
Kinovinduet er endret for alltid. Paradigmeskiftet skjer nå.
Universal Pictures og kinokjeden AMC har inngått en historisk avtale, som endrer alle parametrene for kinovisninger av filmer.
Avtalen innebærer at Universal kan lansere filmer som Premium VOD (PVOD) kun tre uker etter kinopremieren.
I praksis 17 dager etter kinofilmpremieren.
AMC er USAs største kinokjede, og verdens største – som en del av grupperingen som også eier ODEON.
For kort tid siden lovte AMC å boikotte Universal, etter at studioet våren 2020 sa at kommende filmtitler blir vurdert lansert samtidig for kino og strømming.
Men med den nye avtalen endres vinduet fra kinopremiere til hjemmevideolansering fra typisk 75 til 90 dager, til kun tre uker.
Ifølge Variety vil AMC få ta del i inntektene av PVOD-visning av filmene.
Filmene kan kun lanseres som PVOD, som betyr en høyere kjøpe/leiefilmpris. Universal antyder at storfilmer kan få gå lengre enn de 17 dagene på kino.
«Kino-opplevelsen er en nøkkelfaktor i vår bransje,» uttaler styreleder Donna Langley i Universal Filmed Entertainment Group.
Hun sier at avtalen med AMC bunner i at alle parter ønsker å sikre en god fremtid for filmdistribusjon og samtidig møte publikums behov for fleksibilitet og muligheter til å se filmene.
AMC-president Adam Aron kommer med en matsammenligning i sakens anledning:
«Akkurat som at restauranter har lykkes selv om alle hjem har et kjøkken, så er AMC trygge på at filmseere vil komme til kinoene i stor antall i en verden etter pandemien,» hevder Aron.
Han sier AMC tror at folk vil dra ut og nyte store bilder, stor lyd og stor seter og duften av perfekt tilberedt popcorn.
Medieanalytikeren Rich Greenfield hos LightShed Partners beskriver avtalen mellom AMC og Universal som historisk og mener at Universal ikke vil skade kinoene, men å gjøre det forbrukerne ønsker – å kunne se filmer hvor de selv vil.
Det store spørsmålet videre er hvordan de andre kinokjedene vil reagere og ikke minst hva de andre filmstudioene gjør. Flere av de har lenge ønsket å endre vinduet for kinofilmlanseringer.
En skribent hos Slashfilm.com skriver at om man setter koronaviruset til side, så har kinobesøket sunket jevnt de siste årene:
«Nå som folk kan vente bare tre uker for å se en film hjemme kan jeg se for meg at mange heller bare vil betale 20 dollar fremfor å ta med hele familien på en kino og betale 100 dollar noen få uker før.»
Facebook
RSS