• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Femten år gammel reklamefilmklassiker til topps

Telenors reklamefilm «Nettslett» vant beste riksdekkende reklamefilm vist på kino i 2019 under Big Screen Awards 2020.
Femten år gammel reklamefilmklassiker til topps
admin
admin
2. februar 2020

Big Screen Awards 2020

For andre år på rad ble det arrangert Big Screen Awards, hvor CAPA Kinoreklame og Media Direct Norge kårer de beste reklamefilmene vist på norske kinoer året i forveien.

Juryen i Big Screen Awards 2020 var disse: Jarle Thalberg, mediedirektør hos GroupM, kreatør Ester Hjellum fra Try, Innovation Strategist Simen Kjær fra Vizeum, Senior prosjektleder Nanna Skipper Grønli fra Per Høj, Head og Audio Visual Marianne Massaiu fra Mediacom, New Business Aleksander Hetland fra DDB Nor, managing director Jon A. Nævestad fra Starcom, Client director Camilla Marstrander fra Carat, salgsdirektør Vegard Kvalvaag fra CAPA og markedssjef Christer Solberg fra Media Direct Norge.

Beste kreative bruk av kinoreklame: «Ung i trafikken»

Årets nykommer: Thon Hotels

Vinnere av Young Lions: er Calle Bjørnqvist og Michael Solbakken fra Kitchen.

Beste fim lokal: Franzefoss

Beste film riks: Telenor

Kinopublikummets favoritt: Rema 1000

Foto krediteres: Christoffer Krook/JCP.

Kinopublikummets favoritt i 2019 var en femten år gammel reklamefilmklassiker.

Telenor gikk helt til topps i klassen for beste riksdekkende reklamefilm vist på kino i 2019 under Big Screen Awards som gikk av stabelen med over 200 tilstede i Vika Kino torsdag 30. januar 2020.

Rema 1000s «Doffen har daua» har fortsatt liv i seg, femten år etter premieren.

Kampanjen «Et mareritt» fra organisasjonen Ung i Trafikken vant kategorien beste kreative bruk av kino, mens Franzefoss seiret i klassen for lokal reklamefilm.

Årets nykommer
ble vunnet av Thon Hotels, mens det var den mye omtalte dagligvarekjeden Rema 1000 som ble kinopublikumets favoritt med sin nye versjon av den moderne klassikeren «Doffen har daua», som nok en gang viser seg å være en prisvinnende reklamefilm.

Filmen er fra 2004 og har vunnet prisen Gullfisken påfølgende år, og beste reklamefilm-avstemning hos Kampanje.

Se Rema 1000-filmen her:

Et glad Rema 1000-team. Foto: Christoffer Krook/JCP.

Bak Big Screen Awards står kinoreklameselskapene CAPA Kinoreklame og Media Direct Norge.

«Vi har aldri hatt reklamefilm på kino tidligere, men vi syntes at denne passet veldig bra på kino. Den egnet seg på store flater med god lyd. Ja, det er den største produksjon vi i Thon Hotels har hatt. Vi måtte jo vise frem filmen her», sier markedssjef Ida Svenningsen Eide i Thon Hotels, som vant prisen Årets nykommer.

 

Vinnergjengen fra Thon Hotels. Foto: Christoffer Krook/JCP.

 

Se Thon-filmen her:

«For oss er dette er den gjeveste prisen man kan få her. Kunden er Remas øverste sjef. Vi er stolte og vi er ydmyke. Det er ingen selvfølge at vi vinner slike priser», sier mediesjef Tommy Majdek i Rema 1000, som vant prisen kinopublikummets favoritt.

Det var mange sterke kandidater i riks-klassen for reklamefilm – blant dem var reklamefilmene fra Flytoget, Skatteetaten, Norsk Tipping og Telia. Men det var ingen som kunne gjøre noe med Telenor-filmen «Nettslett» i kategorien for riksdekkende reklamefilm.

«En sterk og ikke minst veldig viktig reklamefilm. Og på kino så treffer Telenor den ungdommelige målgruppen godt, og da med et tema som de bryr seg om. En flott film med et vesentlig budskap», sier juryleder og mediedirektør Jarle Thalberg i GroupM.

Telenor ble vinner av beste riksdekkende reklamefilm. Foto: Christoffer Krook/JCP.

Juryens begrunnelse sier følgende om vinnerfilmen fra Telenor for riksdekkende reklame vist på kino:

«Vinneren av beste Riks film er en film som rørte ved juryen. Dette er virkelig en film som passer i det fantastiske miljøet som en kinosal er. Kinosettingen er rett og slett perfekt for denne filmen. Dette er en markedsleder som i sin kommunikasjon tar sitt markedslederansvar på alvor. De gjør dette samtidig som de verdiøker sitt produkt. Dette er rett og slett god reklame og som gir sterke inntrykk.»

«Filmen er blitt veldig godt mottatt, og vi er stolte over å vinne denne prisen – og det i konkurranse med mange sterke reklamefilmer. Konkurransen var tøff», sier media manager Elisabeth Lo hos Telenor, som gikk helt til topps i klassen for riksdekkende reklamefilmer.

Se Telenor-filmen her:

Organisasjonen Ung i Trafikken gikk til topps i klassen for beste kreative bruk av kino med en kampanje kalt «Et mareritt». Her var det konkurranse fra blant andre Coca-Cola, Vipps og Tine.

«En kampanje hvor man på en kreativ måte har utnyttet kinos egenskaper – og et utrolig viktig tema som treffer målgruppen svært godt – da kino som reklamekanal har et godt tak på ungdommen. Imponerende resultat», mener juryleder Jarle Thalberg.

Ung i Trafikken-vinnere. Foto: Christoffer Krook/JCP.

– Dette hadde vi aldri ventet. Vi synes det var stort bare det å bli nominert. Vi fikk ungdommen med oss til å lage denne filmen. Vi er stolte, sier daglig leder Stig Sandstad i Ung i Trafikken.

– Vi tok utgangspunkt i en ide som kom fra ungdommen. Og vi gjennomførte med ungdommen, sier prosjektleder Liv Marie Bendheim i Ung i Trafikken.

Vant Big Screen Awards for beste lokale reklamefilm: Franzefoss med filmen «Det er ikke bråk».

Franzefoss tok førstepremien i klassen for beste lokale reklamefilm, i konkurranse med blant andre Stavanger Aftenblad og Haukeland Universitetssykehus.

«En lokalt skreddersydd reklamefilm som juryen falt pladask for. Filmen «Det er ikke bråk» skapte god stemning hos juryen. Knallgodt og lokalt», sier juryleder Jarle Thalberg.

Juryens begrunnelse sier følgende om vinneren fra Franzefoss i klassen for lokal kinoreklame:

«Vinneren i beste lokalfilm har brukt kinoens mange egenskaper i det fulle, med en kombinasjon av både lyd og bildebruk. Filmen viser tydelig lokal forankring og de kunne vise til et godt arbeid rundt innsikt – hvor de brukte en situasjon som mange kjenner seg igjen i, og har klart å snu noe som oppfattes negativt til noe positivt. Dette tror vi kan sette varig endring hos de eksponerte! Dette er banebrytende arbeid – noe helt annerledes!»

Franzefoss-vinnere. Foto: Christoffer Krook/JCP.

Se Franzefoss-filmen her:

Kinoreklame-selskapene Capa og Media Direct Norge har også vært representerte i juryen.

– I 2019 ble vi imponert over kvaliteten på reklamefilmene som kom til finalene i Big Screen Awards. Denne gangen var kvaliteten enda høyere, sier salgsdirektør og jurymedlem Vegard Kvalvaag i CAPA.

– Ikke bare har vi vinnere med skyhøy kvalitet. Det er også en god bredde i den ypperste toppen på reklamefilm vist på kino, sier jurymedlem Christer Solberg, markedssjef hos Media Direct Norge.

(Basert på en pressemelding.)

Big Screen Award 2019 – Eventfilm from Media Direct Norge on Vimeo.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
2. februar 2020
admin
admin kinomagasinet

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer

Skeie 2021: «Veldig travelt»



John Berge26. januar 2021
Les mer

Nyttårspraten 2021: Sundling-gründeren tror kinoene vil overleve

John Berge7. januar 2021
Les mer

Flere CAPA-ansatte sluttet i 2020. MDN har beholdt alle ansatte.

John Berge30. desember 2020
Les mer

Bra aktivitetsnivå for Skeie i 2020

John Berge18. november 2020
Les mer

Filmweb: Jo mere vi er sammen!

John Berge5. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021
  • Trailer: Delete Me (TV-serie)
    TRAILER3. mars 2021
  • Fikk bare holde åpent halvannen uke
    KORONAVIRUSET2. mars 2021
  • Nå lover Amazon Prime Video å blir bedre for norske kunder
    VOD (KLIKKEFILM)2. mars 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021
  • Trailer: Delete Me (TV-serie)
    TRAILER3. mars 2021
  • Fikk bare holde åpent halvannen uke
    KORONAVIRUSET2. mars 2021
  • Nå lover Amazon Prime Video å blir bedre for norske kunder
    VOD (KLIKKEFILM)2. mars 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Satser på kino-reklame på samisk
Nå er Kinogavekortet endelig en realitet