
Gulltaggen er en årlig faglig konferanse og kreativ reklamekonkurranse innen digital markedsføring, etablert i 1998. Over de siste fjorten årene har arrangementet vokst seg stadig større, og de siste årene har Gulltaggen hatt et tusentall deltakere. Gulltaggen arrangeres av INMA (Interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring) og finner sted i Oslo i Norge. Kilde: Wikipedia
OSLO: Norges største kino, flaggskipet Colosseum Kino, har i tre dager blitt fullstendig overtatt av Gulltaggen.
Enorme telt dekker hele inngangspartiet rundt hele bygget. Selv inngangen til adminstrasjonen er dekket.
Gulltaggen er Norges største digitale markedsmesse. Mandag 27. april ble det rigget opp og tirsdag 28. og onsdag 29. april foregikk selve arrangementet.
– Det er nyskapende innenfor B2B på kino at vi klarer å arrangere et slikt event, mener Espen L. Pedersen, salgs- og markedsdirektør hos Nordisk Film Kino.
– Det går over to dager og vi bruker alle salene i bygget. I tillegg til presentasjoner og utdelingsshowet, så er alle de store aktørene innen det digitale mediemarkedet der. Gulltaggen er den viktigste møteplassen i dette miljøet.
Arrangementet har de seneste årene vært i Oslo Spektrum, men i sin spede begynnelse ble Gulltaggen en gang arrangert i mindre skala på nettopp Colosseum Kino.
INMA (Interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring) står bak arrangementet og de har også brukt andre kinosaler i Oslo til arrangementer.
– Konferansemarkedet er voksende for kino. Det er flere som har fått øynene opp. Det vil hjelpe hele kinonorge at vi har fått til dette. Det vil føre til at flere får øynene opp for kinoen som arena for denne type konferanser.
Hans-Petter Martinsen, salgsansvarlig for bedriftsmarkedet, sier til KINOMAGASINET at det er viktig å vise at kinoene kan brukes til mer enn bare filmvisninger.
– Dette er den største overtagelsen noensinne av en kino i vår kjede – definitvt, så nå har alt vært stengt for vanlige filmvisninger i tre dager!
– Det er et stort marked for utleie og konferanser. Det var bra timing å få de nye salene på plass og med kiosken nyoppusset, til dette arrangementet.
Martinsen sier at kjeden i mange år har drevet med utleie til andre arrangementer, men at de satser enda mer på det nå.
– Vi driver selvsagt med utleie for å tjene ekstra penger og benytte lokalene når de eller står tomme. Det er morsomt for Nordisk Film Kino å gjøre dette. Det passer veldig bra på ukedager, da det er litt mer stille. Vi mener å ha det perfekte innen lyd og bilde, og fasiliter som passer godt til slike arrangement.
– Kinosaler er ypperlige konferansesaler og lokalitetene våre passer også godt til frokostseminarer. Flere får øynene opp for det. Det er viktig å få utnyttet lokalene og spesielt Victoria Kino ser vi er populært, hvor man får den rette konferansesettingen, men vi leier også mye ut her på Colosseum, Saga og Klingenberg, forteller Hans-Petter Martinsen.
– Er det reaksjoner fra publikum på at kinoen er stengt?
– Vi har ikke fått så mange reaksjoner. Det er informert på nettsidene at det ikke er mulig å bestille filmer på Colosseum de tre dagene, svarer Espen Pedersen.

Facebook
RSS