
Tidligere kinosjef for daværende Tønsberg kino gjennom sju år mener at SF Kino ikke har gjort noe for å møte konkurransen fra Kilden.
Det fremgår i en større sak i lokalavisen Tønsberg blad.
– SF Kino var fullstendig passive og sto og så på at Kilden tok publikum, mener Frode Kjelsrud, som drev Brygga kino, som da het Tønsberg kino, fra 1993 til 2000. I årene 1996 til 2010 hadde Tønsberg kino monopol, inntil nye Kilden gjenåpnet, med ni saler.
I 2009 hadde SF Kino på Brygga i Tønsberg 243.605 solgte billetter. I 2013 ble det solgt kun 64.449 billetter. 207.826 personer løste billett hos Oslo Kino-eide Kilden kino.
– Da vi drev kinoen, gjorde vi det med sjel, entusiasme og kjærlighet. Vi kom inn som et alternativ til Kilden, med bra seter, store lerreter og god lyd. Vi brukte masse ressurser på å markedsføre filmene og hadde en ung, kreativ og serviceinnstilt betjening. Derfor økte vi også jevnt og trutt, forteller Kjelsrud til lokalavisen.
Han mener at SF Kino har vært «fullstendig passive og sto og så på at Kilden tok publikum».
– Jeg har snakket med tidligere ansatte som forteller om mangel på initiativ og synlighet. De har opplevd å bli kneblet av SFs øverste ledelse når de har kommet med ideer, hevder Kjelsrud overfor Tønsberg Blad.
Han påstår videre at SF Kino ikke har tilbakeført penger til Brygga etter det han mener er overskuddsår frem til 2010, og at han tror at SF Kino vil fase ut kinoen.
I et tilsvar i samme sak i Tønsbergs Blad, sier administrerende direktør Ivar Halstvedt i SF Kino at han ikke forstår Kjelsruds motiver for å fremme denne type kritikk.
– Vi er ukjent med hans motiver for å fremme kritikk mot SF Kino Brygga nå, snart fire år etter Kildens åpning i 2010. Jeg kjenner Frode Kjelsrud som en kreativ og drivende kraft og har ingenting vondt å si om ham, sier Halstvedt til Tønsbergs Blad.
Halstvedt avviser at ansatte blir kneblet, og hevder at ledere og ansatte blir oppfordret til å komme med innspill. SF Kino-direktøren viser også til at kinokjeden siden 2010 har investert «mangfoldige millioner kroner i digitalt visningsutstyr i alle saler, vi har bygget om tre saler, investert i helt nye stoler i tre saler, oppgradert til 4K-projektor i én sal og investert i våre salgsarealer. I tillegg har vi sammen med huseier lydisolert deler av kinoanlegget. Dette vitner om en kontinuerlig vilje til storsatsing på Brygga kino fra SF Kinos side.»
Halstvedt peker videre på at Kilden kino har en stor fordel med at de tilbyr gratis parkering, mens det koster dyrt å parkere utenfor eller i nærheten av Brygga kino, samt at et større antall saler også trekker publikum til konkurrenten. SF Kino-direktøren avviser overfor lokalavisen at kjeden har planer om å legge ned driften.
– SF Kino Bryggas strategi for å møte Kildens etablering ble lagt før min inntreden som leder av selskapet. Men jeg erindrer at den ble basert på en rekke tiltak som økte markedsaktiviteter, lojalitetsskapende tiltak, økt synlighet gjennom annonsering i hele fylket og store investeringer i saler. Vi har i dag omtrent identisk filmtilbud og åpningstider som vi hadde før Kilden åpnet. Jeg vil også berømme vår dyktige ansatte på Brygga for å ha holdt høy standard og motivasjonen oppe, selv i en så sterkt endret hverdag, sier Halstvedt til Tønsbergs Blad.
Les hele saken hos Tønsbergs Blad her. (Ligger bak betalingsmur)


Facebook
RSS