
OSLO: I løpet av tre ganger tre intense kursdager har kinosjefene i Nordisk Film Kino fått opplæring i Nordisk Film Academy, populært kalt Kinoskolen.
KINOMAGASINET ble invitert av landets største kinokjede på besøk under en av de siste kursdagene på Soria Moria konferansehotell.
Der startet salg- og markedssdirektør Espen Pedersen og HR-direktør Katrine Halvorsen om bakgrunnen for kursopplegget.
– Vi kaller the «Train the Trainer». Det er et lederkurs med fokus på presentasjon, kommunikasjon, salg og service. Det er første gang det arrangeres i Norge. Men de har kjørt det lenge i Danmark, og det er nå tilpasset og oversatt til norsk, forteller Halvorsen.
– Vårt ønske er å lage en kinoskole hvor vi har alt av kurs og trening for våre ledere og medarbeidere, supplerer Pedersen.
Det har vært tre samlinger i mai og juni 2015, og den siste dagen var fredag 19. juni.
Torsdag 18. juni gikk kursdeltakerne opp i eksamen, hvor ledergruppen i Nordisk Film Kino var «sensorer».
– Det er en eksamen i presentasjonsteknikk. Alle har fått oppgaver de skal presentere. Her skal de simulere videre opplæring av sine ansatte, forteller Espen Pedersen.
– I kinobransjen er det ofte unge medarbeidere som jobber i korte perioder. Hvor lett er det å motivere den type ansatte?
– Vi er ofte første arbeidsgiver, det stemmer. Det gir en mulighet og et ansvar for å gi de en god start på yrkeslivet. Det ansvaret er vi veldig bevisst. Våre viktigste ressurser er personalet, om de er hos oss i to eller ti år. Vi ønsker at de skal være godt skolert og vite hva som forventes av de. Vi tror det nye opplegget skal profesjonalisere staben enda bedre enn det som har vært tidligere, sier Pedersen.
– Hva er nytt i forhold til tidligere år?
– Opplegget har en mer gjennomgående rød tråd. Alt er flettet sammen. Før hadde man et og ett fokus, mens her syr man mer hele driften og organisasjonen sammen. Vi har danske kursledere.
– Hva vil kjeden fokusere på?
– Gjesteopplevelsen skal være best mulig. Spesielt service, hvordan man opptrer overfor gjestene våre, hvordan vi gjør ting i forhold til rutiner og å bli bedre på å håndtere avvik, lage gode eventer. Alt er rettet mot å gjøre det bedre for gjestene.
– Hvordan vil dere beskrive kinosjefene deres?
– Engasjerte, entusiastiske, med mye kompetanse og erfaring, masse godt humør og et sterkt ønske om å gjøre ting godt og lykkes, sier HR-sjef Halvorsen.
Espen Pedersen:
– Tidligere var vi to forskjellige selskaper, Oslo Kino og Norsk Kino. Disse samlingene er en del av det å bygge en ny kultur, ta med oss det gode og noe nytt og forene det med Nordisk Films verdier. Det som gjør det ekstra morsomt, er at vi var forholdsvis like før. Oslo drev alt innenfor et stort område, mens Norsk Kino hadde masse små områder, og Nordisk Film har erfaring med begge deler i Danmark.
Slagordene til Nordisk Film Kino i Danmark er «passion, ambition og romlig».
– Vi finner ikke et godt ord for det på verken norks eller engelsk, men det betyr inkluderende og åpen, sier Halvorsen og Pedersen til KINOMAGASINET.

Facebook
RSS