSE5. mars 2021
  • Disney-sjefen sier det ikke finnes en «vei tilbake» til hvordan filmdistribusjon var tidligere
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Nytt kinoteknisk selskap skal jobbe sammen med Kulturmeglerne
    NYTT OM NAVN9. februar 2021
  • Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen
    KINOBRANSJEN6. mars 2021
  • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    ANMELDELSE5. mars 2021
  • Disney-sjefen sier det ikke finnes en «vei tilbake» til hvordan filmdistribusjon var tidligere
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Svenskenes nye tilskuddsordning
Rushprint: Ingenting slår kinoene