• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINODRIFT

Kundene er rasende på Oslo Kino

En flom av rasende innlegg på Oslo Kinos offisielle Facebook-sider.
Kundene er rasende på Oslo Kino
John Berge
15. juli 2014

På Oslo Kinos Facebook-side raser nå en lang rekke irriterte publikummere mot Oslo Kino.

De klager ikke bare over at filmer ikke settes opp, men også over det de mener er dyrere priser og generelt dårlig kinotilbud.

At Oslo Kino har landets dyreste billettpriser avdekket KINOMAGASINET i en artikkel allerede 24. april 2014.

«Hva f … er problemet deres Oslo Kino?! Dere har ikke vist i år: Captain America 2, Tingeling, A Million Ways to Die in the West, 22 Jump Street, Deliver Us From Evil, og har planer om å ikke vise: Transformers 4, Teenage Mutant Ninja Turtles og Sex Tape! Hva f … ?! Er det noen sommerfilmer igjen å se untatt Dawn of the planet of the Apes?! Skjerp dere!», skriver forbrukeren Oskar Taha Roof på selskapets side. Innlegget har i skrivende stund «34 liker».

En lang rekke av de kundene som skriver på Oslo Kinos vegg på Facebook, lar seg også irritere veldig at kinoen for det meste gir et standardsvar på alle som spør om hvorfor Transformers: Age of Extinction ikke vises. Svaret er gjerne noe slikt:

«Vi er i forhandlinger med distribusjonsselskapet, og på nåværende tidspunkt er det dessverre usikkert om vi kommer til å vise Transformer på våre kinoer. Vi beklager ulempen det medfører for dere, og vi håper på en snarlig løsning.»

«Dette blir for dumt, Oslo Kino viser ingen av stor filmene som kommer i år», skriver Mayoo Sivanantham, mens Lars Kristian Andersen beskriver situasjonen som «Helt latterlig. SF kino burde åpne i Oslo, da får vi ihvertfall sett alle stor filmer som kommer ut.»

San Piolin følger opp med: «Siden Oslo Kino ble omgjort til privat har de skuffet sine kunder med høyere prisbilletter og enda verre…. storfilmene en etter en blir ikke satt opp. Utrolig!! Tid for SF-kino i Oslo kanskje?»

Andre Nadimi skriver at «dette er jo helt sykt. Nå må dere seriøst skjerpe dere og gi kunden det de vil ha istedefor å kjøre en ensom korstog i det vide og det breie. Hele venneflokken min boikotter dere allerede. Bare fortsett sånn.»

Espen Andre Løfblad mener det hele er en dårlig spøk eller en dårlig drøm. At Oslo Kino ikke kan vise det han mener er årets fil høydepunkt «på grunn av at dere ikke klarer og få i stand en forbanna avtale? Så på grunn av det kan vi gå glipp av den nyeste Transformers filmen på grunn av sånt vås?? Helt fullstendig på trynet!» skriver Løfblad.

Trine S. Austbø‎ skriver at hun bli rent oppgitt over konflikten: «Flere storfilmer blir ikke satt opp på kino i sommer. Hvem er taperen? Oslo kino pga dere taper kunder i fremtiden. Folk får mindre lyst til å gå på kino når storfilmer ikke blir satt opp.»

Vidar Olav Haraldsen-Jupskås mener at filmnekten «sier litt om hvor skadelige dere er for den delen av kulturlivet dere har påtatt dere ansvaret for i hovedstaden.»

Han føyer til:

«Vil bare takke dere for skyhøye priser og manglende innsats for å gi kundene deres de store filmene som kommer ut alle andre steder. At dere står for kinotilbudet i Norges hovedstad er intet annet enn en skam.»

Karl Erik Brekstad: «Folk skjønner sikkert ikke at de kommer til å legge på prisene uansett hvilken avtale de har! Ganske så tragiskt, men jeg klarer godt å vente på de store filmene til de er ute på leie!»

Espen Andre Løfblad: «SKANDALE at vi ikke skal få se den! Sykt lyst og se den i Storsalen på Oslo Colosesum, men så langt ser det veldig mørkt ut at det kommer til og bli mulig».

Kim Visnes‎ legger ikke fingrene i mellom: «Dere har virkelig blitt et drittselskap.»

Oslo Kino svarer at «det var synd å høre! Om du har noen konkrete tips om hva du mener vi må endre så er det fint om dette sendes på mail til post@oslokino.no så tar vi dette videre internt.»

Til det svarer Kim Visnes: «Her er et tips: Sett opp filmene folk vil se.»

Tommy Olsen skriver at Oslo Kino virker så grådige for mange: «Først Captain America 2 – nå denne, det må være trist og ulønnsomt og sende så mange betalende til konkurrenten.»

Oslo Kino svarer: «For oss handler det om et ønske om å tilby den beste kinoopplevelsen for alle våre besøkende som innebærer det beste av utstyr, lerret, stoler osv. som vi har mindre midler til enn våre konkurrenter når vi betaler en høyere filmleie.»

Men at kinoopplevelsen er blitt bedre både mht filmutvalg og utstyr er flere kunder sterkt uenige i. Her rettes sterk kritikk:

Kim Visnes: «Liker hvordan Oslo Kino helt fint klarte å sette opp alle storfilmene når det var kommunen som sto for driften, men nå når det er Nordisk Film, så har man problemer med å gjøre det. Og samtidig sier dere at det handler om å tilby en bedre opplevelse. Opplevelsen jeg har hatt i Colosseum Kino etter overtaket har vært langt fra “god”, den har regelrett vært søppel. Så ikke nok med at dere skal ha mer penger av selskapene, men dere klarer ikke å drifte disse kinoene en gang.. Flott levert gitt… Buhu, vi må betale mer i filmleie enn andre selskaper! Er temmelig sikker på at dere ikke går i underskudd om dere setter opp storfilmer. Slutt å vær så jævlig grådige, jeg skjønner at dere er en bedrift, men det handler om mer enn at en eller annen kontorfaen skal betale et ekstra avdrag på Audien sin. Dere taper enda mer penger på at folk slutter å besøke dere.»

Oslo Kino:

«Hei, vi er for tiden i forhandlinger med distribusjonsselskapet da vi i dag betaler en langt høyere filmleie enn andre, vi håper på en rask løsning. Vi ønsker å tilby den beste kinoopplevelsen for alle våre besøkende som innebærer det beste av utstyr, lerret, stoler osv. som vi har mindre midler til enn våre konkurrenter når vi betaler en høyere filmleie.»

Magnus Wolff Sørlie: «Bombe at dere gir standardsvaret. Dere betaler høyere leie, men dere har også et LANGT større marked enn noen andre byer. Skjønner dere ikke at det ikke går å bruke dette for å gjøre et poeng ut av saken deres? Det er DERE som velger å droppe populære filmer, ikke distributøren. Dere kommer aldri til å få folk til å vende seg mot dem når det er dere som står i front. Dere kommer ikke til å gå konkurs av å sette opp Transformers, men dere blir sabla upopulære av å ikke gjøre det, og mister billettinntekter til andre byer.»

Ole Morten Myrvoll‎ skrev 3. juli på Oslo Kinos Facebook-vegg om Oslo kino kan gi noen gode begrunnelser på hvorfor man skal bruke 140 kr på en kinobillett: «Når dere i tillegg ikke klarer å levere mange av de store filmene man venter å se hos en kino leverandør. I 2010 kostet en billett i snitt ca 100 kr.» Innlegget er per 14. juli ubesvart.

Flere andre reagerer også på billettprisene.

Dodanonielol Flynch Flyum Neira‎ spør 8. juli om storfilm-tillegget: «Hva er den offisielle begrunnelsen bak at det skal være dyrere å se det dere definerer som “storfilm”? Jeg forstår at det i bunn og grunn handler om å tjene mer penger, men hvordan forsvarer dere det?»

Her har Oslo Kino svart utfyllende:

«Det er over en lang periode at billettpris og prismodell har blitt jobbet med. Helt siden prisen og modellen vi fulgte fra 2010 ble satt har vi jobbet med å finne en løsning som er bedre. Der vi har ledig kapasitet på hverdager og dagtid ønsker vi å imøtekomme behovet for rimeligere priser. Vi ser behovet for flere grupper i samfunnet, uansett alder og situasjon, med rimeligere pris og på bakgrunn av dette er denne prismodellen satt. Det er f.eks. med tanke på barnefamiliene at vi ønsket å holde en rimeligere pris på dagtid i helgene. Grunnen til at noen av våre filmer operer med forskjellige priser er da fordi vi har satt rimelige priser der hvor vi har mulighet til dette, men samtidig som vi har fokus på at vi skal drive kvalitetskino.»

Dodanonielol Flynch Flyum Neira svarer at «dette virker helt bakvendt. Dere forsvarer å sette opp prisene på kveldene, helgene og 3d-visninger med at det blir rimeligere å gå på kino på dagtid i hverdagene? Hvorfor har dere ikke satt ned prisene på dagtid da? De er også høyere enn noen gang.»

Oslo Kino svarer: «Det er første gang på 4 år at grunnprisen økte fra 100 kroner. Prisene var siden 2010 100 kroner for 2D filmer og 120 kroner for 3D filmer. Det har blitt gjort endringer på enkeltfilmer, saler og tidspunkt etter dette, men det var først nå vi hadde en generell økning i pris. En generell prisøkning er noe som skjer i alle bransjer og vi har sett på billettprisen og prismodellen vår i lang tid og nå har vi kommet frem til en modell vi føler favner om flest mulig. Målet vårt er å drive best mulig kino for de besøkende og for at vi skal kunne gjøre dette så vi oss nødt til å gjøre en justering.»

Dodanonielol Flynch Flyum Neira mener at «Oslo Kino er nede i en dyp, dyp bølgedal». Han skriver videre: «At dere driver en publikumsvennlig kino og at pengene dere håver inn går for å drive god kino er et luftskip, og det er flere grunner til det.
1. Om dagen går publikum glipp av store filmer fordi dere plutselig har bestemt dere for å være uenige i en avtale som det tilsynelatende aldri har vært noe problem med tidligere.
2. Dere ansetter ikke kompetente teknikere som sørger for at lyd- og bilde-opplevelsen i salene deres er optimale. Det er de samme folkene som selger popkorn som får ansvaret for å operere et maskineri de ikke har noen forutsetninger for å forstå seg på. Jeg kan ikke telle på to hender hvor mange ganger jeg har kommet for å se 2D-film i en sal som er klargjort for 3D-visning, noe som gjør at bildet blir EKSTREMT mørkt. Har tatt opp dette med de ansatte på kinoene flere ganger, men blir møtt med et stort spørsmålstegn, da de stakkarene ikke vet sin arme råd. De gjør jo bare slik de har fått beskjed om.
3. Kinoplussordningen deres blir ikke fulgt opp. Det blir lovet invitasjoner til før-premierer, “VIP-behandling” mm. Hverken jeg eller de jeg har forhørt meg med ser noe til dette. Kundeservicen er så og si umulig å få ta i, og det svares aldri på henvendelser på Facebook annet enn de som har problemer med å logge inn på kontoen sin.
4. Prisene deres er høye. Dere kan forsvare det så mye dere vil med at prisene må opp og at dere trenger penger for å drive kino, men det er helt åpenbart at 170 kroner for å se en film i en såkalt komfortsal (helt lik andre saler bortsett fra skinntrekk) er alt for mye. Man MÅ ikke alltid gå med det høyeste overskuddet mulig. Prøv å bruk litt mer av pengene på gi publikum en skikkelig filmopplevelse istedenfor samlebåndsbedriften dere er i dag.
Og det er ingen logisk grunn til å fjerne honnørbillettene annet enn å få de gamle og syke til å betale mer.»

Tom Erik‎ skriver:

«Må nok si meg helt enig med flere her. Etter at Nordisk Film kjøpte opp Oslo Kino i fjor, har det bare gått én vei: den veien høna sparker. Jeg har fått minst to kinoopplevelser ødelagt av at 3D-en ikke fungerer som den skal, og filmene har etterhvert måttet startes om igjen med mye styr. Prisene er nå skandaløst høye, og det virker som om de går opp for hver nye storfilm. Det koster like mye per billett som det koster å kjøpe en helt ny Blu-ray nå. Det er grenseløst irriterende at Oslo Kino ikke sender flere storfilmer, og andre mindre filmer, fordi at dere ikke klarer å komme til enighet med leverandørene. Colosseum har i tillegg blitt like ille som Eldorado var i sin tid, hva gjelder publikummere som slippes inn altfor sent, bråker, tar bilder og bruker mobiltelefonen under visninger, uten noen som helst konsekvenser. Da jeg klaget på dette for FØRTI dager siden, ble jeg lovet to ferdig utfylte popcorn meny kort som kompensasjon. Har fortsatt ikke sett snurten til disse. Det frister dessverre ikke å bruke mer penger hos dere, Oslo Kino. Og vi som pleide å være så gode kompiser …»

Magnus Riise: «Helt enig, det er jo ikke noe vits i å dra på kino lenger. Venter heller til de kommer på Blu-ray.»

Se innleggene – og mange flere – her. (Se «INNLEGG PÅ SIDEN»)

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINODRIFT
15. juli 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Billettprisene har økt mest i Oslo 24.04.2014
  • UIP om OK: «Tragisk maktdemonstrasjon» 12.07.2014
  • Oslo Kino og UIP uenige om filmleien 02.06.2014
  • Bransjeveteran om Oslo Kinos filmleiekamp 15.07.2014
  • Er det dyrt å gå på kino? 22.04.2014

Siste saker fra KINODRIFT

Kinogiganten ODEON inntar Bodø

John Berge19. desember 2022
Les mer

ODEON med «pop up»-stunt hos Oslo City

John Berge9. desember 2022
Les mer

ODEON kino mister Sarpsborg kino. Erkekonkurrenten overtar

John Berge30. november 2022
Les mer

Dette unge paret og mange andre fikk kinokvelden i Asker ødelagt. Det meldes om mye bråk på kinoer landet rundt

John Berge8. november 2022
Les mer

Slik blir nye Edda kino

John Berge21. september 2022
Les mer

Kinogigantene kjemper om Sarpsborg kino

John Berge21. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Nordisk har hatt tilsvarende konflikter
OK vil «presse frem en bedre avtale»