• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FESTIVAL

Kulturministeren vil ha enda mer privatfinansering

Kulturminister Thorhild Widvey (H). Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Kulturministeren vil ha enda mer privatfinansering
John Berge
13. januar 2014

KINOMAGASINET dekker Tromsø Internasjonale Film Festival (TIFF) takket være reise- og oppholdstøtte fra Aurora Kino IKS.

TROMSØ: – Vi spiller en viktig rolle, men vi er ikke den eneste. Det er flere måter å finansiere film, jo flere kilder til penger, jo mer fleksibel blir bransjen.

Det sa kulturminister Thorhild Widvey (H) i sin åpningstale under seminardelen av Tromsø Internasjonale Film Festival (TIFF) mandag 13. januar.

– Selv med noe mindre bevilgninger til film i 2014, er det fortsatt en tung satsing på norsk film og TV. Vi bruker trekvart milliard i 2014, så den samlede finanseringen er omfattende, sa Widvey.

Hun pekte på at flere av vårens premierefilmer er spilt inn med finansering «utenfor systemet» og at også vinterens storsuksess Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa har Felleskjøpet tungt inne med sponsormidler. Siden 2006 har andelen med privatfinanisering steget i norsk fim, og nå stabilisert seg på 50 prosent. Og det er potensiale til mer private finansiering av norsk film, mener Widvey.

– Regjeringen ønsker å redusere detaljstyringen, komme med færre statlige pålegg, og gi bransjen større frihet. Definisjonen av kvalitet må komme fra bransjen selv, poengterte hun fra talerstolen.

Hvordan blir fremtiden til norsk film? Kulturminsteren lovte en fortsatt solid offentlig finansiering av film og TV-drama, som hun mener er viktig for å oppretteholde kvalitet.

Men:

– Det er ikke Staten som skal skape historiene, dramatikk, eller få magiske ting til å skje. Det er dere som lager film som nettopp skal det. Historiene er i hodet, hender og stemmene deres. Fremtiden til norsk film er avhengig av dere og viljen til å fortelle de gode historiene, uavhenig av hvor pengene kommer fra. Det er selvsagt sammenheng mellom økonomi og kvalitet. Det er risikabelt å produ sere smal film, som ikke selger billetter i samme tempo som Flåklypa. Og ikke alle filmer skal eller kan ha like stor omsetning, sa Widvey.

Hun fortalte at kulturdepartementet nå jobber med en ny filmmelding. Bransjen ble sist kartlagt 2005. Siden den gang har det vært en betydelig utvikling.

– Den digitale utviklingen har ført til store endring i produksjonen, distribusjonen og salg av innhold. Det får selvsagt konsekvenser for finanseringer. Derfor skal vi vurdere de statlige virkemidlene og effekten de har hatt, som inngår i en større ekstern utredning av filmbransjen – hvordan virker den statlige støtten? Vi skal sikre effektiv bruk av midlene, og sørge for bredde og kvalitet i publikumstilbudet.

Widvey pekte her på Produsentforeningens utredning av de økonomiske forholdene i bransjen og sa deretter at en såkalt «incentivordning», for å få flere filmproduksjoner til landet, nå skal studeres. Regjeringen ønsker flere utenlandske filmproduksjoner i Norge. Det foretas en ekstern utredning av slike ordninger i andre land, som skal gi en beskrivelse og analyse av virkemidlene, og som kan være relevant for Norge.

Se hele foredraget under.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FESTIVAL
13. januar 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra FESTIVAL

Amandavinnere 2022 under Den norske filmfestivalen

admin21. august 2022
Les mer

Anerkjent britisk sjangerregissør til Oppdal

John Berge18. august 2022
Les mer

Fransk veteranfilmskaper til Haugesund

John Berge4. august 2022
Les mer

«Noen ganger er det så enkelt at det koker ned til hva ville vi ha dratt for å se på kino»

Arne Bakkevold15. juli 2022
Les mer

Dette er nominasjonene til den norske filmprisen Amanda 2022

admin16. juni 2022
Les mer

Krigsseileren er åpningsfilmen under Den norske filmfestivalens 50-årsjubileum

John Berge10. juni 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    JB FORLAG7. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Ti toppfilmer fra 2022 fra anmelder Anne Helen Haug
    7. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Leder TIFF for tiende gang
Kinosjefer: Ja, takk, både smale og brede filmer