
I flere år har svært mange norske kinoer investert i 4K-projektorer. Men å få tak i innhold som kan vise ekte 4K-oppløsning er det verre med.
Geir Grønnevig, teknisk sjef hos SF Kino Stavanger, har i flere år hatt 4K-projektorer i mange av sine kinosaler, og like lenge irritert seg over mangelen på ekte 4K-materiale å vise.
– Ja, jeg har lenge irritert meg over at de fleste filmer i dag blir levert i 2K oppløsning. Om det er studioene som ikke tar inn 4K eller det er andre ting som gjør at vi ikke får levert denne kvaliteten, vet jeg ikke, sier Grønnevig.
Han forteller at 4K filmer enkelt kan avspilles av på 2K utstyr.
Så dersom man ikke har fått oppgradert utstyret sitt til 4K betyr dette ingenting (med f.eks Doremi-server + Christie projektor). Den eneste forskjellen er at filstørrelsen blir større i 4k.
Selv halvannet år etter at 4K ble «allemannseie» – i form av at det finnes et nytt fysisk videoformat med kvaliteten, at Netflix og andre strømmer i den kvaliteten og at TV-er med 4K nå er blitt mer populære – så er altså 4K på kinoene ikke like enkelt.
I 2016 undersøkte vi litt rundt dette temaet overfor norske kinofilmdistributører. Her er svarene vi fikk:
I korte trekk skyldte alle på alle: Distributørene på at kinoene ikke er interesserte i 4K. Kinoene på at de ikke får informasjon om 4K.
– Tilgangen på 4K er fortsatt veldig begrenset. Ironisk nok kommer ofte gamle restaurerte filmer i 4K, sier Geir Grønnevig.
Han trodde først det skyldtes de lokale distributørene, som ikke tok inn 4K-filmer.
Men etter å ha lest seg opp litt his IMDb.com og sjekket opp, viser det seg ofte at filmene blir de skutt i 6K Raw eller andre formater, men så blir de ikke mastret i 4K av en eller annen grunn.
– Med tanke på det nye 4K BD-systemet, synes jeg det er veldig merkelig!
– Men er ikke 2K bra nok?
– Nei – 4K bør være ett minimum. En 2K-film vil dessuten se bedre ut på lerrettet når den kjøres gjennom 4K utstyrt, fordi filmen blir oppskalert, og man unngår pikseleringen du kan se i 2K, da spesielt på rad 1, 2 og 3.
– Hva sier de norske distributørene?
– Jeg har inntrykk av at de sitter med for lite informasjon om det tekniske. Jeg husker da det ble digitalisert at det ikke var så mye kunnskap å hente. Det var en mangel på forståelse. Det har nok kommet seg. Men det er på tide det blir ryddet opp i rekkene.
– Det at så få har etterlyst dette, hva forteller det?
– Norge trodde jeg lå langt foran på teknikk. Det har vært gode år for kinoene, så det skal ikke stå på pengene.
Kinoteknikksjefen hos SF Kino Stavanger misliker situasjonen.
– Det irriterer meg voldsomt at vi ikke får vist filmene i den beste kvalitene. Film skal jo være best på kino. Det er dumt at prioriteringen ligger på hjemmekinimarkdet kontra kino.
– Hva bør gjøres med 4K-situasjonen?
– Jeg synes at kinofilmdistributørene må ta seg sammen. Har vi teknologien tilgjengelig, må de levere varene.
– Er dette noe du opplevere kunder reagerer på?
– Jeg tror at lyd eller bilde eller komfort henger sammen med totalopplevelsen. Hvis det er en film de ser, som de gjerne ikke synes noe om, så skal de likevel ha en følelse av at kinosalen var det beste stedet å se filmen. Noe de ikke klarer å sette fingeren på – uavhengig av filmen i seg selv.
– Er du veldig kresen?
– Jeg er nok mer kresen enn andre. Det blir du når du jobber med lyd og bilde.
– Hvorfor tror du så få har etterlyst mer 4K-innhold?
– Det er vanskelig å si. Det er mangel på ekspertise hos kinoene også. Jeg vet at alle kinotekniske leverandører pusher på for å få oppgradert til 4K. Det som er bra med vår kino er at vi alle er opptatt av at vi skal være best på lyd, bilde og komfort.
Grønnevig sier også at det er viktig å få opp kunnskapsnivået hos forbrukerne.
– Folk leser disse benevnelsene … 2K, 4K DCP, DCI, osv, men mange vet ikke hva det er. Det hadde vært kjekt med med en inforeklame som forklarte forskjellene.
Fra WIKIPEDIA:
4K-oppløsning (også kalt 4K2K, 4K) refererer til fjernsynskjermer eller dataskjermer som har en horisontal skjermoppløsning på 4000 piksel. Flere 4K-oppløsninger finnes innenfor digital-TV og digital kinematografi. På TV’er og forbrukselektronikk, er 4K Ultra-high-definition television (UHD) eller UHD-1 de dominerende 4K-standarder. Innenfor filmindustrien er Digital Cinema Initiatives (DCI) den dominerende 4K-standard. I 2015 økte markedsandelen for 4K fjernsyn betraktelig, ettersom prisene sank dramatisk i 2014 og 2015. I 2025 er det forventet at over halvparten av husholdningene i USA har et 5K-kapabelt TV (2160p), som vil ha en mye raskere adopsjonsrate enn vanlig HD (1080p).
Facebook
RSS