• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FESTIVAL

Kinosjefer: Ja, takk, både smale og brede filmer

Adm. direktør i Aurora Kino IKS, Geir Martin Jensen. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Kinosjefer: Ja, takk, både smale og brede filmer
John Berge
14. januar 2014

KINOMAGASINET dekker Tromsø Internasjonale Film Festival (TIFF) takket være reise- og oppholdstøtte fra Aurora Kino IKS.

TROMSØ: – Vi som bransje er ikke flinke nok til å gi signaler om hva vi ønsker på våre lerreter, medgir kinosjef i Tromsø, Geir Martin Jensen.

Sammen med kollega Arild Kalkvik fra Trondheim kino var Jensen en av de få fra kinobransjen som var tilstede under åpningsseminaret på Tromsø Internasjonale Film Festival (TIFF) mandag 13. januar.

Her var den røde tråden «kvalitetsbegrepet», i alt fra kulturminister Thorhild Widveys åpningsforedrag, til NRK Drama-sjef Ivar Køhns påstand om at kunst og drama er basale behov for mennesket fordi det viser oss hvem vi er som mennesker, til mer konkrete mål for bransjen fra Leif Holst Jensen, generalsekretær for Produsentforeningen. Bare for å ha nevnt noen av de mange interessante foredragene.

– Norsk film er uhyre viktig for vårt tilbud. Debatten i bransjen om kvalitetsbegrepet er interessant, sier Jensen.

– Hva ønsker kinobransjen av kinofilmene – hva slags innhold?

– Vi er ikke flink nok til å gi signaler om hva vi ønsker på våre lerrett. Derfor har vi startet prosjektet i Fremtidens kino, hvor vi fokuserer på nettopp råvaren. Her er det norsk barnefilm vi ønsker oss mer av.

– Kinoene tjener lite på de smale filmene. Er det da de store, brede filmene dere helst vil ha?

– Jeg kan kun svare for Aurora Kino IKS. Vi har et samfunnsoppdrag. Vi vil ha de fimene som også sees av få. Vi vil helst vise alle norske filmer som kommer i distribusjon, som har høy nok kvalitet.

Arild Kalkvik, sjef for Trondheim kino, trekker frem den kommende Filmmeldingen som et viktig element for bransjens vei videre.

– Vi er avhengig av innhold, at det kommer nye, norske filmer.

– Burde kinobransjen engasjert seg mer i hva som kommer og kvaliteten på det?

– Det eneste vi kan påvirke til en viss grad er nasjonal filmpolitikk. Hva Hollywood lager, hva resten av Europa lager, kan vi ikke gjøre noe med.

– Hvordan vil dere påvirke kvaliteten på norske filmer?

– Det må være med å gå tilbakemelding på hva vi mener er rett, både med tanke på innhold- og lanseringssiden, spesielt dette med lanseringsdatoer. Slik at vi ikke får store gap og at andre filmer «kriger» seg i mellom. Det finnes et publikum som bare i stor grad ser norske filmer. Havner det for mange filmer oppe på hverandre, blir noen større tapere i markedet, enn de hadde behøvd å være om filmene var plassert litt mer taktisk.

– Vil dere som kinoeiere helst bare ha de brede filmene?

– Vi er litt Ole Brumm, ja, takk begge deler. Men de smale filmene bringer et publikum som kanskje ikke ser de bredeste filmene. Det som er unikt med norsk, bred film, som drukner i debatten, er at også de store, som Flåklypa, bringer folk på kino som ikke har vært der på mange år. Hadde noe i forkant fortalt meg at vi ville ha ni og elleve forestilling på den, ville jeg ikke trodd det. Selv de som egentlig ser actionfilmer på nettene, ser Flåklypa på kveldstid. Vi tror at norsk film som har bred appell, er det samme som Hollywoodpublikummet, men det er ikke det.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FESTIVAL
14. januar 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Kulturministeren vil ha enda mer privatfinansering 13.01.2014

Siste saker fra FESTIVAL

Amandavinnere 2022 under Den norske filmfestivalen

admin21. august 2022
Les mer

Anerkjent britisk sjangerregissør til Oppdal

John Berge18. august 2022
Les mer

Fransk veteranfilmskaper til Haugesund

John Berge4. august 2022
Les mer

«Noen ganger er det så enkelt at det koker ned til hva ville vi ha dratt for å se på kino»

Arne Bakkevold15. juli 2022
Les mer

Dette er nominasjonene til den norske filmprisen Amanda 2022

admin16. juni 2022
Les mer

Krigsseileren er åpningsfilmen under Den norske filmfestivalens 50-årsjubileum

John Berge10. juni 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Trailer: Evil Dead Rise
    TRAILER5. januar 2023
  • Anmeldelse: La elva leve
    ANMELDELSE16. januar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Kulturministeren vil ha enda mer privatfinansering
Kraftidioten til Berlin