
På Oslo Kinos Facebook-side raser nå en lang rekke irriterte publikummere mot Oslo Kino.
De klager ikke bare over at filmer ikke settes opp, men også over det de mener er dyrere priser og generelt dårlig kinotilbud.
«Hva f … er problemet deres Oslo Kino?! Dere har ikke vist i år: Captain America 2, Tingeling, A Million Ways to Die in the West, 22 Jump Street, Deliver Us From Evil, og har planer om å ikke vise: Transformers 4, Teenage Mutant Ninja Turtles og Sex Tape! Hva f … ?! Er det noen sommerfilmer igjen å se untatt Dawn of the planet of the Apes?! Skjerp dere!», skriver forbrukeren Oskar Taha Roof på selskapets side. Innlegget har i skrivende stund «34 liker».
En lang rekke av de kundene som skriver på Oslo Kinos vegg på Facebook, lar seg også irritere veldig at kinoen for det meste gir et standardsvar på alle som spør om hvorfor Transformers: Age of Extinction ikke vises. Svaret er gjerne noe slikt:
«Vi er i forhandlinger med distribusjonsselskapet, og på nåværende tidspunkt er det dessverre usikkert om vi kommer til å vise Transformer på våre kinoer. Vi beklager ulempen det medfører for dere, og vi håper på en snarlig løsning.»
«Dette blir for dumt, Oslo Kino viser ingen av stor filmene som kommer i år», skriver Mayoo Sivanantham, mens Lars Kristian Andersen beskriver situasjonen som «Helt latterlig. SF kino burde åpne i Oslo, da får vi ihvertfall sett alle stor filmer som kommer ut.»
San Piolin følger opp med: «Siden Oslo Kino ble omgjort til privat har de skuffet sine kunder med høyere prisbilletter og enda verre…. storfilmene en etter en blir ikke satt opp. Utrolig!! Tid for SF-kino i Oslo kanskje?»
Andre Nadimi skriver at «dette er jo helt sykt. Nå må dere seriøst skjerpe dere og gi kunden det de vil ha istedefor å kjøre en ensom korstog i det vide og det breie. Hele venneflokken min boikotter dere allerede. Bare fortsett sånn.»
Espen Andre Løfblad mener det hele er en dårlig spøk eller en dårlig drøm. At Oslo Kino ikke kan vise det han mener er årets fil høydepunkt «på grunn av at dere ikke klarer og få i stand en forbanna avtale? Så på grunn av det kan vi gå glipp av den nyeste Transformers filmen på grunn av sånt vås?? Helt fullstendig på trynet!» skriver Løfblad.
Trine S. Austbø skriver at hun bli rent oppgitt over konflikten: «Flere storfilmer blir ikke satt opp på kino i sommer. Hvem er taperen? Oslo kino pga dere taper kunder i fremtiden. Folk får mindre lyst til å gå på kino når storfilmer ikke blir satt opp.»
Vidar Olav Haraldsen-Jupskås mener at filmnekten «sier litt om hvor skadelige dere er for den delen av kulturlivet dere har påtatt dere ansvaret for i hovedstaden.»
Han føyer til:
«Vil bare takke dere for skyhøye priser og manglende innsats for å gi kundene deres de store filmene som kommer ut alle andre steder. At dere står for kinotilbudet i Norges hovedstad er intet annet enn en skam.»
Karl Erik Brekstad: «Folk skjønner sikkert ikke at de kommer til å legge på prisene uansett hvilken avtale de har! Ganske så tragiskt, men jeg klarer godt å vente på de store filmene til de er ute på leie!»
Espen Andre Løfblad: «SKANDALE at vi ikke skal få se den! Sykt lyst og se den i Storsalen på Oslo Colosesum, men så langt ser det veldig mørkt ut at det kommer til og bli mulig».
Kim Visnes legger ikke fingrene i mellom: «Dere har virkelig blitt et drittselskap.»
Oslo Kino svarer at «det var synd å høre! Om du har noen konkrete tips om hva du mener vi må endre så er det fint om dette sendes på mail til post@oslokino.no så tar vi dette videre internt.»
Til det svarer Kim Visnes: «Her er et tips: Sett opp filmene folk vil se.»
Tommy Olsen skriver at Oslo Kino virker så grådige for mange: «Først Captain America 2 – nå denne, det må være trist og ulønnsomt og sende så mange betalende til konkurrenten.»
Oslo Kino svarer: «For oss handler det om et ønske om å tilby den beste kinoopplevelsen for alle våre besøkende som innebærer det beste av utstyr, lerret, stoler osv. som vi har mindre midler til enn våre konkurrenter når vi betaler en høyere filmleie.»
Men at kinoopplevelsen er blitt bedre både mht filmutvalg og utstyr er flere kunder sterkt uenige i. Her rettes sterk kritikk:
Kim Visnes: «Liker hvordan Oslo Kino helt fint klarte å sette opp alle storfilmene når det var kommunen som sto for driften, men nå når det er Nordisk Film, så har man problemer med å gjøre det. Og samtidig sier dere at det handler om å tilby en bedre opplevelse. Opplevelsen jeg har hatt i Colosseum Kino etter overtaket har vært langt fra “god”, den har regelrett vært søppel. Så ikke nok med at dere skal ha mer penger av selskapene, men dere klarer ikke å drifte disse kinoene en gang.. Flott levert gitt… Buhu, vi må betale mer i filmleie enn andre selskaper! Er temmelig sikker på at dere ikke går i underskudd om dere setter opp storfilmer. Slutt å vær så jævlig grådige, jeg skjønner at dere er en bedrift, men det handler om mer enn at en eller annen kontorfaen skal betale et ekstra avdrag på Audien sin. Dere taper enda mer penger på at folk slutter å besøke dere.»
Oslo Kino:
«Hei, vi er for tiden i forhandlinger med distribusjonsselskapet da vi i dag betaler en langt høyere filmleie enn andre, vi håper på en rask løsning. Vi ønsker å tilby den beste kinoopplevelsen for alle våre besøkende som innebærer det beste av utstyr, lerret, stoler osv. som vi har mindre midler til enn våre konkurrenter når vi betaler en høyere filmleie.»
Magnus Wolff Sørlie: «Bombe at dere gir standardsvaret. Dere betaler høyere leie, men dere har også et LANGT større marked enn noen andre byer. Skjønner dere ikke at det ikke går å bruke dette for å gjøre et poeng ut av saken deres? Det er DERE som velger å droppe populære filmer, ikke distributøren. Dere kommer aldri til å få folk til å vende seg mot dem når det er dere som står i front. Dere kommer ikke til å gå konkurs av å sette opp Transformers, men dere blir sabla upopulære av å ikke gjøre det, og mister billettinntekter til andre byer.»
Ole Morten Myrvoll skrev 3. juli på Oslo Kinos Facebook-vegg om Oslo kino kan gi noen gode begrunnelser på hvorfor man skal bruke 140 kr på en kinobillett: «Når dere i tillegg ikke klarer å levere mange av de store filmene man venter å se hos en kino leverandør. I 2010 kostet en billett i snitt ca 100 kr.» Innlegget er per 14. juli ubesvart.
Flere andre reagerer også på billettprisene.
Dodanonielol Flynch Flyum Neira spør 8. juli om storfilm-tillegget: «Hva er den offisielle begrunnelsen bak at det skal være dyrere å se det dere definerer som “storfilm”? Jeg forstår at det i bunn og grunn handler om å tjene mer penger, men hvordan forsvarer dere det?»
Her har Oslo Kino svart utfyllende:
«Det er over en lang periode at billettpris og prismodell har blitt jobbet med. Helt siden prisen og modellen vi fulgte fra 2010 ble satt har vi jobbet med å finne en løsning som er bedre. Der vi har ledig kapasitet på hverdager og dagtid ønsker vi å imøtekomme behovet for rimeligere priser. Vi ser behovet for flere grupper i samfunnet, uansett alder og situasjon, med rimeligere pris og på bakgrunn av dette er denne prismodellen satt. Det er f.eks. med tanke på barnefamiliene at vi ønsket å holde en rimeligere pris på dagtid i helgene. Grunnen til at noen av våre filmer operer med forskjellige priser er da fordi vi har satt rimelige priser der hvor vi har mulighet til dette, men samtidig som vi har fokus på at vi skal drive kvalitetskino.»
Dodanonielol Flynch Flyum Neira svarer at «dette virker helt bakvendt. Dere forsvarer å sette opp prisene på kveldene, helgene og 3d-visninger med at det blir rimeligere å gå på kino på dagtid i hverdagene? Hvorfor har dere ikke satt ned prisene på dagtid da? De er også høyere enn noen gang.»
Oslo Kino svarer: «Det er første gang på 4 år at grunnprisen økte fra 100 kroner. Prisene var siden 2010 100 kroner for 2D filmer og 120 kroner for 3D filmer. Det har blitt gjort endringer på enkeltfilmer, saler og tidspunkt etter dette, men det var først nå vi hadde en generell økning i pris. En generell prisøkning er noe som skjer i alle bransjer og vi har sett på billettprisen og prismodellen vår i lang tid og nå har vi kommet frem til en modell vi føler favner om flest mulig. Målet vårt er å drive best mulig kino for de besøkende og for at vi skal kunne gjøre dette så vi oss nødt til å gjøre en justering.»
Dodanonielol Flynch Flyum Neira mener at «Oslo Kino er nede i en dyp, dyp bølgedal». Han skriver videre: «At dere driver en publikumsvennlig kino og at pengene dere håver inn går for å drive god kino er et luftskip, og det er flere grunner til det.
1. Om dagen går publikum glipp av store filmer fordi dere plutselig har bestemt dere for å være uenige i en avtale som det tilsynelatende aldri har vært noe problem med tidligere.
2. Dere ansetter ikke kompetente teknikere som sørger for at lyd- og bilde-opplevelsen i salene deres er optimale. Det er de samme folkene som selger popkorn som får ansvaret for å operere et maskineri de ikke har noen forutsetninger for å forstå seg på. Jeg kan ikke telle på to hender hvor mange ganger jeg har kommet for å se 2D-film i en sal som er klargjort for 3D-visning, noe som gjør at bildet blir EKSTREMT mørkt. Har tatt opp dette med de ansatte på kinoene flere ganger, men blir møtt med et stort spørsmålstegn, da de stakkarene ikke vet sin arme råd. De gjør jo bare slik de har fått beskjed om.
3. Kinoplussordningen deres blir ikke fulgt opp. Det blir lovet invitasjoner til før-premierer, “VIP-behandling” mm. Hverken jeg eller de jeg har forhørt meg med ser noe til dette. Kundeservicen er så og si umulig å få ta i, og det svares aldri på henvendelser på Facebook annet enn de som har problemer med å logge inn på kontoen sin.
4. Prisene deres er høye. Dere kan forsvare det så mye dere vil med at prisene må opp og at dere trenger penger for å drive kino, men det er helt åpenbart at 170 kroner for å se en film i en såkalt komfortsal (helt lik andre saler bortsett fra skinntrekk) er alt for mye. Man MÅ ikke alltid gå med det høyeste overskuddet mulig. Prøv å bruk litt mer av pengene på gi publikum en skikkelig filmopplevelse istedenfor samlebåndsbedriften dere er i dag.
Og det er ingen logisk grunn til å fjerne honnørbillettene annet enn å få de gamle og syke til å betale mer.»
Tom Erik skriver:
«Må nok si meg helt enig med flere her. Etter at Nordisk Film kjøpte opp Oslo Kino i fjor, har det bare gått én vei: den veien høna sparker. Jeg har fått minst to kinoopplevelser ødelagt av at 3D-en ikke fungerer som den skal, og filmene har etterhvert måttet startes om igjen med mye styr. Prisene er nå skandaløst høye, og det virker som om de går opp for hver nye storfilm. Det koster like mye per billett som det koster å kjøpe en helt ny Blu-ray nå. Det er grenseløst irriterende at Oslo Kino ikke sender flere storfilmer, og andre mindre filmer, fordi at dere ikke klarer å komme til enighet med leverandørene. Colosseum har i tillegg blitt like ille som Eldorado var i sin tid, hva gjelder publikummere som slippes inn altfor sent, bråker, tar bilder og bruker mobiltelefonen under visninger, uten noen som helst konsekvenser. Da jeg klaget på dette for FØRTI dager siden, ble jeg lovet to ferdig utfylte popcorn meny kort som kompensasjon. Har fortsatt ikke sett snurten til disse. Det frister dessverre ikke å bruke mer penger hos dere, Oslo Kino. Og vi som pleide å være så gode kompiser …»
Magnus Riise: «Helt enig, det er jo ikke noe vits i å dra på kino lenger. Venter heller til de kommer på Blu-ray.»
Se innleggene – og mange flere – her. (Se «INNLEGG PÅ SIDEN»)
Facebook
RSS