
Elisabeth Dahl (40), kultursjef og kinosjef i Lillesand kommune og sekretær i Norske Kinosjefers forbund, har sagt ja til nye utfordringer.
1. oktober 2014 begynner hun som daglig leder i Filmkraft, som forvalter midler til utvikling og produksjon av film, TV-produksjoner og spill i Rogaland.
– Jeg gleder meg til å bli bedre kjent med denne siden av filmbransjen, og ikke minst til å være med på å støtte gode filmprosjekter uansett sjanger. Det blir også spennende å utforske talentutviklingssiden av Filmkraft. Tanken på å kunne bidra til ytterligere økning i kvalitet og bredde på produksjonssiden i fremtiden er en stor motivasjon, sier Dahl til KINOMAGASINET.
– Jeg vil dessuten gjerne bidra til at kinobransjen i enda større grad gir plass til alle former for norsk film i sine kinosaler, og at produsenter og filmbyråer skal se verdien av å vise norsk kvalitetsfilm også på mindre kinoer.
Elisabeth Dahl er egentlig moldenser, men vokste opp i Drammen, og har bodd i Oslo i flere år. Hun var konsertansvarlig i rettighetsorganisasjonen TONO i elleve år. Dahl har musikkvitenskap fra Universitetet i Oslo, kulturadministrasjon og ledelse fra Høgskolen i Telemark, samt semesteremner i prosjekt- og endringsledelse. Hun har dessuten hatt verv og jobbet i mange grener av det frivillige kulturlivet opp gjennom årene.
Dahl startet i kinobransjen i 2008, hvor hun har drevet eTeateret – Lillesand kino og kulturhus.
– Jeg hadde ingen kinoerfaring fra før og var kun en vanlig kinogjenger med stor filminteresse. Heldigvis fikk jeg god hjelp av erfarne kinofolk i starten, og fikk utfyllende svar på mine mer eller mindre dumme nybegynnerspørsmål. Takket være dem tok interessen for kinodrift seg raskt opp, og jeg har i grunnen klart meg ganske bra på dette feltet, til tross for mangelen på faglig bakgrunn, sier Dahl.
– Hva har vært mest moro i Lillesand?
– I det daglige er det nok kinodriften som har gitt mest glede, ettersom suksessraten har vært høy både i besøk og omsetning. Generelt har det vært moro å se de gode resultatene av den kontinuerlige innsatsen som jeg og mine medarbeidere i kulturenheten, i samarbeid med byens fantastiske kulturfolk, har lagt ned de siste årene. Lillesand har et yrende kulturliv som enhver by kan være stolt av, og jeg har hatt gleden av å kunne bidra til en del av det som kommunens kultursjef.
– Og kinoen fikk en spesiell rolle?
– Ja, det var stas å være pilotkino for digitaliseringen av norske kinoer, selv om alt som kunne gå galt i grunnen gikk galt hos oss. Jeg innrømmer gladelig at det krever sin kvinne å ha full sal på premierekvelden og oppdage at filmen som virket fint bare minutter tidligere plutselig nekter å la seg avspille, eller at KDM-en er utstedt til feil kino. Heldigvis har de fleste barnesykdommene forsvunnet etter hvert, og kinohverdagen ble mye enklere etter at KDM-produsentene lærte seg forskjell på Lillesand og Lillestrøm.
– Hvordan blir det å forlate kinobransjen og Norske Kinosjefers forbund?
– Jeg forlater bransjen med tungt hjerte, for jeg stortrives både med kinodrift og med alle mine fantastiske kolleger i bransjen. Jeg tror de fleste vil være enig med meg i at kinomiljøet er helt spesielt. Jeg har i alle fall til gode å møte en så sammensveiset, kreativ og kunnskapsrik gjeng andre steder. Ikke minst er jeg imponert over deres evne til å dele ideer og erfaringer med hverandre, og deres kontinuerlige fokus på å levere bedre opplevelser til publikum. Vi har også en ganske unik situasjon med tanke på samholdet i bransjen uansett kinostørrelse, og det håper jeg å ha bidratt til gjennom vervet mitt i Norske Kinosjefers Forbund.
– Hva vil du savne mest?
– Aller mest vil jeg savne miljøet og kollegene – og ikke minst de inspirerende samtalene over bordet etter en lang dag med film på festival eller filmtreff. I tillegg vil jeg nok savne den deilige følelsen av å sjekke rapportserveren om morgenen og se at gårsdagens filmer har vært godt besøkt.
– Film eller musikk, hvis du må velge en av to, hva velger du?
– Da velger jeg film – for enhver film har jo filmmusikk, som setter sitt preg på historien som fortelles. En film uten filmmusikk er en halv opplevelse, etter min mening!
Facebook
RSS