
TRONDHEIM: Silje Engeness, direktør for Kosmorama Trondheim internasjonale filmfestival, jubler over ny publikumsrekord i sitt andre år som leder for festivalen.
Fasiten etter 2015-festivalen er 22.000 besøkende som er hele 4.000 mer enn i 2014, forteller Engeness til KINOMAGASINET.
De siste årene har besøket ligget på rundt 15-18.000 personer.
Helt i starten hadde Kosmorama noe høyere tall, men da var det også veldig mange arrangement utendørs, f.eks på offentlige steder hvor man når større masser. I år har festivalen i stor grad konsentrert seg om arrangementer på Nova kinosenter og lykkes med å få folk inn i salene.
Mange filmer har fått ekstraforestillinger grunnet publikumstilstrømingen.
– Hvordan føles det å ha gjennomført sin andre festival?
– Det føles veldig bra! Da jeg startet i januar 2014 hadde jeg kun fire måneder som leder fram til første festival. Men denne gangen hadde jeg nesten ett år, og frem til uke 10 i 2016 er det et helt år, svarer Engeness.
Hun sier at mer tid har gitt muligheten til bedre planlegging og hun har blitt mer kjent med organisasjonen, både prosjektene og menneskene bak.
– Kosmorama har en dyktig stab og rundt 100 frivillige som gjør en strålende jobb, sier festivaldirektøren.
– Hva er suksessfaktorene bak økt besøk?
– Det er mange og sammensatte. En særlig viktig faktor er nok at vi hadde åpningsfilm fra egen by, Kvinner i for store herreskjorter, og resten av uken hadde vi også en rekke filmer med trøndersk tilknytning. Drone av Tonje Hessen Schei er en av de som ble mest besøkt. Det medvirket nok at hun var til stede i starten av uken. Videre har vi vært mer tilstede på sosiale medier opp mot festivalen enn tidligere. Det kan ha hatt en effekt i form av at flere har blitt mer bevisst på at festivalen er nå.
– Jeg tror heller ikke en skal undervurdere «word-of-mouth». Det var en del filmer som ble skikkelig «snakkiser» som folk bare måtte få med seg. Den argentinske filmen Wild Tales vant publikumsprisen, og søndag kveld var Liv Ullmannsalen (435 plasser) smekkfull. Det mest vellykket i år var at publikum skjønte at filmfest er at det er mange folk i salene. At en kan oppleve film i et stort felleskap på det store lerretet. Det inspirerer til å jobbe videre for at enda flere skal få øynene opp for oss i uke 10 til neste år.
Silje Engeness mener også at det er en viktig suksessfaktor at Adresseavisen og NRK har gitt Kosmorama bred og fin dekning gjennom festivalen.
Facebook
RSS