• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
    • Anmeldelse: Utama
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

«Kinovinduet blir enda viktigere»

Sindre Guldvog ble direktør i Norsk filminstitutt (NFI) 1. januar 2014. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
«Kinovinduet blir enda viktigere»
John Berge
7. januar 2014

Sindre Guldvog. Ny direktør ved Norsk filminstitutt. Arbeidserfaring er hovedsakelig fra administrasjon av kulturvirksomheter, mesteparten av tiden som konsernsjef i Cappelen forlag, men også mange års erfaring fra filmbransjen som styremedlem i SF Norge, SF Kino og Bonnier Multimedia.

– Kinovinduet blir enda viktigere. Det mener nyansatt direktør i Norsk filminstitutt (NFI), Sindre Guldvog.

Under presentasjonen av Filmvåren 2014 i Filmens Hus tirsdag 7. januar, innledet Guldvog med sin første tale som ny NFI-direktør. Her poengterte Guldvog at han skal være varsom med å komme med bombastiske målformuleringer for funksjonsperioden. (Se opptak av hele talen nedenfor)

– Men ett kan jeg love – jeg skal bruke hver arbeidsdag og hver time på å legge til rette for norsk filmvirksomhet, med fokus på både kvalitet og kommersialitet til beste for norsk filmbransje og for den norske filmkonsumenten. Og la det være sagt, under min ledelse skal vi fortsatt ha høye ambisjoner for denne sektoren, sa direktøren.

Etter presentasjonen av vårens 15 nye norske kinofilmer, var kinobransjens fagblad de første som fikk møte Guldvog – endog før Dagsrevyen.

I en samtale med KINOMAGASINET forteller forlagsmannen – som også har mangeårig erfaring som styremedlem i SF Norge AS og SF Kino AS – at nettopp endringene innen filmdistribusjon og konsum opptar ham.

– Endringene er drevet av ny teknologi, og de nye formene har ikke satt seg ennå. Utfordringen i den nye jobben er å være med på å sikre at opphavsmennene finner sin posisjon i dette nye landskapet med nye forretningsmodeller, som gjør at det også blir økonomi i det.

– Hvor står kinobransjen i dette?

– Det paradoksale er at med den endringene som skjer akkurat nå, i dette paradigmeskiftet, blir kinovinduet enda viktigere. Blu-ray og DVD-markedet var ganske stort, desimeres nå raskt, og de nye kanalene har ikke egentlig kommet opp som økonomiske kanaler ennå. Her ligger kjempeutfordringen.

– Hva har du benyttet dine første arbeidsdager til?

– Til å bli kjent med organisasjonen og medarbeiderne. Jeg har også brukt høsten til å orientere meg i filmbransjen og vært på reiser til både Lübeck og Brüssel, hvor jeg har hatt møter med filminstitutter i Europa, og jeg har vært i Stockholm og møtt de nordiske kollegene. Nå setter jeg meg inn i oppgavene. Jeg tar kontakt med nøkkelpersoner i bransjen, skaffre meg kunnskap og oversikt, før jeg sammen med organisasjonen skal ta fatt på det videre arbeid.

– Du sa i din innledningstale at du ikke skal gi en programerklæring?

– Nei. Min jobb er å bidra til at filmen får en en god plass i samfunnet – at bransjen får gode og langsiktige rammebetingelser, og vi skal utøve den tilenhver tid gjeldende filmpolitikk. Vi vet ikke hva endringene blir, men den nye filmmeldingen skal komme raskt – i løpet av året, sies det.

– Mindre statlig styring ligger vel i signalene fra Høyre/Frp-regjeringen?

– Det ser ut som det blir mindre statlig styring, og mer vurderinger i etatene.

ny direktør i Norsk filminstitutt (NFI) fra 1. januar 2014. Foto: John Berge Sindre Guldvog blir intervjuet av NRK 1 Dagsrevyen. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
7. januar 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Sindre Guldvog skal overta NFI 19.06.2013
  • Fosse i BIFF «forbannet på NFI» 19.10.2013

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • 15 toppfilmer fra 2022 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER29. desember 2022
  • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    JB FORLAG7. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • zelma says:

    Waiting patiently for you to come home and fuck me!…

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Filmweb: Stort potensial for mer billettsalg
Christin Berg tror på det norske filmåret