• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

4K UHD

Kinoteknisk veteran ønsker seg flere 4K-versjoner av kinofilmene

Geir Grønnevig er teknisk sjef hos SF Kino Stavanger. Foto: John Berge. Montasje: Per Mork.
Kinoteknisk veteran ønsker seg flere 4K-versjoner av kinofilmene
John Berge
24. november 2017

I flere år har svært mange norske kinoer investert i 4K-projektorer. Men å få tak i innhold som kan vise ekte 4K-oppløsning er det verre med.

Geir Grønnevig, teknisk sjef hos SF Kino Stavanger, har i flere år hatt 4K-projektorer i mange av sine kinosaler, og like lenge irritert seg over mangelen på ekte 4K-materiale å vise.

– Ja, jeg har lenge irritert meg over at de fleste filmer i dag blir levert i 2K oppløsning. Om det er studioene som ikke tar inn 4K eller det er andre ting som gjør at vi ikke får levert denne kvaliteten, vet jeg ikke, sier Grønnevig.

Han forteller at 4K filmer enkelt kan avspilles av på 2K utstyr.

Så dersom man ikke har fått oppgradert utstyret sitt til 4K betyr dette ingenting (med f.eks Doremi-server + Christie projektor). Den eneste forskjellen er at filstørrelsen blir større i 4k.

Selv halvannet år etter at 4K ble «allemannseie» – i form av at det finnes et nytt fysisk videoformat med kvaliteten, at Netflix og andre strømmer i den kvaliteten og at TV-er med 4K nå er blitt mer populære – så er altså 4K på kinoene ikke like enkelt.

I 2016 undersøkte vi litt rundt dette temaet overfor norske kinofilmdistributører. Her er svarene vi fikk:

Rogue One: A Star Wars Story i 4K på kinoene

I korte trekk skyldte alle på alle: Distributørene på at kinoene ikke er interesserte i 4K. Kinoene på at de ikke får informasjon om 4K.

– Tilgangen på 4K er fortsatt veldig begrenset. Ironisk nok kommer ofte gamle restaurerte filmer i 4K, sier Geir Grønnevig.

Han trodde først det skyldtes de lokale distributørene, som ikke tok inn 4K-filmer.

Men etter å ha lest seg opp litt his IMDb.com og sjekket opp, viser det seg ofte at filmene blir de skutt i 6K Raw eller andre formater, men så blir de ikke mastret i 4K av en eller annen grunn.

– Med tanke på det nye 4K BD-systemet, synes jeg det er veldig merkelig!

– Men er ikke 2K bra nok?

– Nei – 4K bør være ett minimum. En 2K-film vil dessuten se bedre ut på lerrettet når den kjøres gjennom 4K utstyrt, fordi filmen blir oppskalert, og man unngår pikseleringen du kan se i 2K, da spesielt på rad 1, 2 og 3.

– Hva sier de norske distributørene?

– Jeg har inntrykk av at de sitter med for lite informasjon om det tekniske. Jeg husker da det ble digitalisert at det ikke var så mye kunnskap å hente. Det var en mangel på forståelse. Det har nok kommet seg. Men det er på tide det blir ryddet opp i rekkene.

– Det at så få har etterlyst dette, hva forteller det?

– Norge trodde jeg lå langt foran på teknikk. Det har vært gode år for kinoene, så det skal ikke stå på pengene.

Kinoteknikksjefen hos SF Kino Stavanger misliker situasjonen.

– Det irriterer meg voldsomt at vi ikke får vist filmene i den beste kvalitene. Film skal jo være best på kino. Det er dumt at prioriteringen ligger på hjemmekinimarkdet kontra kino.

– Hva bør gjøres med 4K-situasjonen?

– Jeg synes at kinofilmdistributørene må ta seg sammen. Har vi teknologien tilgjengelig, må de levere varene.

– Er dette noe du opplevere kunder reagerer på?

– Jeg tror at lyd eller bilde eller komfort henger sammen med totalopplevelsen. Hvis det er en film de ser, som de gjerne ikke synes noe om, så skal de likevel ha en følelse av at kinosalen var det beste stedet å se filmen. Noe de ikke klarer å sette fingeren på – uavhengig av filmen i seg selv.

– Er du veldig kresen?

– Jeg er nok mer kresen enn andre. Det blir du når du jobber med lyd og bilde.

– Hvorfor tror du så få har etterlyst mer 4K-innhold?

– Det er vanskelig å si. Det er mangel på ekspertise hos kinoene også. Jeg vet at alle kinotekniske leverandører pusher på for å få oppgradert til 4K. Det som er bra med vår kino er at vi alle er opptatt av at vi skal være best på lyd, bilde og komfort.

Grønnevig sier også at det er viktig å få opp kunnskapsnivået hos forbrukerne.

– Folk leser disse benevnelsene … 2K, 4K DCP, DCI, osv, men mange vet ikke hva det er. Det hadde vært kjekt med med en inforeklame som forklarte forskjellene.

Fra WIKIPEDIA:

4K-oppløsning (også kalt 4K2K, 4K) refererer til fjernsynskjermer eller dataskjermer som har en horisontal skjermoppløsning på 4000 piksel. Flere 4K-oppløsninger finnes innenfor digital-TV og digital kinematografi. På TV’er og forbrukselektronikk, er 4K Ultra-high-definition television (UHD) eller UHD-1 de dominerende 4K-standarder. Innenfor filmindustrien er Digital Cinema Initiatives (DCI) den dominerende 4K-standard. I 2015 økte markedsandelen for 4K fjernsyn betraktelig, ettersom prisene sank dramatisk i 2014 og 2015. I 2025 er det forventet at over halvparten av husholdningene i USA har et 5K-kapabelt TV (2160p), som vil ha en mye raskere adopsjonsrate enn vanlig HD (1080p).

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
4K UHD
24. november 2017
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra 4K UHD

Disney+ ekspanderer videre i stor skala i 2022

admin26. januar 2022
Les mer

Nå får TV-ene «Filmskaper modus»

John Berge28. august 2019
Les mer

Sony med laserprojektor

John Berge20. mars 2017
Les mer

Billy Lynns hjemkomst vises ikke på kino

John Berge9. januar 2017
Les mer

UHD gjør det bedre enn BD

John Berge1. juli 2016
Les mer

Ang Lee med nye filmtekniske fremskritt

John Berge5. mai 2016
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Sony med laserprojektor
Nå får TV-ene «Filmskaper modus»