
Big Screen Awards 2020
For andre år på rad ble det arrangert Big Screen Awards, hvor CAPA Kinoreklame og Media Direct Norge kårer de beste reklamefilmene vist på norske kinoer året i forveien.
Juryen i Big Screen Awards 2020 var disse: Jarle Thalberg, mediedirektør hos GroupM, kreatør Ester Hjellum fra Try, Innovation Strategist Simen Kjær fra Vizeum, Senior prosjektleder Nanna Skipper Grønli fra Per Høj, Head og Audio Visual Marianne Massaiu fra Mediacom, New Business Aleksander Hetland fra DDB Nor, managing director Jon A. Nævestad fra Starcom, Client director Camilla Marstrander fra Carat, salgsdirektør Vegard Kvalvaag fra CAPA og markedssjef Christer Solberg fra Media Direct Norge.
Beste kreative bruk av kinoreklame: «Ung i trafikken»
Årets nykommer: Thon Hotels
Vinnere av Young Lions: er Calle Bjørnqvist og Michael Solbakken fra Kitchen.
Beste fim lokal: Franzefoss
Beste film riks: Telenor
Kinopublikummets favoritt: Rema 1000
Foto krediteres: Christoffer Krook/JCP.
Kinopublikummets favoritt i 2019 var en femten år gammel reklamefilmklassiker.
Telenor gikk helt til topps i klassen for beste riksdekkende reklamefilm vist på kino i 2019 under Big Screen Awards som gikk av stabelen med over 200 tilstede i Vika Kino torsdag 30. januar 2020.

Rema 1000s «Doffen har daua» har fortsatt liv i seg, femten år etter premieren.
Kampanjen «Et mareritt» fra organisasjonen Ung i Trafikken vant kategorien beste kreative bruk av kino, mens Franzefoss seiret i klassen for lokal reklamefilm.
Årets nykommer ble vunnet av Thon Hotels, mens det var den mye omtalte dagligvarekjeden Rema 1000 som ble kinopublikumets favoritt med sin nye versjon av den moderne klassikeren «Doffen har daua», som nok en gang viser seg å være en prisvinnende reklamefilm.
Filmen er fra 2004 og har vunnet prisen Gullfisken påfølgende år, og beste reklamefilm-avstemning hos Kampanje.
Se Rema 1000-filmen her:

Et glad Rema 1000-team. Foto: Christoffer Krook/JCP.
Bak Big Screen Awards står kinoreklameselskapene CAPA Kinoreklame og Media Direct Norge.
«Vi har aldri hatt reklamefilm på kino tidligere, men vi syntes at denne passet veldig bra på kino. Den egnet seg på store flater med god lyd. Ja, det er den største produksjon vi i Thon Hotels har hatt. Vi måtte jo vise frem filmen her», sier markedssjef Ida Svenningsen Eide i Thon Hotels, som vant prisen Årets nykommer.

Vinnergjengen fra Thon Hotels. Foto: Christoffer Krook/JCP.
Se Thon-filmen her:
«For oss er dette er den gjeveste prisen man kan få her. Kunden er Remas øverste sjef. Vi er stolte og vi er ydmyke. Det er ingen selvfølge at vi vinner slike priser», sier mediesjef Tommy Majdek i Rema 1000, som vant prisen kinopublikummets favoritt.
Det var mange sterke kandidater i riks-klassen for reklamefilm – blant dem var reklamefilmene fra Flytoget, Skatteetaten, Norsk Tipping og Telia. Men det var ingen som kunne gjøre noe med Telenor-filmen «Nettslett» i kategorien for riksdekkende reklamefilm.
«En sterk og ikke minst veldig viktig reklamefilm. Og på kino så treffer Telenor den ungdommelige målgruppen godt, og da med et tema som de bryr seg om. En flott film med et vesentlig budskap», sier juryleder og mediedirektør Jarle Thalberg i GroupM.

Telenor ble vinner av beste riksdekkende reklamefilm. Foto: Christoffer Krook/JCP.
Juryens begrunnelse sier følgende om vinnerfilmen fra Telenor for riksdekkende reklame vist på kino:
«Vinneren av beste Riks film er en film som rørte ved juryen. Dette er virkelig en film som passer i det fantastiske miljøet som en kinosal er. Kinosettingen er rett og slett perfekt for denne filmen. Dette er en markedsleder som i sin kommunikasjon tar sitt markedslederansvar på alvor. De gjør dette samtidig som de verdiøker sitt produkt. Dette er rett og slett god reklame og som gir sterke inntrykk.»
«Filmen er blitt veldig godt mottatt, og vi er stolte over å vinne denne prisen – og det i konkurranse med mange sterke reklamefilmer. Konkurransen var tøff», sier media manager Elisabeth Lo hos Telenor, som gikk helt til topps i klassen for riksdekkende reklamefilmer.
Se Telenor-filmen her:
Organisasjonen Ung i Trafikken gikk til topps i klassen for beste kreative bruk av kino med en kampanje kalt «Et mareritt». Her var det konkurranse fra blant andre Coca-Cola, Vipps og Tine.
«En kampanje hvor man på en kreativ måte har utnyttet kinos egenskaper – og et utrolig viktig tema som treffer målgruppen svært godt – da kino som reklamekanal har et godt tak på ungdommen. Imponerende resultat», mener juryleder Jarle Thalberg.

Ung i Trafikken-vinnere. Foto: Christoffer Krook/JCP.
– Dette hadde vi aldri ventet. Vi synes det var stort bare det å bli nominert. Vi fikk ungdommen med oss til å lage denne filmen. Vi er stolte, sier daglig leder Stig Sandstad i Ung i Trafikken.
– Vi tok utgangspunkt i en ide som kom fra ungdommen. Og vi gjennomførte med ungdommen, sier prosjektleder Liv Marie Bendheim i Ung i Trafikken.

Vant Big Screen Awards for beste lokale reklamefilm: Franzefoss med filmen «Det er ikke bråk».
Franzefoss tok førstepremien i klassen for beste lokale reklamefilm, i konkurranse med blant andre Stavanger Aftenblad og Haukeland Universitetssykehus.
«En lokalt skreddersydd reklamefilm som juryen falt pladask for. Filmen «Det er ikke bråk» skapte god stemning hos juryen. Knallgodt og lokalt», sier juryleder Jarle Thalberg.
Juryens begrunnelse sier følgende om vinneren fra Franzefoss i klassen for lokal kinoreklame:
«Vinneren i beste lokalfilm har brukt kinoens mange egenskaper i det fulle, med en kombinasjon av både lyd og bildebruk. Filmen viser tydelig lokal forankring og de kunne vise til et godt arbeid rundt innsikt – hvor de brukte en situasjon som mange kjenner seg igjen i, og har klart å snu noe som oppfattes negativt til noe positivt. Dette tror vi kan sette varig endring hos de eksponerte! Dette er banebrytende arbeid – noe helt annerledes!»

Franzefoss-vinnere. Foto: Christoffer Krook/JCP.
Se Franzefoss-filmen her:
Kinoreklame-selskapene Capa og Media Direct Norge har også vært representerte i juryen.
– I 2019 ble vi imponert over kvaliteten på reklamefilmene som kom til finalene i Big Screen Awards. Denne gangen var kvaliteten enda høyere, sier salgsdirektør og jurymedlem Vegard Kvalvaag i CAPA.
– Ikke bare har vi vinnere med skyhøy kvalitet. Det er også en god bredde i den ypperste toppen på reklamefilm vist på kino, sier jurymedlem Christer Solberg, markedssjef hos Media Direct Norge.
(Basert på en pressemelding.)
Big Screen Award 2019 – Eventfilm from Media Direct Norge on Vimeo.
Facebook
RSS