
Kinoansattes sosiale evner stiller ingen spørsmålstegn ved. Men hva gjelder sosiale medier er det behov for mer kunnskap. Dette gjør Film & Kino noe med.
Film & Kino tilbyr nå kinoansatte kurs som skal gi mer kunnskap om bruk av sosiale medier. Det er lagt opp til et to til tretimers kurs i forbindelse med filmfestivaler, seminar og filmtreff. Deltakere med regional tilknytning prioriteres. Neste runde finner sted i Oslo under filmtreffet 24. september.
Markedsrådgiver Monique Sjøberg hos Film & Kino leder arbeidet og har også laget en arbeidsgruppe (lukket) på Facebook.
– Hvordan er nivået på bruk av sosiale medier blant kinoene per dags dato?
– Nesten alle kinoene er på Facebook, forteller Monique Sjøberg.
– Noen er også på Twitter, først og fremst de største kinoene. Flere og flere prøver seg også på Instagram, en kanal som fungerer veldig godt sammen med Facebook og som de yngre bruker mer og mer tid på.
– Hvilke kinoer har veldig aktive sosiale medier-sider?
– De største kinoene/kjedene har egne medarbeidere som jobber med markedsføring og kan legge en del ressurser i arbeid med sosiale medier. Mange mindre kinoer ser hvor praktisk det er å ha dialog med publikum i sosiale medier, og jevnt over gjøres det en veldig god jobb. Men det er stadige endringer, både i de sosiale mediene vi kjenner og ved at nye kommer til. Det er altså hele tiden noe nytt å sette seg inn i.
Monique Sjøberg opplyser at Film & Kino også tidligere har arrangert flere kurs i sosiale medier, og det nå var på tide med en ny runde. Initiativet til denne kursrunden kom fra «Fremtidens kino» (Location), og kurset er utviklet av Film & Kino.
Besøk Film & Kinos egen Facebookside her.
Facebook
RSS