• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

FESTIVAL

Kinosjefer: Ja, takk, både smale og brede filmer

Adm. direktør i Aurora Kino IKS, Geir Martin Jensen. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Kinosjefer: Ja, takk, både smale og brede filmer
John Berge
John Berge
14. januar 2014

KINOMAGASINET dekker Tromsø Internasjonale Film Festival (TIFF) takket være reise- og oppholdstøtte fra Aurora Kino IKS.

TROMSØ: – Vi som bransje er ikke flinke nok til å gi signaler om hva vi ønsker på våre lerreter, medgir kinosjef i Tromsø, Geir Martin Jensen.

Sammen med kollega Arild Kalkvik fra Trondheim kino var Jensen en av de få fra kinobransjen som var tilstede under åpningsseminaret på Tromsø Internasjonale Film Festival (TIFF) mandag 13. januar.

Her var den røde tråden «kvalitetsbegrepet», i alt fra kulturminister Thorhild Widveys åpningsforedrag, til NRK Drama-sjef Ivar Køhns påstand om at kunst og drama er basale behov for mennesket fordi det viser oss hvem vi er som mennesker, til mer konkrete mål for bransjen fra Leif Holst Jensen, generalsekretær for Produsentforeningen. Bare for å ha nevnt noen av de mange interessante foredragene.

– Norsk film er uhyre viktig for vårt tilbud. Debatten i bransjen om kvalitetsbegrepet er interessant, sier Jensen.

– Hva ønsker kinobransjen av kinofilmene – hva slags innhold?

– Vi er ikke flink nok til å gi signaler om hva vi ønsker på våre lerrett. Derfor har vi startet prosjektet i Fremtidens kino, hvor vi fokuserer på nettopp råvaren. Her er det norsk barnefilm vi ønsker oss mer av.

– Kinoene tjener lite på de smale filmene. Er det da de store, brede filmene dere helst vil ha?

– Jeg kan kun svare for Aurora Kino IKS. Vi har et samfunnsoppdrag. Vi vil ha de fimene som også sees av få. Vi vil helst vise alle norske filmer som kommer i distribusjon, som har høy nok kvalitet.

Arild Kalkvik, sjef for Trondheim kino, trekker frem den kommende Filmmeldingen som et viktig element for bransjens vei videre.

– Vi er avhengig av innhold, at det kommer nye, norske filmer.

– Burde kinobransjen engasjert seg mer i hva som kommer og kvaliteten på det?

– Det eneste vi kan påvirke til en viss grad er nasjonal filmpolitikk. Hva Hollywood lager, hva resten av Europa lager, kan vi ikke gjøre noe med.

– Hvordan vil dere påvirke kvaliteten på norske filmer?

– Det må være med å gå tilbakemelding på hva vi mener er rett, både med tanke på innhold- og lanseringssiden, spesielt dette med lanseringsdatoer. Slik at vi ikke får store gap og at andre filmer «kriger» seg i mellom. Det finnes et publikum som bare i stor grad ser norske filmer. Havner det for mange filmer oppe på hverandre, blir noen større tapere i markedet, enn de hadde behøvd å være om filmene var plassert litt mer taktisk.

– Vil dere som kinoeiere helst bare ha de brede filmene?

– Vi er litt Ole Brumm, ja, takk begge deler. Men de smale filmene bringer et publikum som kanskje ikke ser de bredeste filmene. Det som er unikt med norsk, bred film, som drukner i debatten, er at også de store, som Flåklypa, bringer folk på kino som ikke har vært der på mange år. Hadde noe i forkant fortalt meg at vi ville ha ni og elleve forestilling på den, ville jeg ikke trodd det. Selv de som egentlig ser actionfilmer på nettene, ser Flåklypa på kveldstid. Vi tror at norsk film som har bred appell, er det samme som Hollywoodpublikummet, men det er ikke det.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FESTIVAL
14. januar 2014
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Kulturministeren vil ha enda mer privatfinansering 13.01.2014

Siste saker fra FESTIVAL

TIFF 2021 går digitalt

Gitte Johannessen12. januar 2021
Les mer

Filmfestivalen i Cannes kan bli utsatt

admin8. januar 2021
Les mer

Slik blir programmet hos Film fra Sør 2020-festivalen

admin23. oktober 2020
Les mer

Film fra Sør går digitalt til 30-årsjubileumet, men det blir også kinovisninger. Lederen mener «kinoen er som Noahs ark».

John Berge30. september 2020
Les mer

Kunstneren og tyven vant pris for beste nordiske dokumentarfilm

admin24. september 2020
Les mer

Grugleder seg til at Ramaskrik blir heldigital filmfestival

John Berge18. september 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Paramount+ til Norge 25. mars 2021
    VOD (KLIKKEFILM)21. januar 2021
  • 85 års-jubilanten: Modern Times
    FILMHISTORIKK21. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Torbjørn Grav
    TOPPLISTER19. januar 2021
  • Klart for «John Wick»-film nummer fire og fem
    FILMPRODUKSJON19. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Paramount+ til Norge 25. mars 2021
    VOD (KLIKKEFILM)21. januar 2021
  • 85 års-jubilanten: Modern Times
    FILMHISTORIKK21. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Torbjørn Grav
    TOPPLISTER19. januar 2021
  • Klart for «John Wick»-film nummer fire og fem
    FILMPRODUKSJON19. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Kulturministeren vil ha enda mer privatfinansering
Kraftidioten til Berlin